1 Laatst bewerkt door Domi (22-05-2010 10:45)

Onderwerp: [HOWTO] Strakke onderkant!

Hoi dames,

omdat veel mensen mij vragen hoe ik de onderkant zo strak krijg, hierbij mijn tips (waarvan de meesten van dit forum komen, bedankt allemaal!  :Y  :Y  :thumb: ):

* taart op een draaiplateau zetten

* na het afsmeren een half uurtje in de koelkast. Daarna met een warm mes (ik zet altijd een paar messen in heet water en als het mes "koud" is, pak ik een ander) de botercrème helemaal glad maken.

* marsepein goed smoothen

* taart bekleden, waarbij je de onderrand niet strak afsnijdt, maar een klein randje overlaat dat je nog niet strak tegen de taart werkt.

* goed smoothen, ook de zijkanten

* glazen snijplank heel dun met crisco insmeren

* snijplank voorzichtig op de bovenkant leggen (met de crisco op de taart)

* en dan HUUP HUUP BARBATRUUK de hele handel op z'n kop zetten

* nu snel werken! De onderrand voorzichtig onder de taart duwen en eventuele vouwtjes wegwerken Goed smoothen aan de zijkanten. Voorzichtig dat je de onderrand niet laat scheuren!

* taartkarton erop

* draaiplateau er weer op, en dan weer HUUP HUUP BARBATRUUK de boel omkiepen!

* zijkanten en bovenkant nog een keer bijwerken met de smoother, et voilà!

Ik durf dit niet met al te zware vullingen aan, maar meestal gaat het goed!

Succes ermee!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

2

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Volgens mij kan deze zo bij de howto's! Ik meld je even :)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

kan je de taart ook niet even op bakpapier en een glazen plaat op zijn kop leggen ipv crisco of plakt dat te veel ???

4

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Chantelle schreef:

kan je de taart ook niet even op bakpapier en een glazen plaat op zijn kop leggen ipv crisco of plakt dat te veel ???

Geen idee! Lijk me wel?

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

5

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Ik en een taart op z'n kop zetten?? Dat gaat echt noooooooit goed komen ben ik bang  :nooo

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Sonj@ schreef:

Ik en een taart op z'n kop zetten?? Dat gaat echt noooooooit goed komen ben ik bang  :nooo

Jawel, écht! Zeker als 'ie goed koud is!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

7

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

ow deze gaan we zeker proberen!!

8

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

ik ga dus echt neit een taart op zijn kop zetten, maar vind hem wel grappig en het lijkt me ook wel werken. Misschien eens proberen met een eigen taart.. hmm.. ik heb wel zin in een chocotaart...

Ik zou niet durven... het idee! :lol:

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

9

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

dank je voor de tips

10

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Ooooh, nou zeg dat is nieuw voor mij, lijkt me doodeng, gaat de hele boel dan niet verschuiven. Ik zal het eens proberen met een taartje voor eigen gebruik.

Groetjes en allemaal veel creativiteit toegewenst door DORIEN
http://www.mijnalbum.nl/album=v6vmltxe

11

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Een andere tip, en een heeeeeel stuk makkelijker...

Zorg er hierbij wel voor dat je taart net zo groot is als je taartkarton
Zet op je draaiplateau een potje, doosje of wat dan ook, als het maar kleiner is als je taart.

Bovenop deze verhoging zet je je taart. Zo kun je met je hand het mes scheefhouden en onder de taart doorsnijden... Werkt heel goed!

12

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Hoi Renee,

Heb je tekst een paar keer gelezen, maar het laatste stuk begrijp ik niet!! :o  :rolleyes:

wat bedoel je met "zo kun je met je hand het mes scheefhouden en onder de taart doorsnijden"???

kan je dit anders uitleggen?

alvast bedankt

heidi

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

ik heb de omdraai truuk gebruikt en vind het top!!! had erg mooie strakke onderkant!!

Groetjes Natasja!

14

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Uhhh ja... Ik zal het proberen haha... Als ik normaal mijn marsepein afsnijd, houd ik het lemet langs de taart, dus het snijgedeelte van het mes horizontaal...
Als je nu, je mes verticaal houdt dan kun je onder de taart doorsnijden. (daarom moet je dus ook een kleine potje/bakje of wat dan ook gebruiken). Of ik hou hem tussen verticaal en horizontaal, ligt er net aan hoe strak ik hem wel hebben...

Hoop dat het duidelijker is, en anders maar ik dinsdag wel even een how to, dan ga ik weer een taartje maken.

15

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

reneebr schreef:

Uhhh ja... Ik zal het proberen haha... Als ik normaal mijn marsepein afsnijd, houd ik het lemet langs de taart, dus het snijgedeelte van het mes horizontaal...
Als je nu, je mes verticaal houdt dan kun je onder de taart doorsnijden. (daarom moet je dus ook een kleine potje/bakje of wat dan ook gebruiken). Of ik hou hem tussen verticaal en horizontaal, ligt er net aan hoe strak ik hem wel hebben...

Hoop dat het duidelijker is, en anders maar ik dinsdag wel even een how to, dan ga ik weer een taartje maken.

Op deze manier snijd je ook een cakeboard. en die staat in vele boeken beschreven :Y

Maarree...pas op met crisco als je nog icing wilt gebruiken. Want die 2 "bijten"elkaar een beetje! Oftwel je icing wordt dan dun!

16

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

isabel-le schreef:

Maarree...pas op met crisco als je nog icing wilt gebruiken. Want die 2 "bijten"elkaar een beetje! Oftwel je icing wordt dan dun!


Crisco? Waar gebruik je dat voor dan? Bij het snijden gebruik ik dat namelijk niet :S

17

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

reneebr schreef:

Een andere tip, en een heeeeeel stuk makkelijker...

Zorg er hierbij wel voor dat je taart net zo groot is als je taartkarton
Zet op je draaiplateau een potje, doosje of wat dan ook, als het maar kleiner is als je taart.

Bovenop deze verhoging zet je je taart. Zo kun je met je hand het mes scheefhouden en onder de taart doorsnijden... Werkt heel goed!

In DIT filmpje doet ze dat ook bij ongeveer 2 minuut 50  :Y

I'm not bossy, I just have better ideas...

18

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

reneebr schreef:
isabel-le schreef:

Maarree...pas op met crisco als je nog icing wilt gebruiken. Want die 2 "bijten"elkaar een beetje! Oftwel je icing wordt dan dun!


Crisco? Waar gebruik je dat voor dan? Bij het snijden gebruik ik dat namelijk niet :S

Als je de omkeertruc gebruikt dan moet je crisco gebruiken omdat de bovenkant van de taart anders blijft plakken aan de omdraaiplank. Dat is dus niet zo handig als je icing op je taart wilt gebruiken, omdat die twee elkaar bijten.

I'm not bossy, I just have better ideas...

19

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

O zo :)

Die omkeertruuk durf ik ook niet zo goed :) veelste bang dat het niet goed gaat haha... ben een beetje een scheiterd

20

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Heb hem van de week opgedraaid en mijn (4e) taart was echt superglad... tnx voor de tip

21

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Ik heb het ook geprobeerd en ik vind het top, het lijkt veel enger dan dat het eigenlijk is!

Your cake-wish is my challenge!

22

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Het klinkt heel spannend en eng het omdraaien...
Maar ook hier is het al is gelukt.
Dus dankjewel voor de tip!

Wil je meer taartjes van mij zien? Kijk dan op: www.dezoetedromenfabriek.nl

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Wat een goed idee!
Klinkt eng, maar ga het zeker proberen!
Dank je! :thumb:

24

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Ik doe het ook altijd zo, ben eigenlijk nooit bang geweest voor het op zijn kop zetten gevaar  :) . Hopelijk de komende keer ook niet   :lol:

25

Re: [HOWTO] Strakke onderkant!

Ik doe het altijd op die manier haahah.
Alleen ik leg tegen de taart een dunne snijplank van Ikea,dus hoef verder niets in te smeren met crisco ;)

Wil eventueel de volgende keer wel foto's ervan maken mocht daar belang bij zijn??

www.bakedbytam.tk
En voor meer taartje kun je en kijkje nemen op mijn Facebook!!!