1

Onderwerp: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Hoi,

Ik heb deze uit het boek van Peggy Porchen !!

Benodigdheden :
- 250 gram chocolade. ( pure chocolade van verkade als er maar meer dan 50 % cacao gehalte in zit )
-250 ml slagroom.
- 3 of meer eetlepel van een likeur bv Becardi ( hoeft niet perce likeur door te doen )
Hoe te maken :

Stap 1 : doe de chocolade in kleine stukjes, even door de blender is wel zo snel, en daarna in een glazen kom.
Stap 2 : de slagroom aan de kook brengen en daarna over de chocolade gieten en met een garde goed roeren.
Stap 3 : Als alles is gesmolten dan bv 3 eetlepels likeur door gooien. ( hoeft niet perce ) en mag naar smaak.

Stap 4 : laten afkoelen, ik zelf laat het ongeveer 2,5 uur afkoelen, ik zet het op een koele plek bv de garage, wel ga ik elk half uur kijken naar de gewenste dikte, ook elk half uur even door roeren. Als je hem heel dik wil dan kan je langer wachten maar als je hem vloeibaar wil dan kan je het sneller gebruiken, het ligt ook aan het weer hoe snel het gaat, als het vriest dan gaat het soms sneller dan 2,5 uur.

En dan kan je met een jus lepel de chocolade ganach over je taart gieten.

Veel plezier met maken.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik ga hem maken!
Nu nog ff een vulling bedenk en

3

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

En als je het mengsel gaat mixen als het is afgekoeld dan krijg je een hele luchtige ganache. Een soort chocolade slagroom zeg maar, het wordt dan namelijk net zoals slagroom als je die stijf klopt. Dit is bijv. heel erg lekker als vulling waar je alles door heen kunt doen. Denk maar aan gemalen noten, M&M's, koekjes enz. enz. Ik gebruik het ook veel voor bonbonvullingen.

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

4

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Wat fijn, weer een tip erbij. Goed onthouden Carina :Y

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Is dit ook te maken met melkchocolade??

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

6 Laatst bewerkt door mascha (21-07-2007 19:49)

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Je kan het wel maken met melkchocolade, maar ik vind zelf puur lekkerder omdat het van melkchocolade zo heel erg zoet wordt.
Maar het kan natuurlijk wel.

Inderdaad Jose, ik klop het ook altijd na afloop om het als vulling te gebruiken, wordt het een stuk luchtiger en LEKKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mijn website: Presentaart

7

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Voor een taart van welke doorsnee is dit recept??

8

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

ganache op deze manier is geweldig
je doet er van alles door en het is lekker

zelf maak ik anders omdat puur toch te puur is voor de meeste die bij mij bestellen

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Padje24 schreef:

Voor een taart van welke doorsnee is dit recept??

Voor een 20 cm taart, maar dan houdt ik vaak nog wel wat over !!!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

10

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ikkie schreef:

ganache op deze manier is geweldig
je doet er van alles door en het is lekker

zelf maak ik anders omdat puur toch te puur is voor de meeste die bij mij bestellen

Ik proef niks meer van de pure chocolade. Maar goed het kan ook aan mij liggen mijn rechter smaakzenuw in mijn mond is beschadigd :lol: Maar ik heb tot nu toe mensen niet over gehoord dat het te puur is.
Tegenwoordig maak ik als vulling de heerlijke tobelrone mousse :9

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

11

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

kom ik even aanhuppelen, er staat de 250 ml slagroom aan de kook brengen, bedoel je gewoon de slagroom rechstreeks uit het bekertje in de pan gooien en dat aan de kook brengen?

12

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Taartje schreef:

kom ik even aanhuppelen, er staat de 250 ml slagroom aan de kook brengen, bedoel je gewoon de slagroom rechstreeks uit het bekertje in de pan gooien en dat aan de kook brengen?

Oeps. sorry zie nu pas je berichtje. Ja gewoon rechtstreeks uit het bekertje. Anders moet me voortaan even mailen ;) Lees ik sneller :lol:

Ik hoop dat het gelukt was.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

13

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

haha, ja het was goed gelukt hoor!
Had het rechtstreeks uit het bekertje gedaan ( leek me toch logischer ) :Y

14

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Hallo,
Weet iemand een lekkere vulling van witte chocolade. Mijn dochter is gek op witte chocolade en volgende week wil ik een verjaardagstaart voor haar maken.

15

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

ehh....wist niet dat er ander manier was ;)
Zo heb ik het ook geleerd en idd...mislukt nooit!!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

16 Laatst bewerkt door Titataart (16-09-2009 16:22)

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Kasa70  schreef:

Hallo,
Weet iemand een lekkere vulling van witte chocolade. Mijn dochter is gek op witte chocolade en volgende week wil ik een verjaardagstaart voor haar maken.

Je kan ook witte ganache maken.
volgens recept uit boek van Paris Cutler:
1,3 kg fijngehakte witte chocolade
450 ml slagroom

De verhoudingen chocolade en slagroom liggen dus anders bij witte chocolade als bij pure chocolade.
De bereiding is verder hetzelfde.

In het boek van Pris Cutler houden ze voor de pure chocolade ganache overigens een verhouding van 1,2 kg pure choco aan op 600 ml slagroom.
Verhouding 2:1 dus

Groetjes,
Annette

Groetjes v. Annette.

17

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik heb het bovenste recept gemaakt maar zonder de lepels likeur(had ik niet in huis)...mijn mengsel was na koelen in de koelkast erg hard en met mixen om het luchtig te krijgen vloog het door de kamer heen (spetters) :D

Moet er misschien wel iets van vocht bij om het luchtig te kunnen maken? Wie kan mij helpen?? O-)  O-)

18

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Ik denk dat je het te koud hebt gemaakt. Ik heb het nu 2 keer gemaakt en beide  keren zonder likeur en dat ging prima. De eerste keer heb ik het zoals hier boven staat koel weg gezet en ieder half uur door geroerd. Gisteren heb ik het in een pan koud water gezet om het wat sneller te koelen.

Als het te hard is kan je het heel even opwarmen in de magnetron om het weet wat vloeibaarder te maken.

Ik doe de ganache trouwens in een maatbeker en schenk hieruit over de taart. Dat is veel makkelijker dan met een lepel.

19

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

rosainlove schreef:

Ik heb het bovenste recept gemaakt maar zonder de lepels likeur(had ik niet in huis)...mijn mengsel was na koelen in de koelkast erg hard en met mixen om het luchtig te krijgen vloog het door de kamer heen (spetters) :D

Moet er misschien wel iets van vocht bij om het luchtig te kunnen maken? Wie kan mij helpen?? O-)  O-)


Er staat dat je het in de koelkast heb gekoeld, de andere dames zetten het naar ik begrepen heb op een koele plek buiten de koelkast.

Voor meer handige How to's, Sjablonen, Tips en Adviezen voor taarten !! Wordt lid van
http://bakingdreamcakes.hyves.nl/

20

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

oeh!! Ik wil dit al zo lang proberen!!! Nu ik aan het lijnen ben lijkt het me geen goed idee, van taart afblijven lukt me nog wel..maar van chocolade...

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

21

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

dames.. ik ga dit vanmiddag proberen... *fingers crossed!!!*

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

22 Laatst bewerkt door lil_suz (10-08-2010 18:06)

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

yyaayy gelukt... kheb m opgeklopt en als toef op mn cupcakes gespoten.. hij werd wel snel hard waardoor het spuiten niet zo goed meer ging.. maar voor een 1e keer ben ik zeeer tevreden. :D

iemand tips om m iets minder hard te laten worden.. iets luchtiger te laten? op moet ik dan gewoon de verhouding chocolade/room aanpassen??

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

23

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Als ik de verhouding nu dubbel doe en 1 deel opklop voor vulling(met bv laagje framboosjes of jamof nootjes)en 1 deel gebruik om te gieten,is dat wel erg lekker geloof ik, met een chocobiscuit?

If life gives you lemons, make lemonade!

24

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Kan ik een kleurtje door de witte chocco gooien?  Heeft iemand dat al geprobeerd?

zoetigheidje.mijnalbums.nl

25

Re: Chocolade ganache die niet mislukt !!!

Lekker, ik ga het ook proberen :Y

Heb nog een hoop te leren als ik die mooie taarten allemaal zie.