26

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ik heb zelf een keer het onderstaande overzicht gepost, wel geen recepten, maar toch

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=59652

Groetjes Myrna

27

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Deze zijn ge-wel-dig!
(glutenvrije brownies)
http://www.nigella.com/recipe/recipe_detail.aspx?rid=93

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

28

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Dank je wel Lieselotte, ze staan ertussen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

29

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Geen recept-suggesties, wel twee websites waar allergeen-bakmixen te krijgen zijn:

www.deglutenvrijewebshop.nl
www.allergiesupermarkt.nl

Bij de laatste kun je aanklikken om welke allergie het gaat en vervolgens zoeken op beschikbare producten. Erg handig!

30

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

glutenvrije cocoscuppies. Wel even naar beneden scrollen voor het recept.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=85209

If life gives you lemons, make lemoncurd.

31

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Dank je Mirjam, Ik heb hem ertussen gezet.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

32

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Aangezien ik tegenwoordig niet alleen glutenvrij moet bakken maar ook suikervrij ben ik op zoek naar suikervrije recepten. Ik heb er zelf al een aantal gevonden die ik in het begintopic geplaatst heb.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=91553 recept voor oa glutenvrije tulband

34

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Wil hem er wel tussen zetten maar dan moet je in het topic even bij het maizena zetten dat het niet van koopmans mag zijn. Deze is nl niet glutenvrij.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

35

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe 'bakker' hier  ;)
Aangezien mijn zoontje van 10 maanden een meervoudige voedselallergie heeft, ben ik alvast op zoek naar een recept voor een verjaardagstaart. Hier komt het lijstje van wat er niet in mag zitten (hij reageert al op deze allergenen door borstvoeding heen):

Koemelkeiwit
Kippeneiwit
Soja-eiwit
Noten
Cacao
Citrusvruchten, aardbei, appel, banaan

Heeft iemand nog een leuk idee?? Allergeenvrije bakmix heb ik thuis al.

Groetjes

36

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Leentje81 schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe 'bakker' hier  ;)
Aangezien mijn zoontje van 10 maanden een meervoudige voedselallergie heeft, ben ik alvast op zoek naar een recept voor een verjaardagstaart. Hier komt het lijstje van wat er niet in mag zitten (hij reageert al op deze allergenen door borstvoeding heen):

Koemelkeiwit
Kippeneiwit
Soja-eiwit
Noten
Cacao
Citrusvruchten, aardbei, appel, banaan

Heeft iemand nog een leuk idee?? Allergeenvrije bakmix heb ik thuis al.

Groetjes

Had je al gezocht tussen de recepten in het begintopic?

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

37

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Hallo Jolanda,

Ja zeker! Ontzettend veel lekkere recepten.. alleen kom ik met de lijst die ik moet hanteren niet helemaal uit de voeten. Het is niet of of maar en en, als het gaat om vermijden van allergenen.

Groetjes

38 Laatst bewerkt door EverLearn (31-05-2010 15:34)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Leentje81 schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe 'bakker' hier  ;)
Aangezien mijn zoontje van 10 maanden een meervoudige voedselallergie heeft, ben ik alvast op zoek naar een recept voor een verjaardagstaart. Hier komt het lijstje van wat er niet in mag zitten (hij reageert al op deze allergenen door borstvoeding heen):

Koemelkeiwit
Kippeneiwit
Soja-eiwit
Noten
Cacao
Citrusvruchten, aardbei, appel, banaan

Heeft iemand nog een leuk idee?? Allergeenvrije bakmix heb ik thuis al.

Groetjes

Hallo Leentje 81,

Ik weet niet of je inmiddels wat verder bent gekomen maar ik heb hier een boek waar jij misschien ook wat aan hebt, ik denk dat je het via bol.com oid wel kan vinden:

* Allergievrije voeding, van Tanya Wright.

Er zijn weinig boeken die tegemoet komen aan meervoudige allergieën, jij hebt daar ook wel een flink lijstje staan.  Maar dit boek geeft bij elk recept aan voor welke allergieën het geschikt is, en komt aan de meeste die jij noemt wel tegemoet.
Hier staat ook een heel lekker recept in voor een allergievrije verjaardagstaart met o.a. wortels en ananas.  Er zit wel sojameel in maar dat kun je makkelijk vervangen door bijv. kikkererwtenmeel.

Wellicht heb je er nog wat aan.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

39

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

He Nienke,

Dank je wel voor deze tip! Ga zeker even informeren naar dat boek en waarschijnlijk ook aanschaffen.

Ananas durf ik zeker nog niet aan, maar banaan gaat inmiddels goed. En dat geeft al heel wat mogelijkheden... Verder helaas nog de gehele allergielijst te hanteren.

Heb inmiddels wel erg leuke suikersterretjes en gekleurde rolfondant in huis. Dus met een lekkere cake en vormgeving gaat het vast wat worden  :) Zal er wel een foto van maken.

Groetjes Marleen

40

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle recepten bekeken heb, maar er staat uberhaupt nergens iets met een titel die lijkt op wat ik zoek. Maar heel misschien kan iemand mij verder helpen? Ikben op zoek naar een recept voor koekjes en het meisje mag geen koemelk én geen kippenei én geen soja :s

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

41

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Misschien dit recept?

250 gram bloem
1 pakje vanillesuiker
100 gram suiker
125g roomboter HIERVOOR PLANTAARDIGE BOTER NEMEN
1 ei VERVANGEN DOOR NO-EGG (MISSCHIEN TE KRIJGEN BIJ DE REFORMZAAK OP DE TERWEEWEG IN OEGSTGEEST?) , EVENTUEEL TE VERVANGEN DOOR EEN EENDENEI (TE VERKRIJGEN BIJ BIJV. EEN TOKO, ALLEEN MOET JE DAN WEL ZEKER ZIJN DAT DIT MEISJE HIER OOK NIET GEVOELIG VOOR IS).

Bereidingswijze voor Zandkoekjes

Meng de bloem, suiker, vanillesuiker, ei en de boter in een kom en roer/kneed alles goed tot een deeg. Rol het deeg uit tot een dikte van 1 centimeter (het is raadzaam om eerst los bloem op het werkblad aan te brengen zodat de zandkoekjes goed los kunnen komen van het blad). Hierna kun je de koekjes uitsnijden met een vormpje op glas.

Vet een bakplaat in en leg de zandkoekjes er op. Bak de zandkoekjes 15 minuten in een oven van 200 graden C.

Jacqueline

42 Laatst bewerkt door muffin cuffin buffin (20-06-2010 18:43)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

nog een glutenvrij recept voor een lekkere chocoladecake taart of cake of cc
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103164

43

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

muffin cuffin buffin schreef:

nog een glutenvrij recept voor een lekkere chocoladecake taart of cake of cc
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=103164

Dank je, staat ertussen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

44

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

iets wat ik wel denk, maar hier niet lees... is het basisrecept wel koemelkvrij?

Groetjes, Dorothea.

45

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

HELP, het recept voor koemelkvrije slagroom heb ik gevonden, maar nog niet de tip voor BC voor het afsmeren van de taart!

Groetjes, Dorothea.

46

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Dat zou je met wajang kunnen maken. Gewoon het 1 op 1 recept gebruiken.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

47

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

oké, bedankt!

Groetjes, Dorothea.

48 Laatst bewerkt door Suus_cake (10-07-2010 10:43)

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Is er iemand die iets weet voor een dame met fructose intolerantie/HFI? Het zgn. "Sneeuwwitje-syndroom", ze gaat van haar stokje van fruit... Ik weet dat ze wel cola en melk drinkt, lactose is geen probleem. Brood met kaas eet ze ook gewoon.
Ze mag ook geen suiker. Ze eet wel eens speciale stroopwafels van een bakker in Leiden, maar ik weet niet hoe deze dat voor elkaar krijgt.
Ik ga volgende week naar haar toe en zou ze graag verrassen...

Vervolg - Ik weet inmiddels wat meer. Zelf maakt ze wel soezen, die ze vult met suikervrije slagroom. Ik kan wel bijvoorbeeld Krakelingen (zoute), gevulde pakketjes (kip, tonijn) of een kokosnoot-custard pie maken. Decoreren zit er niet in, helaas...

49

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

Ik heb ook nog een link gevonden.Daar staan glutenvrije recepten:
http://coeliakie.forum2go.nl/de-banketb … -t293.html

50

Re: Recepten-verzameltopic voor allergieen

hallo allemaal,

weet niet of ik helemaal op de goede plaats ben hoor, maar ik maak altijd glutenvrije taarten en glutenvrije cupcakes op basis van dit (cake) recept.
Van dit recept maak ik dus kapsels of cup-cakes die ik afwerk met marsepein en/of fondant (zie ook mijn website). Is goed in te vriezen en smaakt (ook voor degene die geen coeliakie hebben) erg lekker. Is wellicht wel wat steviger dan de bodem van het glutenvrije recept in de topic recepten, maar voor 3d creaties etc. zou je toch ook cakerecept gebruiken.

Recept op een bakcursus van het NCV meegekregen (mocht iemand daarvan dit lezen duizendmaal dank!!).
Ingrediënten als rijstmeel en kleefrijstmeel zijn goed verkrijgbaar bij o.a. de toko en een stuk goedkoper dan Shär.

Hier dan het recept
200 gram boter of margarine (ik gebruik roomboter)
200 gram fijne kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
4 eieren
125 gram rijstmeel (te koop bij de toko)
75 gram ketanrijstmeel (ook wel genoemd kleefrijstmeel, eveneens te koop bij de toko)
2 theelepels bakpoeder

Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn, zet ze dus ruim van te voren klaar.
Verwarm de oven voor op 160 C.
Vet de bakvorm in en bestuif deze eventueel met een beetje rijstmeel.
Klop het overtollige meel goed uit de vorm.

Mix de boter en suiker tot het bijna wit van kleur is.
Voeg de eieren één voor één toe. Klop ieder ei eerst er goed door voor het volgende wordt toegevoegd.
Mix dan nog ca. 10 minuten op de hoogste stand.
Roer de meelsoorten (en het bakpoeder) goed door elkaar en spatel het dan luchtig door de massa, dus NIET meer mixen!
Bak de cake in het midden van de oven in ca. 1 uur goudbruin.
Een satéprikker moet schoon uit de cake komen als je erin prikt.
Open de oven niet tussendoor maar pas aan het einde van de baktijd anders zakt hij in!

Je kunt het beslag ook in een muffinvorm bakken voor kleine cakejes; bak ze dan ongeveer 30 minuten. Neem voor ca. 10 cakejes de helft van alle ingrediënten.



Mijn ervaring is dat de cake (veel) langer nodig heeft om gaar te worden. Afhankelijk van de grootte van de vorm 1,5 tot 2 uur. Ik gebruik de intensieve warmte functie van de oven.

Bovenstaande hoeveelheid is voor een gewone cakevorm, tulband, 20 cm taartvorm of bol (ikea).
Voor een vorm van 24 cm vermenigvuldig ik de hoeveelheid met 1,5. Voor een 28cm vorm alles x2.




Jullie reacties stel ik zeker op prijs!

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties