1 Laatst bewerkt door Keetie (22-11-2009 22:35)

Onderwerp: [HOWTO] taart met een stuk eruit

naar aanleiding van http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=42633 zal ik proberen uit te leggen hoe ik dit gedaan heb.

http://farm4.static.flickr.com/3133/3159353457_91c11d3b4f.jpg

Ik heb eerst de ronde taart gewoon gevuld met frambozencreme en frambozenjam. Ik zou geen slagroom/natte vullingen aanraden omdat dit straks in heel dichtbij de marsepein komt en dus kan gaan smelten..
De gehele taart gewoon afsmeren en bekleden zoals je gewoon ook zou doen.
Hieroverheen een DUNNE (evt extra tylose erin zodat je lekker dun kan uitrollen) laag witte marsepein of fondant eroverheen die je in een leuke vorm hebt uitgesneden ( zodat het net icing lijkt die eraf valt..)

Daarna 2 uur in een koude koelkast zodat alle vullingen en marsepein wat steviger zijn.

En daarna.. mag je gaan snijden :)
Gewoon een lekker dik stuk eruit snijden en die apart zetten.
Zowel de binnenkant van de taart als de punt die je eruit hebt gesneden insmeren met botercreme. Niet te dik! (ik had de botercreme even wat warmer gemaakt want dan is ie makkelijker smeerbaar en weer een half uurtje in de koelkast om te laten afkoelen)

Daarna kun je een rechthoekig stuk (bruine) marsepein uitrollen om deze om de taartpunt te doen, en ook een rechthoekig stuk om in de taart te doen waar eerst die punt zat. het is even friemelen, maar ik vind het een leuk resultaat :Y


de cupcake heb ik gemaakt van een 12 cm springvormpje (=de "cup" )
en een blanda schaaltje (12 cm) (= de "topping")
de cup op maat gesneden en 1 keer gevuld
de topping ook 1 keer gevuld en na het afsmeren met botercreme ook nog een "swirl"(snap je m?) gemaakt van botercreme.
dit laten opstijven in de koelkast voor een half uur en eerst de cup bekleed en daarna de topping, en dat op elkaar plakken met een beetje botercreme, en tadaaaaa ook de cupcake is klaar..

ik hoop dat jullie er IETS van snappen..
:)

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

2

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Ohh, wat leuk, deze had ik nog niet gezien op het forum.
Bedankt voor de howto! Ik ga het zeker een keer uitproberen!

3

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Prima uitgelegd: dank je wel!!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Ik snap um! :Y Goed uitgelegd!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Ziet er zeker leuk uit. Lees ik het nu goed dat je eerst een toef op je topping hebt gedaan, en die dus bekleed hebt?

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Haha superleuk zeg!

Groetjes Renske

7

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Super uitgelegd Keetie!
Wat lief dat je dit met ons wil delen!

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

8

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Weer goed uitgelegd ! Bedankt !

9

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Ik had deze taart nog niet gezien!! Super leuk, heb 'm meteen opgeslagen en bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Groet, Jolanda

10

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Keetie, DANKJEWEL!!!!!
Super heldere uitleg voor een super-leuke taart! Staat genoteerd!

"Begin de dag met een dansje..."

11

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Nou ik snap het helemaal, heb 'm dan ook incl. foto opgeslagen bij mijn favorieten!
Badankt :thumb:

Groetjes van Moniek
Voor een lekkere taart is altijd wel een gelegenheid (te bedenken).

12

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Even een vraagje, super leuk resultaat trouwens, maar heb je de botercreme nog een keer bekleed met witte fondant van die cupcake?

13

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

vandaag een serieuze poging gewaagd om de "piece of cake" te maken, maar kan je vertellen dat was alles behalve een piece of cake! Aan de 'how-to' heeft 't weliswaar niet gelegen, maar toch nog een ieniemienie vraagje m.b.t. de "icing-laag". ik krijg deze er niet strak omheen, de druipers worden heel bobbelig en met vouwen. Heb jij tips over hoe ik dit kan voorkomen? (Ik hoop binnenkort ook een oilily taart te maken, maar die heeft eigenlijk een soortgelijke rand...).
alvast bedankt!!!

(Heb overigens de taart voortijdig in stukken gesneden en met smaak opgegeten uit frustratie...)

'Could Everything In Life Be So Jillicious'
www.jilliciousgoods.nl, alle ingredienten in huis om van elke gelegenheid een "Jillicious Good" feestje te maken.

14

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Heb een vraagje over deze how to. Als je jam oid gebruikt komt dat dan niet tegen je fondant/marsepein als je dat stuk er uit hebt gesneden en daarna weer bekleedt? Ik spuit meestal een dijkje bij jam of laat wat ruimte tot aan de rand maar dat kan in dit geval niet...

Life is what you bake it.

15

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Heel goed uitgelegd, als ik wat verder gevorderd ben toch eens proberen  :D

16

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Als je nou chocobicuit doet met een rose vulling heb je toch hetzelfde ?...... :think:

INACTIEF

17

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Wat ontzettend leuk! :D

Nog meer taart? Lees mijn blogs op http://taartjesenzo.blogspot.com/!

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Als je de punt er uit hebt gesneden, moet je volgens mij een botercreme laag smeren op de punt en op het stuk waar je de punt uit hebt gehaald. Dan komt het fondant niet tegen je vulling aan.

19

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Thanx gaan we een x proberen

20

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Vraagje: Hoe heb je die cupcake op de taart gezet? Heb je er een onderlaag onder gelegt?

De leukste kinderfeestjes op www.partykidzz.nl

21

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Rooslovesroze schreef:

Als je de punt er uit hebt gesneden, moet je volgens mij een botercreme laag smeren op de punt en op het stuk waar je de punt uit hebt gehaald. Dan komt het fondant niet tegen je vulling aan.

Vraag me serieus af of dit afdoende is tegen het smelten... :think:
Iemand hier ervaringen mee?

Life is what you bake it.

22

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Bedankt voor de leuke how-to!

23 Laatst bewerkt door Carien (29-09-2011 21:46)

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Taartenmarie schreef:
Rooslovesroze schreef:

Als je de punt er uit hebt gesneden, moet je volgens mij een botercreme laag smeren op de punt en op het stuk waar je de punt uit hebt gehaald. Dan komt het fondant niet tegen je vulling aan.

Vraag me serieus af of dit afdoende is tegen het smelten... :think:
Iemand hier ervaringen mee?

:think: mmm ik doe eigenlijk nooit meer aan dijkjes :nooo  omdat ik het zo niet lekker vind zo'n laag bc ertussen :s Smeer eerst heel dun af (soort crumbcoat) op laten stijven en daarna nog een dun laagje. De restjes jam oid die soms meegaan in de crumbcoat verdwijnen daardoor ook nog onder de bc :Y
Ben dit gaan doen met ganache, omdat ik dat niet in een spuitzak wilde wurmen (tijd :rolleyes:  :o ) en dat ging perfect, dus tsja... ;)


maarruh, dank voor het bovenhalen van deze how-to :thumb: ik kende 'm nog niet

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

24

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

leuk taartje deze gaat op mijn nog te doen lijstje

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

25

Re: [HOWTO] taart met een stuk eruit

Ik ga 'm volgende week maken voor de verjaardag van mn dochtertje. Ik spuit wel dijkjes want een dijkje van ganache vind ik niet zo erg. Van botercreme idd wel...
Hij is dus voor ons zelf en ik ben benieuwd hoe het met het al dan niet smelten gaat...

Life is what you bake it.