1

Onderwerp: schelpkorst

Hé allemaal,
Voor de verjaardag van mijn man wil ik van die krokante schelp gebakjes maken. Wie heeft ze wel eens gemaakt en  waarmee doe je dat dan? ik dacht ze zelf te maken van bladerdeeg maar ik weet niet of de suikerlaag aan de buitenkant wel goed blijft in de oven.
Hoelang zou je de  schelpkorsten goed/knapperig?
Ik hoop dat iemand het weet thanks

Als er

2

Re: schelpkorst

Lijkt mij ook wel eens leuk om zoiets te gaan maken.
Ik heb hier iets over gelezen laatst, geen idee waar. Ik hou dit topic ook even in de gaten. En zal even voor je zoeken, wie weet vind ik het nog. :Y

3

Re: schelpkorst

Ja hoor, je kunt gewoon bladerdeeg met suiker bestrooien, dat gaat prima in de oven. Alleen zit ik te denken hoe je dan een mooie vorm krijgt in je deeg, want als je de vellen zonder vulling in de oven doet, worden ze helemaal bros en dik.

Groetjes van Bianca

4

Re: schelpkorst

Dat doe je dmv blind bakken met bijvoorbeeld
gedroogde bonen of linzen. Dan doe je de bodem in de oven met een laagje bakpapier en daarop leg je een handje
gedroogde bonen (die koop je in de supermarkt). Na 10 minuten ongeveer haal je de bonen en bakpapier eraf en stop je de bodem terug in de oven om verder te garen. Ook kun je nog met een vork gaatjes prikken in de bodem, dat zorgt er ook voor dat deze niet
goed kan rijzen.

5

Re: schelpkorst

je kunt ze prima bakken over een halve kool heen. Wel een laagje alu folie erover heen. Bladerdeeg in een ronde vorm snijden/knippen, en deze over de kool heen leggen. Dan in de oven. De kool kun je meerdere keren gebruiken  :Y
Maar als je kleine schelpjes nodig hebt kun je misschien de blanda vormen gebruiken als je die hebt. Als je er maar aan denkt deze even in te vetten. Dan de vormpjes met de open kant naar beneden zetten en dan de bladerdeeg er natuurlijk overheen draperen. Krijg je hele mooie schelpvormen.

groeten Annemieke
Cake It

6

Re: schelpkorst

gaatjes in je bladerdeeg prikken helpt ook! dan word t niet zo hoog

7

Re: schelpkorst

http://banket.nl/Passieschelp  dit is voor een klein schelpje zou je volgens mij ook kunnen bakken in muffinvorm blik.

een grote schelp in een gewoon bakblik en dan even blind bakken.

(ik ga dit ook eens uitproberen, lekkere aardbeischelpen)

8

Re: schelpkorst

Als je de schelpen als ze afgekoeld zijn aan de binnenkant insmeert met (witte) chocolade blijven ze gevuld langer krokant.

Ik heb ooit een recept gemaakt met schelpen en aardbei:
1/3 van de aardbeien pureren met suiker en dat eerst in de ingesmeerde schelp doen en dan de hele/halve aardbeien erop doen en dan met slagroom. Mmmmm erug lekker als het warm weer is.

9

Re: schelpkorst

Hé meiden,
Bedankt voor alle tips!
Ik heb net met mijn domme hoofd net bakjes gevuld en ze werden maar neit goed gaar en ik snapte er al niet heel veel van :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:
Ik ga ze morgen lekker op nieuw maken alleen dan met de bladerdeeg over de bakjes ipv er in :lol:  :lol:

Als er

10

Re: schelpkorst

Plakjes bladerdeeg rond uitsteken en op een omgekeerde muffintray leggen.ik ga het uitproberen  http://m.24kitchen.nl/recepten/exotisch … schelpjes#

11

Re: schelpkorst

Plakjes bladerdeeg rond uitsteken en op een omgekeerde muffintray leggen.ik ga het uitproberen  http://m.24kitchen.nl/recepten/exotisch … schelpjes#