1

Onderwerp: Lemoncurd mousse crepe cake

Er werd naar gevraagd naar aanleiding van mijn verjaardagstaart, en het is zo'n absolute aanrader dat ik 'm toch maar een eigen topicje geef :)

Dankzij Boska hoef ik niet het hele recept over te typen, want hij staat gewoon online! :+

Lemoncurd mousse crepe cake

En hier een foto van mijn eigen versie :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T6BUB6JI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LJS8JGC3.jpg

Zoals de reviews op de Martha site al zeggen, 't is een beetje bewerkelijk, maar ZOOOO lekker! :9 :9 :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

2

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Jammie!  :P

zo hééérlijk ontspannend.....

3

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Dit is gemeen!! Net nu ik weer ben begonnen met lijnen!! :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

combineert dit wel lekker met koffie of thee?
lijkt me anders wel heerlijk, maar irritant recept, ze heeft het telkens over cups 3/4 of 11/2, wat is dat omgerekend?

Hmmm, bleekselderij...
www.taartvancorinne.nl

5

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Heerlijk bij koffie en/of thee!!
Deze site helpt bij het omrekenen: http://www.jsward.com/cooking/conversion.shtml :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6 Laatst bewerkt door RedRose18 (04-05-2010 23:03)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

w00ps filmpje niet gezien, die kijk ik eerst wel
dan de vragen die ik nog over heb ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

7 Laatst bewerkt door RedRose18 (04-05-2010 23:20)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

goed toch nog wat vraagjes :D

er staat:
Meyer lemons are ideal for this recipe because they aren't too tart. If they aren't available, you can substitute regular lemons, but you may need to add more sugar to taste.

gebruik jij gewone citroenen? hoeveel extra suiker doe je dan?

zest = citroenrasp?
kun je gelatineblaadjes gebruiken ipv poedervorm? zo ja, hoeveel?
slagroom wordt bij beide recepten (crepes en mousse) genoemd maar alleen bij de mousse gebruikt, klopt dat?

en hoelang kan je dit buiten de koeling houden om te vervoeren?

alvast bedankt!

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

8

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Ik gebruik gewone citroenen ( die hangen bij mij aan de boom ;) ) en dezelfde hoeveelheid suiker: lekker fris en echt niet te zuur! ( Amerikanen gebruiken superveel suiker in hun recepten :S)

zest is inderdaad citroensap.

Ik gebruik twee gelatineblaadjes

Bij de mousse wordt ie erdoor gespateld, bij de "taart" is die voor de afwerking/versiering bovenop.

Buiten de koeling kan niet te lang, vanwege de slagroom :(

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9 Laatst bewerkt door RedRose18 (05-05-2010 09:48)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

ahh k dank je wel!!!
ga em zeker binnenkort eens proberen :D

citroensap = rasp neem ik aan btw?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

10

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Dat ziet er....................verschrikkelijk lekker uit!  :Y

Misschien een vervelende vraag, maar heeft iemand dat recept ook in het Nederlands??????

Groetjes San

11

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

ik vertaal wel even

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

12 Laatst bewerkt door RedRose18 (05-05-2010 14:11)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Paar dingen staan tussen haakjes, die wist ik niet 100% zeker
graag aanvulling daarvoor door andere mensen
aangepast want klopte

bij opmerkingen, graag melden, dan pas ik het aan!!
aantal citroenen even aangepast

Lemoncurd mousse crepe cake

Voor 10-12 personen
Ingrediënten:
•    ¾ cup bloem
•    ½ cup suiker
•    ¼ cup zout
•    1 ¼ cup melk, kamer temperatuur
•    3 grote eieren, kamertemperatuur
•    ½ eetlepel pure vanille extract
•    6 eetlepels ongezouten boter, gesmolten plus nog wat gesmolten boter voor de pan.
•    Meyer lemon curd mousse (zie hieronder)
•    ¼ cup slagroom, opgeklopt
•    Candied Meyer lemons, optioneel

Werkwijze:
•    Mix met een garde het bloem, suiker en zout. Meng de melk, eieren en vanille ook met een garde. Voeg het melk mengsel langzaam toe aan het bloem mengsel. Mengen met een garde. Voeg de gesmolten boter toe en meng ook dit goed. Mengsel door een fijne zeef doen, om klontjes te verwijderen. Mengsel in een luchtdichte bak tenminste 2 uur koelen.
•    Beboter de crêpe pan (6 inch = +/- 15cm) of pan met antiaanbaklaag lichtjes met boter. Verwarm de pan boven een medium hitte tot de pan lichtjes begint te roken. Haal pan van het vuur en voeg 2 eetlepels beslag toe in het midden van de pan. Beweeg met de pan tot het mengsel de bodem bedekt. Verlaag hitte bron tot medium/laag vuur. Bak totdat de randen goud bruin zijn en het midden droog. Ongeveer 30 sec per kant. Schuif de crêpe op een bord dat is omgedraaid. Blijf dit herhalen tot je beslag op is. Laat de crepes afkoelen.
•    Plaats 1 crepe op een plat bord. Smeer ongeveer ¼ cup mousse op de crêpe. Plaats een 2de crêpe hier bovenop. Ga door met het stapelen van crêpe en mousse. (gebruik 15 crepes en eindig met een crêpe bovenaan) koelen tot het stijf is, ongeveer een uur.
•    Versier de crêpe cake met slagroom en ¾ candied lemons.


Meyer lemon curd mousse.
Ingrediënten:
•    1 theelepel gelatine zonder smaakje (of 2 blaadjes volgens het forum)
•    1 eetlepel koud water
•    4 grote eieren en 6 eigelen
•    1 cup suiker
•    1 eetlepel en 2 theelepels citroenrasp (ong 2/4 citroenen) en ¾ cup citroensap (5/6 citroenen)
•    6 eetlepels koude ongezouten boter, in blokjes
•    1 cup slagroom, opgeklopt

Werkwijze:
•    Strooi de gelatine op het water en laat staan tot het is opgelost, ongeveer 5min.
•    Meng met een garde de eieren en eigelen in een zware kleine sauspan. Voeg de suiker, citroenrasp en citroensap toe. Meng dit met een garde
•    Zet op een medium/laag gas en meng constant met een garde, totdat het mengsel dik genoeg is om de achterkant van een houten lepel te bekleden. Daar duurt ongeveer 8/10 min.
•    Haal de pan van het vuur en voeg de gelatine toe en blijf mengen totdat de gelatine is opgelost en het mengsel iets is afgekoeld.
•    Voeg het boter, paar stukjes per keer, toe en meng na het toevoegen totdat het mengsel glad is.
•    Haal het mengsel door een zeef. Druk met een rubberen spatel op het mengsel, om zoveel mogelijk door de zeef te krijgen. Gooi het restant weg (onopgeloste gelatine en ei) druk een stuk huishoudfolie op het oppervlak van de curd om velvorming te voorkomen. Zet in de koeling om op te stijven, voor tenminste 2 uur. Roer de curd en vouw de slagroom voorzichtig door het mengsel. Zet een uur in de koeling. Roeren voor gebruik.

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

13 Laatst bewerkt door Adrienne (05-05-2010 11:28)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

RedRose18 schreef:

ahh k dank je wel!!!
ga em zeker binnenkort eens proberen :D

citroensap = rasp neem ik aan btw?

:O Ja, typfoutje ;)

Oh, en je vraagtekens/hakjes mogen weg; die zijn in orde!

Ik las trouwens dat het origineel zegt dat twee citroenen een flinke eetlepel rasp opleveren, maar bij mij zijn er wel een stuk of 4 nodig, hoor :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

okidoki, even aangepast! dank je wel :D

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

15 Laatst bewerkt door Sannn (07-05-2010 10:08)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Dankjewel Redrose!!! Lief dat je het hebt vertaald!! Nu snap ik het tenminste hihi.  :Y

Wat zijn eigenlijk Candied Meyer lemons??

Groetjes San

16

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

ik zal die nog even opzoeken, moment ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

17 Laatst bewerkt door RedRose18 (07-05-2010 16:21)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

graag weer ff controle door mensjes die het al eens hebben gemaakt!!

tekst is bijgewerkt! bedankt voor de tips adrienne

Meyer lemons
Ingrediënten
•    1 cup suiker
•    1 cup water
•    2 citroenen (ongeschild), (liefst biologisch) goed gewassen, en ¼ inch (ca. ½ cm) dik gesneden

Werkwijze:
•    Breng het suiker en water aan de kook in een grote sauspan. Verhit tot het suiker is opgelost. Voeg de citroenen toe en dek af met bakpapier. Verlaag hittebron tot medium/laag en laat rustig sudderen tot dat de randen glazig worden. Dit duurt ongeveer 30 min. Laat de citroenen afkoelen in de siroop.
•    Gebruik een schuimspaan om de citroenen uit de pan te halen. Leg de citroenen op een rooster, boven een bakplaat, om uit te laten druppen.

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

18

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Wat lief dat  je de tijd hebt genomen alles te vertalen! :thumb:

Paar aanvullinkjes:

citroenen liefst biologisch ( ivm ingespoten schillen)

¼ inch dik gesneden => in plakken van ca. een halve centimeter gesneden

parchment paper = bakpapier

transluscent = glazig

Nogmaals bedankt! :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

19 Laatst bewerkt door RedRose18 (07-05-2010 16:24)

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

dank je wel! het is soms wel lastig om te vertalen, wanneer je het zelf nog niet hebt gedaan, omdat je sommige termen op meerdere manieren kan vertalen.

en de tijd, tsja, heb tijd te veel en vind het leuk om te doen. en het houdt mijn engels een beetje up to date ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

20

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Kan je ook lemoncurd ,uit een potje ,gebruiken?

21

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

zoeteke schreef:

Kan je ook lemoncurd ,uit een potje ,gebruiken?

Ik denk dat qua smaak best kan, maar waarschijnlijk stijft het niet genoeg op: hier gaan naar verhoudeing veel meer eidooiers in plus nog gelatine :think:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

22

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Dank je wel,ik dat lemoncurd gewoon de slagroom met geltine te mengen.Het is een heel mooie taart,maar wel wat moeilijk.

23

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

My biggest hobby is cooking! Last week I cooked this amazing mousse cake :)

This cake uses mirror-glaze, a specific mix of white chocolate and gelatine that created a glowy, otherworldly look which is perfect for these cakes. You can use a variety of food dyes, mix them boldly. Some of them already come with cool effects such as glitter or color dodge, and you can exploit that to come up with absolutely stunning looking galaxy cakes. Look - https://club.cooking/recipe/galaxy-cake/
https://club.cooking/wp-content/uploads/2019/05/Galaxy-Cake-prev.jpg

24

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Recently I cooked Lemon Chess Pie for family holiday. The guests were simply delighted.
Lemon Chess Pie is a classic southern recipe you will not easily forget once you try it. It’s actually quite simple to make and doesn’t take a lot of time, so if you have a holiday celebration coming up, you might want to consider including it on the menu.
How to make a pie here - https://club.cooking/recipe-category/pie/ https://club.cooking/wp-content/uploads/2019/06/Lemon-Chess-Pie-prev.jpg

25

Re: Lemoncurd mousse crepe cake

Guys, try these Oatmeal cookies.
Good taste and texture. Great for brunch and as a treat. Yummy.
How to make Easy Healthy Oatmeal Cookies - https://club.cooking/recipe/healthy-oatmeal-cookies/
https://club.cooking/wp-content/uploads/2019/05/Healthy-Oatmeal-Cookies-prev.jpg