1 Laatst bewerkt door Tari (22-04-2010 18:36)

Onderwerp: [HOW-TO] biscuit

ik weet dat er al veel zijn gemaakt, maar toch.. ;)
gek eigenlijk dat wanneer je het dan maakt voor een how-to dat dan het biscuit er minder mooi uit komt dan normaal :/
haha nouja hopelijk hebben jullie (vooral de onervaren) er wat aan.

ik heb het basisrecept gebruikt van de site:
Ingrediënten
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFBYW78W.jpg
dit is volgens het recept genoeg voor 24cm maar ik gebruik het voor 20cm zodat hij mooi hoog wordt.
spray de vorm in en leg een rondje bakpapier op de bodem. verhoog vervolgens de rand met bakpapier en zorg er voor dat de onderkant mooi aansluit.
(zoals je zit heb ik hier de rand NIET mooi aan laten sluiten zodat je kunt zien waarom je het WEL moet doen ;).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YKOB7GAL.jpg
klop vervolgens de eieren met de suiker en vanillesuiker heel romig. dit werkt het beste als je de kom waarin je het mixt in een bak met heet water zet. zelf vind ik het fijn om de mixer op en neer te bewegen, maar zorg er voor dat je de mixgardes niet in het beslag laat verdwijnen. anders komt er natuurlijk geen lucht bij.
klop het tot het er uit ziet als vanille-kleurige en lobbige slagroom.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LMZBXPA.jpg
zeef nu de bloem, maizena en zout er beetje bij beetje bij. als je dit in 1 keer doet, zakt het eischuim meteen in. Spatel de kleine beetjes er langzaam door heen. zie het meer als vouwen dan roeren.
en liever te kort vouwen dan te lang. want je vouwt immers dat wat je als eerste er bij zeefde daarna er nog een paar keer doorheen als je er weer wat bij gezeefd hebt. (is het te volgen :o ).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SBY7ROZ.jpg
verdeel het nu mooi egaal in je voorbehandelde vorm.
en zelf vind ik het fijn om ze in etappes te bakken.
10 min op 125C. -> 10 min op 150C. en de rest bak je ong 15 min op 175C. (allemaal hetelucht)
Let op! het is natuurlijk afhankelijk van je oven. het kan zijn dat je maar 10 min op 175C. moet of misschien langer.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXYX6FIE.jpg
er zijn verschillende manieren om de taart uit de oven en de vorm te halen. Zelf laat ik hem ongeveer 3 minuten in de oven staan met de deur op een kiertje. Dan haal ik hem er uit en laat ik hem nog 1 min staan. Verwijder dan de rand voorzichtig (bij een springvorm) en haal het bakpapier er af. Draai hem dan om op een taartrooster en haal de onderkant en bakpapier er af. Ik laat hem dan afkoelen voor ongeveer een half uur en zet dan de rand er weer omheen zodat hij mooi recht blijft. Als hij helemaal is afgekoeld haal ik de rand er weer af en pak ik heb in in een zak en doe hem in de vriezer.
(op deze foto kun je dus zien waarom je de rand van bakpapier mooi aan moet laten sluiten. anders krijg je dus een gekke rand)

hopelijk hebben jullie er wat aan.
succes^^

Enthousiaste groet, Maxime

2 Laatst bewerkt door Eva Maas (22-04-2010 21:10)

Re: [HOW-TO] biscuit

Could this be translated....also what name of flour is it?

3

Re: [HOW-TO] biscuit

Ik vind wel wat handige tips ja :D Bedankt he!

I love pie!!

4

Re: [HOW-TO] biscuit

Super!!!!

5

Re: [HOW-TO] biscuit

Jayne, it is just plain flour, bloem, tarwe bloem...

Groetjes, Dorothea.

6

Re: [HOW-TO] biscuit

oky doky.... :)

7

Re: [HOW-TO] biscuit

Translated:  :D

I know there have been many before, but still ;) It's so typical that when you bake something for a how-to, the biscuit comes out worse than normally :/ haha oh well, I hope this helps you all (especially the inexperienced)

I used the basic recipe from the site:
Ingredients:
5 eggs
150 gr. fine sugar
125 gr. plain flour
25 gr. corn flour (maizena)
1 sachet of vanilla sugar
salt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFBYW78W.jpg
According to the recipe this should be enough for a 24cm cake, but I use it for a 20cm cake, to make it nice and high.
grease your pan and place a cut out piece of parchment paper on the bottom of the pan. Then heighten the sides of the pan with parchment paper and make sure the sides line up with the bottom nicely.
(as you can see I have NOT nicely lined up the sides with the bottom, so you can see why you SHOULD do that ;))

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YKOB7GAL.jpg
Beat the eggs (at room temperature) with the sugar and vanilla sugar until they look creamy. This works better if you put the mixing bowl in a larger bowl with hot water. Personally, I prefer moving the mixer up and down, but make sure the beaters don't disappear into the mixture, otherwise you won't beat in any air. Beat the mixture until it looks like vanilla-coloured half-whipped cream.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LMZBXPA.jpg
now sieve the flour, cornflour and a pinch of salt into the mixture in small parts at a time. If you add everything at once, the egg mixture will fall flat immediately. Fold in the small parts of flourmixture carefully. Don't stirr! Just fold. And it's better to fold it in for a short time rather than folding in for too long.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SBY7ROZ.jpg
Nou pour it into the prepared baking pan evenly.
Personally I prefer baking in steps.
10 min at 125C. -> 10 min at 150C. and then for about 15 min at 175C. (convection oven)
Watch out! This is dependant on your oven. Maybe your oven only needs 10 min. at 175 C, or maybe it needs longer than 15 minutes.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXYX6FIE.jpg
There are various ways to get the cake out of the oven and out of the pan. Personally I leave it in the oven with the door open for 3 minutes. Then I take the pan out of the oven and leave it on the counter for 1 min. Then carefully remove the ring (if you're using a spring form), and remove the parchment paper. Then turn the cake upside-down onto a cooling grid and remove the parchment from the bottom. Leave it to cool for half an hour and the put the ring back on to keep it straight and tall. When it's cooled completely, take off the ring again, pack it in a plastic bag, and put it in the freezer. (in the picture you can see why you should line up the baking paper sides with the bottom, if you don't you'll get a wierd rim.)

hopefully this will help
success^^

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

8

Re: [HOW-TO] biscuit

thank you thank you...... :)

9

Re: [HOW-TO] biscuit

super leuk om het terug te lezen in het engels!!
goed gedaan Glamour!!

^^

Enthousiaste groet, Maxime

10

Re: [HOW-TO] biscuit

Heel erg bedankt voor je tips!
Maar heb toch een vraagje :o

Jij zegt dat het het fijnste bakken is in etappes(met hetelucht)
Nu heb ik een combi en als ik de hetelucht gebruik en bij zou willen verwarmen wordt het heel snel veel te bruin,plus dat ik de deur een beetje open moet doen wil ik iets veranderen aan de temp.
Nu zei me laatst iemand dat ik het ook gewoon op 160 graden kon doen en dan een min of40-50 naar gelang de grote van vorm,klopt dit?
En zit er veel tijdsverschil in de grote van de bakvorm?

If life gives you lemons, make lemonade!

11

Re: [HOW-TO] biscuit

XEsterX schreef:

Heel erg bedankt voor je tips!
Maar heb toch een vraagje :o

Jij zegt dat het het fijnste bakken is in etappes(met hetelucht)
Nu heb ik een combi en als ik de hetelucht gebruik en bij zou willen verwarmen wordt het heel snel veel te bruin,plus dat ik de deur een beetje open moet doen wil ik iets veranderen aan de temp.
Nu zei me laatst iemand dat ik het ook gewoon op 160 graden kon doen en dan een min of40-50 naar gelang de grote van vorm,klopt dit?
En zit er veel tijdsverschil in de grote van de bakvorm?

ik heb ook een combi en bak m op 175 gr

12

Re: [HOW-TO] biscuit

Bedankt voor je antwoord Renaata,maar hoelang bak je hem dan als je hem op 175 graden doet?Ik kan ook alleen maar op 160 en 180,dus niet op 175:s

If life gives you lemons, make lemonade!

13

Re: [HOW-TO] biscuit

Huuh ik had m exact gemaakt zoals in de how to en hij is echt te droog, ik heb hem weggegooid..... hoe kan dat nou?  :s

14

Re: [HOW-TO] biscuit

Antwoorden heb ik niet.... Alleen maar meer vragen :o
Mijn biscuit wordt inmiddels na er een heleboel in de vuilnisbak gekieperd te hebben of aan de eendjes gevoerd steeds beter.
Met een natte handdoek werd ie mooi hoog en recht maar de randen lijken dan niet gaar te worden en willen niet loskomen van de rand. Ook niet met bakspray of bakpapier.
Maar mijn vraag is eigenlijk de volgende: mijn beslag is (dankzij mn nieuwe keukenmachine!!) goed luchtig en mijn biscuit dus ook maar hij blijft wel net zo hoog als dat 'ie de oven in gaat. Hij komt tijdens het bakken iets omhoog maar zakt ook weer iets in. Is dit normaal? Heb al verschillende temperaturen geprobeerd. Heb een oventhermometer erin. Hebn een klein beetje bakpoeder geprobeerd. Wat niet eigenlijk...
Ik wil ook eens een kapsel van een cm of 7-8 hoog .... :s

Life is what you bake it.

15

Re: [HOW-TO] biscuit

Toeties schreef:

Huuh ik had m exact gemaakt zoals in de how to en hij is echt te droog, ik heb hem weggegooid..... hoe kan dat nou?  :s

Als hij echt te droog is, heb je hem waarschijnlijk iets te lang gebakken. Iedere oven is anders, dus dat kun je moeilijk met een how-to precies goed krijgen. Bij een nieuw recept dus eigenlijk altijd op 3/4 van de baktijd gaan prikken en kijken of hij al gaar is (als je prikstok er droog uit komt, is hij gaar).

@XEsterX: Je kunt ook prima op 160 bakken hoor, dan moet hij alleen inderdaad wel langer, zo'n 45-50 minuten (na 40 even kijken). Het verschil tussen bakvormen is meestal niet meer dan 5-10 minuten, tenzij je echt heel groot gaat bakken, maar dan is een heating core weer aan te raden (v.a. 35 cm).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

16

Re: [HOW-TO] biscuit

het droog hebben van de biscuit komt meestal door de baktemperatuur en tijd. Dit is nogal gok en probeerwerk.
Als je het niet aandurft kun je hem beter langer bakken op een lagere temperatuur.
het kan namelijk vaak nogal absurd verschillen!

en als je echt een mooie hoge wil, zou ik echt meer beslag maken.
ik doe zelf namelijk 4 bakmaten meer nemen.

en ook kun je de eigelen en eiwitten los van elkaar mixen:
dus de eiwitten in een vetvrije kom mixen (vetvrij maken door citroensap en papierendoekje er doorheen te halen). en deze kom in een bak KOUD water zetten. mespuntje zout kun je dan hier bij in doen.
en de eigelen met suiker fluffy mixen. en deze zet je tijdens het mixen in een bak HEET water.
Dan doe je vervolgens de bloem en de maizena bij de eigelen en dit schep je om (doe de bloem in kleine beetjes toevoegen) en vervolgens spatel je de eiwitten er ook doorheen.

zelf vind ik het ook lekker als je en een heeeeel klein beetje roomboter door heen doet. wordt hij minder droog maar ook minder luchtig.

succes
en vraag ons maar raak ;)

Enthousiaste groet, Maxime

17

Re: [HOW-TO] biscuit

owja schiet me ook net te binnen:
basterd suiker maakt het ook minder droog!
en betere kwaliteit bloem en eieren maken ook veel uit!
liefst bio eieren (groot)
en mooie (eventueel patent) bloem.
ook kun je een klein beetje bakingsoda er door heen doen (1 tl)

^^

Enthousiaste groet, Maxime

18

Re: [HOW-TO] biscuit

Thanks, ik ga het vrijdag nog een keer proberen, ik had wel bio eieren gebruikt, en patent bloem, maar zal nu basterdsuiker gebruiken en dan langer laag laten bakken.

19

Re: [HOW-TO] biscuit

Dankjewel voor de antwoorden!!!
Heb gisteren de bestelling binnen gekregen en ga toch op save met een mix ;)
Daar nog tips voor om een mooie hoge biscuit mee te krijgen?
Heb trouwens een vorm van 7.5 hoog,moet ik daar ook nog papier in doen om hem te verhogen?

If life gives you lemons, make lemonade!

20

Re: [HOW-TO] biscuit

ik vind een hoog kapsel niet eens handig en ook niet altijd mooi, als ik 6cm heb, dan heb je 3 lagen van 2cm, dat vind ik meer dan zat, anders heb je meer cake dan vulling....
En om te weten hoeveel deeg je moet maken, inhoud opmeten en per halve liter 1 ei (+ de rest in verhouding). En als je je vorm ophoogt met bakpapier, dan kun je er natuurlijk ook meer in doen.

Groetjes, Dorothea.

21

Re: [HOW-TO] biscuit

Ik wilde het schema aanhouden wat hier op de site staat  :)
En dan 40-45 min bakken op 160 graden(al zie ik nu dus op het pak staan,30-35min bij 160 graden in een vorm van 25  :think: )

If life gives you lemons, make lemonade!

22

Re: [HOW-TO] biscuit

Nou ik heb deze 2 keer gemaakt en ik moet zeggen de eerste kwam er toch iets beter uit dan de tweede. Ik heb het naar mijn idee exact hetzelfde gedaan :think: Maar er moet toch iets zijn wat niet helemaal goed ging  :P

De eerste werd hoger en zacht, iets hard aan de bovenkant. De tweede bleef laag en heel hard aan de bovenkant en onderkant bleef plakkerig. Heb ik misschien van een bepaald ingredient iets teveel of iets te weinig gebruikt of is het dan niet goed geklopt? Ik ben benieuwd of iemand hier raad mee weet :D  Want ik wil natuurlijk net als ieder ander leren mooie bisquit te maken  :D

I love pie!!

23

Re: [HOW-TO] biscuit

Taartenmarie schreef:

Maar mijn vraag is eigenlijk de volgende: mijn beslag is (dankzij mn nieuwe keukenmachine!!) goed luchtig en mijn biscuit dus ook maar hij blijft wel net zo hoog als dat 'ie de oven in gaat. Hij komt tijdens het bakken iets omhoog maar zakt ook weer iets in. Is dit normaal?

Ben nog steeds benieuwd of jullie biscuit er hoger uit komt dan dat ie er als beslag in ging. Bij mij iig niet  :s

Life is what you bake it.

24

Re: [HOW-TO] biscuit

Taartenmarie schreef:
Taartenmarie schreef:

Maar mijn vraag is eigenlijk de volgende: mijn beslag is (dankzij mn nieuwe keukenmachine!!) goed luchtig en mijn biscuit dus ook maar hij blijft wel net zo hoog als dat 'ie de oven in gaat. Hij komt tijdens het bakken iets omhoog maar zakt ook weer iets in. Is dit normaal?

Ben nog steeds benieuwd of jullie biscuit er hoger uit komt dan dat ie er als beslag in ging. Bij mij iig niet  :s

Bij mij rijst het wel! misschien zijn je eieren te koud of mix je niet hard of lang genoeg? of met doorscheppen van de bloem dat je te veelt roert??
of je hebt gewoon heel eigenwijs biscuit!

25

Re: [HOW-TO] biscuit

helemaal geweldig!!
BEDANKT!!!

lieve groetjes Jess