26

Re: Koekjes

Hoi,
Even een reactie op de vraag of zeeuwse bloem hetzelfde is als gewone bloem bij de supermarkt. Dit is voor zover mijn kennis reikt, niet zo.
Uit een boek haal ik de volgende informatie:
Zeeuwse bloem is vergelijkbaar met patentbloem. Het verschil zit in het zetmeelgehalte van de tarwekorrel en de bindkracht ervan. Dit heeft te maken met de streek waar de tarwe vandaan komt. Zeeuwse bloem komt van oorsprong uit Zeeland. Door het zeeklimaat en de vette klei bevat de tarwekorrel minder zetmeel, is vochtiger en heeft minder bindkracht. Zeeuwse bloem is rijk aan enzymen en bevat weinig gluten, die bovendien ook nog eens zeer rekbaar en elastisch van karakter zijn. Al deze eigenschappen maken deze wat vettig aanvoelende bloem bij uitstek geschikt voor het maken van koekjes die, zoals banketbakkers het noemen, een 'drijvend' karakter moeten hebben. Wanneer er voor dit soort koekjes in plaats van Zeeuwse bloem bijvoorbeeld patentbloem zou worden gebruikt, wordt de structuur van de koekjes harder en kartonachtig. Voor veel koekjes in dit boek (helaas weet ik niet de exacte titel meer, volgens mij was het: koekjes of zo (witte kaft met daaromheen een poster met afbeeldingen van alle koekjesrecepten in het boek).
Tegenwoordig komt Zeeuwse bloem vooral uit Noord-Duitsland en is het in ons land moeilijk verkrijgbaar. Krijger Molenaars in Renesse is de grootste fabriek van Zeeuwse bloem in ons land, maar het is ook bij alle betere banketbakkers te koop waar ze nog zelf koekjes bakken.

IK hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben. Misschien dat de fabriek in Renesse een website heeft en anders zou ik als ik jullie was, kijken naar een molen in de omgeving en daar verder vragen.

Succes!

27

Re: Koekjes

Vandaag dit recept gebruikt maar met gewoon de goedkoopste bloem van de ah (had alleen dat in huis) en ze zijn heel erg lekker geworden! Ik heb ook ietsjes minder bakpoeder gedaan omdat ik bang ben dat ze anders uit vorm zouden raken. Ik heb ook wel eens een suikerkoekjes recept gebruikt maar dat vond ik niet lekker veel te hard enzo en het uitrollen was ook een drama maar met deze dus niet. Ik ben fan :)

28 Laatst bewerkt door Nelleke Roseboom (27-12-2010 17:32)

Re: Koekjes

Weet iemand hoeveel koekjes je ongeveer uit bovenstaand recept haalt?

Heb dit geprobeerd (echt superlekker trouwens :) ) en heb zo'n 35 koekjes eruit gehaald, was met stekers van zo'n 6-8 cm.

29 Laatst bewerkt door sypeyu (12-05-2010 22:03)

Re: Koekjes

Ik ben fan van deze koekjes. Heb ze uitgeprobeerd voor bij de verjaardagstraktatie voor mijn dochter.
Wat een heerlijk recept en zonder ei.
Vind ik het toch prettiger als mijn deegmonsters proeven.
De verjaardag was een dag later en de koekjes niet in een trommel ofzo geweest. Waren nog steeds lekker bros en zacht.
bedankt voor het recept :thumb:

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

30

Re: Koekjes

weet iemand ook hoe lang deze koekjes houdbaar zijn?

31

Re: Koekjes

Hoi!
Wat is t verschil tussen patent bloem en zeeuwse bloem? Want heb hier in de AH nooit iets anders als tarwe bloem gezien en nooit ergens zeeuwse bloem op  :/

Groetjes!

Trotse mama van Iris en Milan, en wonder nr 3 onderweg <3

32

Re: Koekjes

MamaAlisha schreef:

Hoi!
Wat is t verschil tussen patent bloem en zeeuwse bloem? Want heb hier in de AH nooit iets anders als tarwe bloem gezien en nooit ergens zeeuwse bloem op  :/

Groetjes!

lees even berichtje 16 en 26  ;)
Zeeuwse bloem koop je bij bijv. een molen

33

Re: Koekjes

Ik heb ze gemaakt met gewone patisserie bloem en waren wel lekker maar heel erg vettig!  :s met zeeuwse bloem is ook zo?

34

Re: Koekjes

Ik heb deze koekjes gebakken maar ze behielden niet helemaal hun vorm. Ze smaken wel erg lekker en dat kon je van m'n vorige koekjes niet zeggen. Het zeeuwse bloem kon ik bij onze bakker kopen. Ik had het deeg een aantal dagen in de koelkast bewaard. Zou het daar aan liggen?

35

Re: Koekjes

Sormani, je zegt dat de zeeuwse bloem nu voornamelijk uit noord-duitsland komt, weet jij misschien hoe het in het duits heet? woon redelijk dicht bij de duitse grens, en bakspullen zijn daar over t algemeen veel goedkoper, dus dan kan k daar misschien zeeuwse bloem halen!

36

Re: Koekjes

Ik wil graag even vermelden dat wij dit recept echt GEWELDIG vinden!
Heb gisteren de helft normaal en de andere helft choco gemaakt, maar wat een lekkere en smaakvolle koekjes!!!  :Y  En heerlijk bros, eigenlijk een soort lekker roomboterbiscuitje met glazuur. Heerlijk, voor ons geen ander recept meer! Veel smaakvoller dan die van PeggyPorschen (no offence  ;) )

Ik heb ongeveer 30 koekjes eruit gehaald bij the way, heb de wilton uitsteker voor cupcake en theepot gebruikt. Dan heb je een idee van de grootte van de koekjes.

37

Re: Koekjes

Wat leuk dat verhaal over die Zeeuwse bloem. Ik wist het niet. (Niet dat dat iets zegt.) Wat ik eruit oppik, is dat je bloem van zachte tarwe moet hebben. In Italië gebruikt men '00' bloem van zachte tarwe, speciaal voor koekjes en banket. Dus volgens mij kan ik dat ook gebruiken. Bij de AH verkopen ze die bloem ook als pastabloem van een of ander Italiaans merk, in pakjes van 500 gr. (Dat is juist weer heel gek want pasta kan je beter van harde tarwe maken.) (Gekke AH - weten zij veel.) Ik ga het proberen met de koekjes.

38 Laatst bewerkt door VDL26 (07-04-2012 14:14)

Re: Koekjes

hoi!
ik ben nu bezig met mijn 2e lading koekjes in de oven, mjam! het hele huis ruikt heerlijk, het deeg smaakt ook zeer goed! wat een wonder recept zeg!
heel erg bedankt dat je dit recept met ons wou delen.
groetjes,
vivian

edit: ik heb net even stiekem een koekje geproeft: GE-WEL-DIG! echt heel erg lekker!

groetjes, Vivian

39

Re: Koekjes

Net 5 bakkers afgebeld, eindelijk de laatste had de zeeuwse bloem.
€2,50 per kilo. Ik heb echt zin om te gaan proberen.

40

Re: Koekjes

http://www.debakwinkel.nl/bloemsoorten/product30.html

Tip: zeeuwse bloem is ook online te koop!

41

Re: Koekjes

Ik heb ze gemaakt, en ze waren na een week nog heerlijk bros.
Alleen het maken lukt niet zo goed.
Ik heb het deeg een paar uur in de koelkast bewaard, dan uitgerold tussen bakpapier, anders ging het meteen aan de roller plakken.
Maar als ik vormpjes wil maken vervormd het deeg heel snel.
Zo lukt het niet goed om hem zonder te vervormen op het bakblik te leggen. Daarom maar rondjes gemaakt, dat lukte nog het beste.
Wat doe ik fout?
Ik zie dat je de ingrediënten moet mengen, dat is gewoon mixen toch?
Of is het alleen doorroeren?
Ik zou zo graag echt figuurtjes willen maken.
Wie heeft er tips? :)

42

Re: Koekjes

https://s7.postimg.org/rsnw3ry2f/koekjes.jpg

Ik heb ze net gemaakt en wat ben ik blij met het recept!
Zo hoort een koekje te smaken. Niet te zoet en heerlijk bros. Zeeuwse bloem had ik al in huis maar nog niet gebruikt zoekende naar een goed recept. Thanx dat je het recept gedeeld hebt.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

43

Re: Koekjes

Zien er lekker uit hoor  :9  :9

44

Re: Koekjes

Try this cookie! Always cook it when I have little time! It's fast and delicious! Look
Coconut Flour Cookies Keto - https://club.cooking/recipe/coconut-flour-cookies/https://club.cooking/wp-content/uploads/2019/05/Coconut-Flour-Cookies-prev.jpg

45

Re: Koekjes

Try these 2 great recipes of cookies!

1) easy eggless cookies - https://club.cooking/recipe/eggless-cookies/
Chocolate chip cookies are America’s most favorite cookie. This eggless version of cookie is very easy to make even for the beginner bakers. This this the recipe for the eggless chocolate chip cookies for the people with food allergies.

2) wafer recipe - https://club.cooking/recipe/wafer-cookies/
Has it ever happened to you that when getting ice cream the only thing you really, really want is the waffle cone? If the answer is yes, this wafer cookie recipe is you solution.