1 Laatst bewerkt door djehr (08-05-2014 19:28)

Onderwerp: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Omdat er regelmatig topics voorbij komen met vragen over koekjes die men wil versieren maar er niet meer uitzien omdat ze uitlopen heb ik hier een viertal recepten verzameld van verschillende koekjes die allemaal mooi in vorm blijven.

Algemene tips:

  • - Zorg dat al je ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
    - Qua smaakjes kan je eigenlijk alles toevoegen. Houd er wel         rekening mee dat als je de koekjes gaat versieren ze nog zoeter worden. Dus houd daar rekening mee (persoonlijk zou ik bijv. geen aardbei kiezen).
    - Zorg dat alle ingrediënten goed gemixt zijn maar kneed het deeg niet te lang.
    - Als je het koekjesdeeg hebt gemaakt leg het deeg dan nog even een 1/2 uurtje in de koelkast om wat steviger te worden.
    - Het makkelijkst rol je het deeg uit tussen twee stukken bakpapier:
    http://www.culy.nl/wp-content/uploads/2013/01/koekjes4-512x175.jpg
    - Het deeg rol je uit tot een dikte van ongeveer 4-6 mm.
    - Doe, als je de koekjes hebt uitgestoken ze nog even een 1/2 uurtje in de koelkast voordat je ze de oven in schuift.
    - Bak de koekjes altijd in een voorverwarmde oven.
    - Bak de koekjes niet te lang (dus niet wachten totdat ze helemaal mooi bruin zijn want dan heb je een keihard koekje). Een koekje is goed als het aan de zijkant begint te verkleuren.
    - Laat de koekjes als je ze uit de oven hebt gehaald nog een minuut of 5 op de bakplaat liggen. Door de hoeveelheid boter zijn de koekjes erg zacht en als je ze dan van de bakplaat afhaalt dan vervormen ze alsnog. Je kunt de koekjes op een taart-rooster verder laten afkoelen.

    Handigheidje voor het uitrollen
    Ik gebruik de Deeg dikte geleiders van Städter om het deeg overal even dik uit te rollen. Dit is een set bestaande uit 6 stokjes (2 per dikte): 3 mm, 5 mm, 10mm.
    http://www.maakjetaart.nl/images/Stadter%20dikte%20sticks.jpg

    - Bewaren: Ik gebruik een grote wekpot om mijn koekjes te bewaren. Onderin doe ik een dun laagje droge rijstkorrels en daar bovenop de koekjes. op deze manier blijven de koekjes lang vers en knapperig

[HOWTO] voor versieren met royal icing:
http://www.deleukstetaarten.nl/howto/4/ … versieren/

RECEPT 1
SUIKERKOEKJES
(recept van Cakejournal: http://www.cakejournal.com/archives/van … r-cookies)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ITU843CL.jpg
Dit is een wat minder zoet koekje wat mooi in vorm blijft.
Benodigdheden:
450 gram tarwe patent bloem
200 gram (fijne) kristalsuiker
250 gram zachte boter
2 eieren
Snufje zout
1 theelepel vanille

Mix de boter, de suiker en de vanille goed door. Voeg de twee eieren toe en als laatste de bloem en het zout. Mix kort tot alle ingrediënten gemixt zijn.

Leg de bal 1/2 uur in de koelkast om wat op te stijven.
Verwarm de oven voor op 180°.

Rol het deeg uit tussen twee stukken bakpapier en steek het gewenste vormpje uit. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg dat er 2 cm ruimte tussen ieder koekje is.
Bak de koekjes in 15-18 minuten gaar.

.......................................................

RECEPT 2
ZANDKOEKJES
Dit is het meest bekende en bij kinderen zéér populaire koekje. Iets zoeter en vetter dan de suikerkoekjes.
Benodigdheden:
300 gram tarwe patent bloem
100 gram (fijne) kristalsuiker
200 gram zachte boter
3 gram zout (=ongeveer een halve theelepel)
eventueel 1 tl smaakje (bijvoorbeeld: vanille, citroen of amandel)

Doe alle ingrediënten in een kom en kneed met een koele hand tot er een goed te verwerken bal deeg ontstaat.
Leg de bal een 1/2 uur in de koelkast om wat op te stijven.
Verwarm de oven voor op180°.
Rol het deeg uit tussen twee stukken bakpapier en steek het gewenste vormpje uit. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg dat er 2 cm ruimte tussen ieder koekje is. Bak de koekjes in 17 minuten gaar.

------------------------------------------------------------

RECEPT 3 **Meest gebruikte recept**
PEGGY PORSCHEN SUIKERKOEKJES
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDYUEG3X.jpg
Ook dit is een mooi en niet zo heel erg zoet koekje.
Benodigdheden:
400 gram tarwe patent bloem
200 gram (fijne) kristalsuiker
200 gram roomboter
1 losgeklopt ei
Snufje zout
eventueel 1 tl vanille essence
[TIP]voeg 3 gram bakpoeder toe aan de bloem voor extra brossigheid (met dank voor de tip van Jel van de koekenbakkers en smarianne)

Mix boter, suiker en smaakje goed door. Voeg het ei toe en mix tot volledig opgenomen. Mix tot slot de bloem erdoor en mix kort tot alle ingrediënten gemixt zijn.
Leg de bal 1/2 uur in de koelkast om wat op te stijven.
Verwarm de oven voor op180°.
Rol het deeg uit tussen twee stukken bakpapier en steek het gewenste vormpje uit. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg dat er 2 cm ruimte tussen ieder koekje is. Bak de koekjes in 6-10 minuten gaar.

[TIPS] Voor andere smaakjes:
- chocoladekoekjes vervang je 50 gram van de bloem voor cacaopoeder
- Citroenkoekjes: voeg, in plaats van de vanille, de fijngeraspte schil van 1 citroen toe aan de bloem
- Sinaasappelkoekjes: voeg in plaats van de vanille, de fijngeraspte schil van 1 sinaasappel toe aan de bloem
- Versier de koekjes door te stempelen (zie post 77!)

-------------------------------------------------------------

RECEPT 4
SIBELLE’S KOEKJES (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=70953)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGAQA37B.jpg
Dit is een mooi bros koekje.
Benodigdheden:
150 gram tarwe patent bloem
150 gram zeeuwse bloem
100 gram witte basterdsuiker
225 gram roomboter
30 gram volle melk
10 gram bakpoeder
snuf zout
eventueel 1 tl smaakje (bijvoorbeeld: vanille, citroen of amandel)

Mix boter, suiker, melk, zout en smaakje goed door. Voeg de bloem en bakpoeder toe en mix kort tot alle ingrediënten gemixt zijn.
Leg de bal 1/2 uur in de koelkast om wat op te stijven.
Verwarm de oven voor op170°.
Rol het deeg uit tussen twee stukken bakpapier en steek het gewenste vormpje uit. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg dat er 2 cm ruimte tussen ieder koekje is. Bak de koekjes in 15 minuten gaar.

TIP Als je 30 gram van de patentbloem vervangt door cacao dan krijg je chocoladekoekjes.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RECEPT 5
SPECULAASKOEKJES van Postduif
Zo. ik ben even zo brutaal om hier ook een receptje te plaatsen..
Deze heb ik pas geprobeerd en ze waren erg lekker  :P  (en een aantal dagen daarna ook nog)
Ze lopen ook niet uiT.
Postduif

Benodigdheden

300 gram bloem
125 gram bruine basterdsuiker
10 gram speculaaskruiden
150 gram zachte boter
een mespunt bakpoeder
3 à 4 eetlepels melk

Zeef de bloem in een kom. Voeg de bruine basterdsuiker, speculaaskruiden, zachte boter, bakpoeder en de melk toe. Kneed tot een soepel deeg. Laat het deeg een nacht rusten. Bestrooi de speculaasplank met bloem. Druk het deeg in de vorm, snijd overtollig deeg weg. Haal de speculaasjes uit de vorm en leeg ze op een met boter ingevette bakplaat. Bak de speculaasjes ± 15 minuten in het midden van een voorverwarmde oven (180 °C).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RECEPT 6
SPECULAASKOEKJES van Djehr
Benodigdheden

113 gram roomboter
90 gram witte basterdsuiker
70 gram bruine basterdsuiker
2 gr zout
25 gram halfvolle melk
25 gram magere yoghurt
250 gram Zeeuwse bloem
10 gram bakpoeder
15 gram speculaaskruiden

Mix boter, basterdsuiker, melk, youghurt, en zout. Voeg de bloem, het bakpoeder en de speculaaskruiden en kneed het geheel tot een samenhangende bal deeg.
Leg de bal 1 uur in de koelkast om wat op te stijven.
Verwarm de oven voor op 180°.
Rol het deeg uit tussen twee stukken bakpapier tot een dikte van ongeveer 1/2 cm en steek het gewenste vormpje uit. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg dat er 2 cm ruimte tussen ieder koekje is. Bak de koekjes in 10 - 12 minuten gaar.


---------------------------------------------------------

Recept 7
BRUINE SUIKER KRUIDKOEKJES
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/546036_585491944804093_714521485_n.jpg

Dit is een heerlijk kruidig koekje. lekker om zo te eten  en alleen versierd met stempels of om te versieren met icing. Het koekje loopt iets uit waardoor het minder geschikt is voor versieren met fondant of marsepein:
Het originele recept vind je hier

Benodigdheden
385 gram tarwe patentbloem
3 gram bakpoeder
1/2 tl kaneel
1/4 tl gemberpoeder
1/8 tl vers geraspte nootmuskaat
1/8 tl allspice (dit is een engelse kruidenmix die je ook kunt vervangen door speculaaskruiden als je hem niet in huis hebt)
100 gram kristalsuiker
110 gram lichtbruine basterdsuiker
225 gram gezouten boter
1 ei
1 tl vanille extract

Verwarm de oven tot 180 graden

Doe de bloem, bakpoeder en kruiden in een kom en meng ze met een garde goed door. Zet even apart.
Klop de boter met de suikers romig. Voeg het ei en de vanille toe en mix totdat het goed gemengd is.
Voeg beetje bij beetje het bloemmengsel toe en meng totdat alle ingrediënten gemixt zijn. Het deeg zal vrij dik zijn en het kan zijn dat je losse stukjes met de hand door het deeg moet kneden.

Rol het deeg uit tussen twee stukken bakpapier tot een dikte van ongeveer 1/2 cm en steek het gewenste vormpje uit. Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg dat er 3 cm ruimte tussen ieder koekje is. Bak de koekjes in 10 - 12 minuten gaar.

Veel bakplezier!

2

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Ik vind het wel een handig topic :Y

Alleen moet je het recept van PP even aanpassen: daar gaat nl. geen poedersuiker in, maar gewone of extra fijne kristalsuiker :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Hoi desiree

bedankt het is heel duidelijk

alleen bij recept 1 heb je denk ik twee vanille bijgezet
ik denk dat niet goed is en is dat die suiker vanille of zo'n flesje


en misschien is het leuk om bij de smaakjes voorbeelden te zetten
omdat net zo als ik niet weet wat dat zou kunnen zijn

voor de rest heel erg bedankt ook heel erg duidelijk

en zeker voor de tijd die je er voor heb genomen

groetjes

4 Laatst bewerkt door djehr (03-03-2010 21:43)

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Adrienne schreef:

Alleen moet je het recept van PP even aanpassen: daar gaat nl. geen poedersuiker in, maar gewone of extra fijne kristalsuiker :)

Je hebt helemaal gelijk  :Y  Heb het veranderd.

sweet candy schreef:

Hoi desiree

bedankt het is heel duidelijk

alleen bij recept 1 heb je denk ik twee vanille bijgezet
ik denk dat niet goed is en is dat die suiker vanille of zo'n flesje


en misschien is het leuk om bij de smaakjes voorbeelden te zetten
omdat net zo als ik niet weet wat dat zou kunnen zijn

Goeie tip van de smaakjes :thumb: en de vanille heb ik verwijderd.

5

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Hoi Desiree

nou ik het recept net van peggy p geprobeerd

maar ik heb toch nog enkele vragen om misschien kan iemand anders ze geven

Maar ik had het langer als een uur in de koelkast in een schaal zonder er iets overheen te doen gedaan

maar het deeg was keihard toen ik het er uit haalde
ik kreeg het bijna niet gekneed :s

Het was ook best kruimelig
ik heb het ook gerold met zo'n marsepein roller ik denk dat dat ook niet goed is geweest en klopt het dat de koekjes best dik zijn

ik kreeg het zelf bijna niet gerold maar ze zijn nu uit de oven en de smaak is zeker heel goed en het ruikt ook heel lekker dus dat is het in ieder geval niet en ik heb er al 1 geproefd en die was ook heel lekker

ik hoop dat jullie het begrijpen

maar dit is de tweede keer dat ik koekjes heb gebakken

die van een zaterdag waren helemaal mislukt die lagen in de container

maar deze worden zeker opgegeten

groetjes

6

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Bedankt voor de recepten!!

Maar moet er bij recept 2 geen ei bij?

Ilona

7

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

sweet candy schreef:

Hoi Desiree

nou ik het recept net van peggy p geprobeerd

maar het deeg was keihard toen ik het er uit haalde
ik kreeg het bijna niet gekneed :s

groetjes

Misschien staat je koelkast wat kouder dan de mijne. Volgende keer wat korter in de koelkast (15-30 minuten) en dan heb je dat probleem niet. Het gaat er vooral om dat je deeg wat stijver wordt want dan rolt het makkelijker uit. Als het erg korrelig is dan kan het komen doordat het deeg te koud was. Marsepein-roller maakt niet uit, hoor.

8

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

miss_ietje schreef:

Bedankt voor de recepten!!

Maar moet er bij recept 2 geen ei bij?

Ilona

Nee hoor, zandkoekjes is echt alleen boter meel en suiker (+zout en smaakje ;) )

9

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Bedankt

Ik dacht dat hiet niet uit maakte hoelang je het erin deed hoe langer hoe beter :(  maar dat is dus bij dit recept niet zo dan

nou ja ik ga het zeker nog een keer proberen want we hebben ze nu net bij een lekker kopje thee/koffie op en de smaak was in iedergeval lekker

zou je er ook bijvoorbeeld speculaas kruiden door heen kunnen doen dat lijkt me ook wel lekker

als ik wat beter in het bakken wordt ga ik ze een keer bekleden misschien heb ik binnen kort wel een workshop in koekjes decoreren als er een plaatsje vrijkomt

10 Laatst bewerkt door djehr (27-02-2012 21:58)

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

sweet candy schreef:

Bedankt

zou je er ook bijvoorbeeld speculaas kruiden door heen kunnen doen dat lijkt me ook wel lekker

Ja hoor, dat kan ook. Vervang dan 10% van het meel door speculaaskruiden of cacao als je chocoladekoekjes wilt.

11

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Hoi Djehr,

Dank je! Dat is een mooi rijtje, wat er hiervan nog niet tussen staat ga ik toevoegen bij de recepten op de site zelf :Y

Voor het recept van de zandkoekjes en de suikerkoekjes zal ik dan doorlinken naar jouw berichtje hier :)

Als er mensen zijn die één van deze recepten hebben gebruikt en hun foto bij het recept zouden willen terugzien: jullie mogen me de foto of het linkje naar je koekjes in de show off mailen :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

12

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Jozien schreef:

Hoi Djehr,

Als er mensen zijn die één van deze recepten hebben gebruikt en hun foto bij het recept zouden willen terugzien: jullie mogen me de foto of het linkje naar je koekjes in de show off mailen :)

Heb ze er zelf maar even bijgezet  ;) . Van de zandkoekjes heb ik ook nog een foto maar die staat op een andere computer dus moet ik nog even opzoeken.

13

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Super :thumb: !

Dankjewel, ik zet ze erbij met vermelding van jouw naam :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

ik gebruikte tot nu toe steeds een standaard recept voor koekjes, zoals het in het boek van de koekjesfee staat.
ze blijven vrij mooi, en zijn te versieren, maar men partner vind ze wat droog.
kan iemand me zeggen welke van deze recepten minder droge koekjes zijn?

alvast bedankt!

Let's have a Cake Good Day !!!

15

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

aegle schreef:

ik gebruikte tot nu toe steeds een standaard recept voor koekjes, zoals het in het boek van de koekjesfee staat.
ze blijven vrij mooi, en zijn te versieren, maar men partner vind ze wat droog.
kan iemand me zeggen welke van deze recepten minder droge koekjes zijn?

alvast bedankt!

Ik zou dan voor de zandkoekjes gaan. Die zijn wat vetter en daardoor minder droog.

16

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Superhandig zo'n verzameltopic !

Nu moet ik zeggen dat ik div recepten al heb uitgeprobeerd met RI en eigenlijk allemaal zijn ze (te) zacht nadat ze gedecoreerd zijn.
Als ik ze zo in een pakje in de winkel zou kopen dan zou ik meteen op de datum kijken en zeker een klacht indienen.
Een koekje hoort echt vers en knapperig te zijn.

Inmiddels heb ik een mix gevonden die na decoratie in elk geval tot een week later nog een ECHT knapperig koekje geeft maar ik blijf zoeken naar een iegen recept.
Die met de zeeuwse bloem heb ik nog niet geprobeerd maar omdat mijn opa (was bakker) het er vroeger veel over had ga ik dat zeer binnenkort maar eens doen ....wordt vervolgd  ;)

17

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

misschien nog een domme vraag, of eigenlijk twee:
wat is tarwe patent bloem? en zeeuwse bloem?
ik gebruik voor koekjes bloem voor patiserie (staat er hier in belgie zo op).

Let's have a Cake Good Day !!!

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Ik ken ook geen Zeeuws Bloem. Weet iemand wat dat is?

19

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Ik heb vandaag het recept van Peggy Porchen voor koekjes uitgeprobeerd. Ik moet zeggen dat ze perfect gelukt zijn; ze bleven goed in vorm en ze smaakten ook lekker (ik had er amandelaroma doorheen gedaan).

Ik had er wel minder suiker in gedaan omdat ik daarna de koekjes nog bekleed heb met marsepein. Ze waren precies goed. Bedankt voor het recept. :thumb:

20

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

aegle schreef:

misschien nog een domme vraag, of eigenlijk twee:
wat is tarwe patent bloem? en zeeuwse bloem?
ik gebruik voor koekjes bloem voor patiserie (staat er hier in belgie zo op).

Beetje laat antwoord, maar ik heb het opgezocht:
Door het breken van tarwekorrels, zeven en malen ontstaan verschillende soorten bloem. De meest blanke bloem heet patentbloem. Deze bevat vrijwel geen zemelen of kiemdeeltjes.
Op school wordt in de bakkerijen veel gebruik gemaakt van Patentbloem en Zeeuwse bloem, in feite zijn dit alle twee soorten patentbloem. Het verschil zit hem in het zetmeelgehalte van de tarwekorrel en de bindkracht ervan, dit heeft te maken met de streek waar de tarwe vandaan komt.

Zeeuwse bloem komt uit een streek met een "zeeklimaat", de tarwekorrel heeft minder zetmeel, is vochtiger en heeft minder bindkracht
Patentbloem uit een "landklimaat" is veel droger, heeft een hoger zetmeelgehalte, dus meer gluten en meer bindkracht.

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

21

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

nnicole1234 schreef:

Superhandig zo'n verzameltopic !

Nu moet ik zeggen dat ik div recepten al heb uitgeprobeerd met RI en eigenlijk allemaal zijn ze (te) zacht nadat ze gedecoreerd zijn.
Als ik ze zo in een pakje in de winkel zou kopen dan zou ik meteen op de datum kijken en zeker een klacht indienen.
Een koekje hoort echt vers en knapperig te zijn.

Inmiddels heb ik een mix gevonden die na decoratie in elk geval tot een week later nog een ECHT knapperig koekje geeft maar ik blijf zoeken naar een iegen recept.
Die met de zeeuwse bloem heb ik nog niet geprobeerd maar omdat mijn opa (was bakker) het er vroeger veel over had ga ik dat zeer binnenkort maar eens doen ....wordt vervolgd  ;)

ooo..Nicole kan je vertellen welke koekjes mix dit is?? ben ook nog opzoek naar een recept of mix die wat langer knapperig blijft. Tot nu toe nog niks gevonden :(
Ik zou het super vinden!

Groetjes Megny...^_^

22

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

nnicole1234 schreef:

Superhandig zo'n verzameltopic !

Een koekje hoort echt vers en knapperig te zijn.

Inmiddels heb ik een mix gevonden die na decoratie in elk geval tot een week later nog een ECHT knapperig koekje geeft maar ik blijf zoeken naar een iegen recept.

Wat ik altijd doe is wat rijst onderin de koektrommel leggen. Blijven ze heerlijk vers!

23

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Zo. ik ben even zo brutaal om hier ook een receptje te plaatsen..

Deze heb ik pas geprobeerd en ze waren erg lekker  :P  (en een aantal dagen daarna ook nog)
Ze lopen ook niet uit.


Speculaasjes

300 gram bloem
125 gram bruine basterdsuiker
10 gram speculaaskruiden
150 gram zachte boter
een mespunt bakpoeder
3 à 4 eetlepels melk

Zeef de bloem in een kom. Voeg de bruine basterdsuiker, speculaaskruiden, zachte boter, bakpoeder en de melk toe. Kneed tot een soepel deeg. Laat het deeg een nacht rusten. Bestrooi de speculaasplank met bloem. Druk het deeg in de vorm, snijd overtollig deeg weg. Haal de speculaasjes uit de vorm en leeg ze op een met boter ingevette bakplaat. Bak de speculaasjes ± 15 minuten in het midden van een voorverwarmde oven (175-200 °C).

24

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

postduif schreef:

Zo. ik ben even zo brutaal om hier ook een receptje te plaatsen..

Heb je recept er even bij gezet  ;)

25

Re: Recepten voor koekjes die je wilt versieren

Oh, super Djehr! Bedankt voor de link, ik ga er zeker een aantal van uitproberen.

Thanx!  :thumb:

I never met a calorie I didn't like!
https://www.facebook.com/Bakblikkie?ref=nf