1

Onderwerp: Chiffon Cupcakes

dit is een godelijk recept van Alton Brown ( van de programma Good Eats) ik vind zijn recepten zooooo goed omdat hij het ook zo goed uitlegt. ik heb het effe snel vertaald en ik hoop dat jullie iets aan hebben

ps. heet het ook chiffon cake in het nederlands of heet het anders???

daar komt ie:

Chiffon cake by Alton Brown

Ingrediënten

140 gr    bakmeel
1 ½ tl    bakpoeder
1     tl    zout
5 L eieren (gescheiden)                     
140 gr    suiker (bij de dooiers)
30   gr    suiker (bij de eiwitten)
¼    kopje    water
¼    kopje olie
1     el      vanille
5x   1/8 cream of tartar


Bereiding:

De oven voorverwarmen op 170° graden. Leg 24 cupcake vormpjes klaar. Vet ze een beetje in met wat bakspray zodat ze bij het eten makkelijker loskomen.

Zeef de bakmeel, bp en zout.
Plaats de eidooiers en 140 gram suiker in de kom van een stand mixer en klop op hoge stand gedurende 2 minuten of totdat het mengsel wordt lichtgele en 'linten' vormt als opgeheven. Voeg het water, plantaardige olie en vanille en klop om te combineren. Voeg de droge ingrediënten en klop om te combineren. Doe het beslag in een mengkom terwijl u de eiwitten klopt.

Plaats de eiwitten en de cream of tartar in een schone kom en klop op hoge stand, met behulp van de garde beslag, totdat het schuimig wordt. Zet de snelheid op laag en voeg geleidelijk de resterende 30 gram suiker. Verhoog snelheid en blijven kloppen tot stijve pieken vormen, ongeveer 2 minuten.

Breng 1 / 3 van de eiwitten tot het beslag en klop tot goed gecombineerd. Voeg de resterende eiwitten en vouw in rustig. Vul de muffinpannen met beslag. plaats beide muffinpannen op de middelste rek van de oven. Bak gedurende 30 minuten, totdat een tandenstoker schoon eruit komt . Haal uit de oven op een rek afkoelen en laat volledig afkoelen voor het decoreren.

2

Re: Chiffon Cupcakes

Klinkt goed; ik ben voorstander voor alles waar geen boter inzit.  :lol:

Ik heb twee vraagjes:
-hoeveel ml is 1/4 kopje?
-wat bedoel je met 5x 1/8 cream of tartar? hoeveel gram is dat?

3

Re: Chiffon Cupcakes

Nog gênanter: wat is cream of tartar?  :o

1 kopje is 250ml; dus 1/4 kopje is dan 62,5 ml.
Of je kan bij de blokker een maatbeker kopen waar de "cups" op aangeduid staan. Da's erg handig omdat bijv kristalsuiker en poedersuiker een ander volume innemen. Ik heb gewone losse cups gekocht en heb er nog geen seconde spijt van gehad, echt handige dingen: je kan dan ook je cups telkens netjes afstrijken zodat je telkens dezelfde hoeveelheden hebt om mee te bakken.

4

Re: Chiffon Cupcakes

cream of tartar is een soort zuur. het helpt de eiwitten goed schuimig te worden en zo te blijven  ;) . je kan het bij de toko kopen. als je meer info wilt kan je met de zoekfunctie vele onderwerpen over lezen.

en ik gebruik ook de maatbekers, zoooo handig. en ook maatlepels. kan je bij blokker of Xenos kopen en zijn heel goedkoop 0,99 cent geloof ik.

su6

gr's
Hiba

5

Re: Chiffon Cupcakes

Good eats is een leuk programma! Ik zag het tijdens mijn vakantie in Amerika. Waar en/of hoe bekijk jij de afleveringen?

6

Re: Chiffon Cupcakes

Bibo6c heb toevallig in de loop van de middag cream of tartar in de winkel gevonden; dus geneer me wel een béétje dat ik het eerst had gevraagd. Maar toch bedankt voor je reactie!

7

Re: Chiffon Cupcakes

Safeera schreef:

Good eats is een leuk programma! Ik zag het tijdens mijn vakantie in Amerika. Waar en/of hoe bekijk jij de afleveringen?


meestal you tube, er zijn zo veel afleveringen. ik kijk vooral de afleveringen over bakken en zo maar vind andere afleveringen ook leuk. ik vind Alton Brown zo goed (hoe hij de programma presenteerd) en vind het geweldig omdat hij de chemie van het koken en bakken uitlegt. dus a big fan  :D

gr's

Hiba

8

Re: Chiffon Cupcakes

Veerle en Bibo6c: dank jullie wel voor jullie antwoorden.  :thumb:

9

Re: Chiffon Cupcakes

bibo6c schreef:
Safeera schreef:

Good eats is een leuk programma! Ik zag het tijdens mijn vakantie in Amerika. Waar en/of hoe bekijk jij de afleveringen?


meestal you tube, er zijn zo veel afleveringen. ik kijk vooral de afleveringen over bakken en zo maar vind andere afleveringen ook leuk. ik vind Alton Brown zo goed (hoe hij de programma presenteerd) en vind het geweldig omdat hij de chemie van het koken en bakken uitlegt. dus a big fan  :D

gr's

Hiba

Heb je die aflevering over de coconut cake gezien? Er zit zo veel werk ik, maar wil het toch een keer proberen!

10

Re: Chiffon Cupcakes

hee die wil ik ook gaan maken!! Alleen van mij ook nog de vraag: hoeveel is die 5x1/8?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11 Laatst bewerkt door bibo6c (18-02-2010 02:35)

Re: Chiffon Cupcakes

Mirjam5 schreef:

hee die wil ik ook gaan maken!! Alleen van mij ook nog de vraag: hoeveel is die 5x1/8?

heb je maatlepels??? als je die hebt dan zit ook een 1/8 van een theelepel bij die moet je dus 5x gebruiken.
als ik goed berekend heb is het ongeveer 3 gr.

gr's
Hiba

12 Laatst bewerkt door bibo6c (18-02-2010 02:40)

Re: Chiffon Cupcakes

Safeera: ik heb het net bekeken. ziet er zeker goed uit. maar je kan natuurlijk wel bij een paar stappen een beetje vals spelen. ik denk dat ik, wanneer ik het ga maken, alleen de kokos cream ga maken en natuurlijk een verse kokosrasp. verder zou ik het makkelijker voor mezelf maken. de aroma en de melk heb ik al, nu effe de kokosnoot zoeken   :D

ps. ik heb het vertaald en aan mijn receptenboek toegevoegd ;)