1 Laatst bewerkt door Adrienne (07-06-2013 09:35)

Onderwerp: Best Brownies ever!

Ja, ik weet het; overdrijven is ook een kunst, maar dit is echt niet overdreven :D

Ik hoop dat iemand het uit gaat proberen en ben dan heel erg benieuwd naar jullie oordeel/ervaring/reacties, wel opschrijven, hoor!

Het is 'from scratch', dus iets meer werk dan met mix, maar zoooooo de moeite waard :Y

1 cup zachte roomboter ( =240 gr)
2 cups donkerbruine basterdsuiker (= 360 gr)
6 ounces pure chocolade ( in stukjes en gesmolten) (= 170 gr)
4 eieren
10 ml vanille essence
1 cup bloem (=120 gr)
12 ounce chocolate chips ( = 340 gr, ik heb 200 gr gebruikt)
1 cup pecan noten (=110 gr)
24 zachte caramels (ik gebruik de zachte variant van Werther's Echte) (=125 gr)
30 ml melk

Verwarm de oven voor op 175 graden. Bedek een bakvorm van 33cm x 23 cm met alu-folie (over de randen heen laten vallen) of bakpapier en spray met bakspray. Mix boter tot creme, ( ca. 30 seconden), voeg dan de bruine suiker toe. Voeg de gesmolten chocolade toe, mix tot alles goed gemengd is. Meng de eieren er 1 voor 1 door en ook de vanille. Voeg de bloem toe en daarna op de laagste stand de chocolate chips en de pecan noten.

Doe de helft van het mengsel in het bakblik en bak 15 minuten. In de tussentijd, verwarm in een pannetje met dikke bodem de caramels met de melk tot ze glad en gesmolten zijn. Druppel deze saus over de halfgebakken brownie laag. ( NIET smeren, dan trek je de hele laag aan stukken + ). Verdeel -voorzichtig weer!- de rest van het brownie-mengsel er overheen en bak 25-30 minuten totdat de randen er hard uitzien en de bovenkant droog. Laat op een rek afkoelen. Neem dan de folie uit het blik en haal het van de brownies af. Met een heet mes snijden in ca. 32 stukken.


En dan kunnen ze er zo uitzien :9
Ik kijk uit naar jullie recensies! :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

2

Re: Best Brownies ever!

Ze zien er super uit en ik heb het recept net opgeslagen in mijn "taartpret"-folder. Ik hoop er in de kerstvakantie aan toe te komen ( of juist niet want dan doen we veel leuks buiten dedeur, hihi)

Groetjes Sas

3

Re: Best Brownies ever!

Opgeslagen, dank je!

Groet, Jolanda

4

Re: Best Brownies ever!

Oo..super!! Heb het opgeslagen en ga het zeker binnenkort proberen. Bedankt voor het delen!! :D

Groetjes Megny...^_^

5

Re: Best Brownies ever!

Ik heb 'm vandaag uitgetest !!! Heb 'm vanmiddag gebakken en vanavond meegenomen naar de ouderraadvergadering (12 dames zijn de beste proefpersonen). Unaniem lekker bevonden. De bak was zo leeg! Thuis had ik de randen eraf gesneden, omdat die minder fraai toonden, en de kids hadden die heerlijk opgepeuzeld en vonden het ook heerlijk.

Groet, Jolanda

6

Re: Best Brownies ever!

Jol321 schreef:

Thuis had ik de randen eraf gesneden, omdat die minder fraai toonden, en de kids hadden die heerlijk opgepeuzeld en vonden het ook heerlijk.

Jaaa, zo ik het ook! Die zien er niet alleen minder lekker uit, zijn ook meestal iets droger :Y Maar de rest... :9 :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

7

Re: Best Brownies ever!

KLinkt goed!
Maar als je de onderste laag dus 15 min langer bakt dan de bovenste, zijn ze dan allebei gelijk gaar?

8

Re: Best Brownies ever!

kristien schreef:

KLinkt goed!
Maar als je de onderste laag dus 15 min langer bakt dan de bovenste, zijn ze dan allebei gelijk gaar?

De onderste laag is echt nog niet afgebakken na die 15 minuten, heeft alleen een soort aangehard korstje... Vraag me niet hoe het werkt :+, maar het resultaat is echt prima :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Re: Best Brownies ever!

Oooh, wat vervelend dat het volgende week kerst is en ik voor alle zoetigheden mag zorgen O-)

Groetjes Laura!

10

Re: Best Brownies ever!

Ik heb hem vandaag net gemaakt..hij is super lekker!!!! :thumb:
Thanks Adrienne voor het delen van deze super lekkere recept!!

Groetjes Megny...^_^

11

Re: Best Brownies ever!

Adrienne ik ga ze binnen kort maken hoor je hoort het wel.Bedankt voor je recept.

groetjes van Ann

12

Re: Best Brownies ever!

Hoi,

even een vraagje ik wil ze vandaag maken voor de kerstlunch op mijn werk morgen, en wou graag weten welke maat bak blik je gebruikt heb aangezsien je er behoorlijk wat stukken uit haal als ik het zo lees! Het moet namelijk voor 20 personen zijn. (meer is niet erg hoor!! :) ) maar ik heb maar een klein 4kant bakblik van 15 bij 15. en weet dus niet of ik het red om dan 2 keer te bakken??

groetjes Bernadette

13

Re: Best Brownies ever!

O sorry, lees nu pas echt goed en zie dat de maten er gewoon in staan!! lekker slim van mij..

maar moet ik dan nog een halve keer het recept er bij doen of klopt het dan niet meer??

14

Re: Best Brownies ever!

@ det: met 15 x 15 red je het zelfs wel om 3 blikken te maken, hoor :Y

@ alle anderen: leuk om jullie reacties te lezen, dank je wel! :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

15

Re: Best Brownies ever!

Dankjewel!! dat wordt door werken vanavond!! :)

16

Re: Best Brownies ever!

det schreef:

Hoi,

even een vraagje ik wil ze vandaag maken voor de kerstlunch op mijn werk morgen, en wou graag weten welke maat bak blik je gebruikt heb aangezsien je er behoorlijk wat stukken uit haal als ik het zo lees! Het moet namelijk voor 20 personen zijn. (meer is niet erg hoor!! :) ) maar ik heb maar een klein 4kant bakblik van 15 bij 15. en weet dus niet of ik het red om dan 2 keer te bakken??

groetjes Bernadette

Ik heb een brownies bakblik van 17x17 en heb de helft van het recept gebruikt. Ik vond 'm goed qua dikte.

Groet, Jolanda

Re: Best Brownies ever!

Dit is ongelooflijk. Ik was gisteren met mijn dochter bij de starbucks en daar heeft ze zo'n brownie gegeten. Ik wilde die zo graag ook maken, maar dan glutenvrij. Ik vroeg me alleen af hoe dat moest met de vulling. En hier staat hij gewoon. Ik ga straks nog boodschappen doen en het dan maken voor de kerst. We moeten wel nog proeven voor die tijd natuurlijk.................................................

18

Re: Best Brownies ever!

Nou, net de brownies in de oven gezet... Het beslag is al MJAM!!! Er zat constant wat op mijn vinger...   :9 en dat moet er natuurlijk af...
Dus dat beloofd hoop ik veel goeds!

19

Re: Best Brownies ever!

Dank voor het recept Adrienne! Toen ik ze las dacht ik onmiddellijk: DIE ga ik maken voor mijn verjaardag binnenkort :) Maar zo lang heb ik niet gewacht :+

Toevallig had ik net browniemix gekocht voor het kerstdiner van de kinderen, maar niet genoeg. Ik heb toen extra brownies gebakken met dit recept, maar dan alles weggelaten wat ik niet had. Dus zonder toffees en noten en met melk- ipv pure chocolade. Ik had nog een stuk achtergehouden en die hebben we met zijn vijven gegeten vandaag. Hij werd algemeen  als 'zalig' bestempeld, dus dat belooft wat voor volgende week als we voor de complete versie gaan :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20

Re: Best Brownies ever!

Ik denk dat ik wat fout heb gedaan...  :(
Hij is lekker hoor, maar erg vet, een beetje te taai ( dus niet lekker chewy)maar wel superlekker chocoladeachtig. Ook is ie erg stevig qua consistentie.

Ga zo een volgende poging wagen want de chocosmaak is te lekker!

21

Re: Best Brownies ever!

kiwi schreef:

Hij is lekker hoor, maar erg vet, een beetje te taai ( dus niet lekker chewy)maar wel superlekker chocoladeachtig. Ook is ie erg stevig qua consistentie.

:( Wat jammer!! Zo ongeveer werd ie bij mij ook toen ik er een ei te weinig in gedaan had...  Misschien ook een ingredient vergeten/verrekend?
Veel succes met je nieuwe poging!

( En anders in ieder geval alvast lekker van het beslag snoepen ;) :+ )

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

22

Re: Best Brownies ever!

Ik heb de helft van al jou opgenoemde ingeredienten genomen. Maar ik denk zelf dat mijn bakblik te groot is voor de helft van het beslag. Dus ik ga nu het hele recept in mijn bakblik doen. Worden ze vast ook hoger.
Maar ze horen toch wel iets luchtiger te zijn? nu zijn ze vooral erg compact zeg maar.

Kids vinden het zo wie zo wel lekker dus wat ik nu heb staan komt voor een deel wel op :)

23

Re: Best Brownies ever!

kan ik het ook in een cakeblik doen? (zo`n langwerpige .)

24

Re: Best Brownies ever!

Kan wel, maar dan zou ik ze toch niet te dik maken: gewoon eerste laag de bodem bedekken, daarna de caramel, en dan de tweede laag net even dik als de eerste. En dan evt. gewoon nog een keer een tweede ronde? ( Dan heb je denk ik aan de helft van dit recept wel meer dan genoeg :Y )

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

25 Laatst bewerkt door koekje (24-12-2009 15:07)

Re: Best Brownies ever!

kheb em net uitde oven gehaald en hij zier er zo uit...]\
http://i47.tinypic.com/5wiaf7.jpg
nog even aflaten koelen en dan proeven maar :Y !