Onderwerp: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Voor de geintersseerden:

* De vlakjes op een voetbal bestaan uit zwarte 5-hoeken en witte 6-hoeken.

* Bij de Ikeabol van 20 cm en na het uitrekenen met de formule van hier (bij FAQ) kwam ik uit op een zijde van ong.  4,2 cm per 5 en 6 hoek

* een gelijke vijhoek heeft altijd een hoek van 108 graden en de 6 hoek een hoek van 120 graden

*  de 5 en 6 hoeken dus met de gradenboog uittekenen op papier en uitknippen en dan de 5 hoek vlakken uit het zwarte fondant of marsepein fondant snijden.

* Bekleed de taart met wit fondant

* Begin bovenop met een zwarte vijfhoek

* Loop de witten na met een mesje door de 6 hoek op het fondant te leggen langs de zwarte zijde daarna passen de vijfhoeken er zo weer onder.

Even nalopen met het tooltje met het stitchwieltje en klaar is de voetbal.

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

2

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

goed uitgelegd!

Groetjes, Dorothea.

3

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Toppie...:thumb:

4

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

dank!!!

groeten, Bianca
TAART in huis

5

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Nou, als ik dit vertel dan maken ze de volgende keer de voetbal wel zelf!!!

Ik zeg altijd dat het uitrekenen te moeilijk is (ik heb geen zin in elke keer een voetbal, een veld is voor thuis toch veel sneller!).

Ik sla hem toch maar op en zal ze dan toch maar een keer laten freubelen. Al vind ik de 20cm wel groot voor ons vijven.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Hoi, zag jouw duidelijke omschrijving voor de voetbaltaart. Dankjewel hiervoor. Begrijp ik het goed dat je alleen zwarte vlakjes uitsnijd en die boven op een witte beklede bol legt? (wel uitgemeten dan) En dan de witte bekleding inkerft met een mesje oid zodat het lijkt of dat ook vlakjes zijn? En later het stiksel erop zetten?
Snijd je dan niet tot aan de botercreme of gaat dat goed?
Op foto's van voetbaltaarten lijkt het nl. net of dat de witte vlakjes ook echt aparte vlakjes zijn. Maar als dit de manier daarvoor is, scheelt dat een hoop werk.
Hoop dat iemand laat weten wat hun ervaring is, alvast bedankt.

Bakgroetjes van Marinka!

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Marinka schreef:

Hoi, zag jouw duidelijke omschrijving voor de voetbaltaart. Dankjewel hiervoor. Begrijp ik het goed dat je alleen zwarte vlakjes uitsnijd en die boven op een witte beklede bol legt? (wel uitgemeten dan) En dan de witte bekleding inkerft met een mesje oid zodat het lijkt of dat ook vlakjes zijn? En later het stiksel erop zetten?
Snijd je dan niet tot aan de botercreme of gaat dat goed?
Op foto's van voetbaltaarten lijkt het nl. net of dat de witte vlakjes ook echt aparte vlakjes zijn. Maar als dit de manier daarvoor is, scheelt dat een hoop werk.
Hoop dat iemand laat weten wat hun ervaring is, alvast bedankt.

Klopt helemaal, zo doe ik het iig wel. Je moet inderdaad oppassen dat je niet te ver doorsnijdt......maar het snijden is alleen bedoeld om de zwarte vakjes goed te plaatsen. Daarna met het stikselwieltje erover en klaar is kees!

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

8

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

juffrouw suikerbuik schreef:
Marinka schreef:

Hoi, zag jouw duidelijke omschrijving voor de voetbaltaart. Dankjewel hiervoor. Begrijp ik het goed dat je alleen zwarte vlakjes uitsnijd en die boven op een witte beklede bol legt? (wel uitgemeten dan) En dan de witte bekleding inkerft met een mesje oid zodat het lijkt of dat ook vlakjes zijn? En later het stiksel erop zetten?
Snijd je dan niet tot aan de botercreme of gaat dat goed?
Op foto's van voetbaltaarten lijkt het nl. net of dat de witte vlakjes ook echt aparte vlakjes zijn. Maar als dit de manier daarvoor is, scheelt dat een hoop werk.
Hoop dat iemand laat weten wat hun ervaring is, alvast bedankt.

Klopt helemaal, zo doe ik het iig wel. Je moet inderdaad oppassen dat je niet te ver doorsnijdt......maar het snijden is alleen bedoeld om de zwarte vakjes goed te plaatsen. Daarna met het stikselwieltje erover en klaar is kees!

Liggen de zwarte vlakken dan niet te hoog t.o.v. de witte ondergrond, waardoor het er onnatuurlijk uitziet :O ??

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Suzan1970 schreef:
juffrouw suikerbuik schreef:
Marinka schreef:

Hoi, zag jouw duidelijke omschrijving voor de voetbaltaart. Dankjewel hiervoor. Begrijp ik het goed dat je alleen zwarte vlakjes uitsnijd en die boven op een witte beklede bol legt? (wel uitgemeten dan) En dan de witte bekleding inkerft met een mesje oid zodat het lijkt of dat ook vlakjes zijn? En later het stiksel erop zetten?
Snijd je dan niet tot aan de botercreme of gaat dat goed?
Op foto's van voetbaltaarten lijkt het nl. net of dat de witte vlakjes ook echt aparte vlakjes zijn. Maar als dit de manier daarvoor is, scheelt dat een hoop werk.
Hoop dat iemand laat weten wat hun ervaring is, alvast bedankt.

Klopt helemaal, zo doe ik het iig wel. Je moet inderdaad oppassen dat je niet te ver doorsnijdt......maar het snijden is alleen bedoeld om de zwarte vakjes goed te plaatsen. Daarna met het stikselwieltje erover en klaar is kees!

Liggen de zwarte vlakken dan niet te hoog t.o.v. de witte ondergrond, waardoor het er onnatuurlijk uitziet :O ??

Vindt ik niet! Dit is een van de eerste taarten die ik op deze wijze heb gemaakt:
Door het stichwieltje wordt het allemaal een beetje ingedrukt en worden de vlakken bijna gelijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AADEA47R.jpg

Dus oordeel zelf

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

10

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Hallo allemaal,

Heeft iemand toevallig een template voor de vijf en zeshoek voor de 20 cm blanda voetbal. Volgens de bekende berekening moeten alle zijden 4.2 cm zijn. Wellicht heeft iemand hiervoor al een keer iets aangemaakt en opgeslagen want ik heb helaas geen gradenboog.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Sandra

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

weet iemand toevallig ook de maat van de zijde bij een blanda 28cm.
kan zelf de omtrek nog niet berekenen want ik moet m nog ff halen, maar dan kan me man alvast uitstekers voor me maken.

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

ik had nog een vraagje.
bakken jullie de cake in de oven in de blanda-schaal of bekleden jullie deze met plakken van de al afgebakken .cake

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

liberty281298 schreef:

ik had nog een vraagje.
bakken jullie de cake in de oven in de blanda-schaal of bekleden jullie deze met plakken van de al afgebakken .cake

Nee deze wordt in de oven gebakken in de schaal!

Groetjes Juffrouw Suikerbuik
mijn taarten staan op http://www.juffrouwsuikerbuik.nl

14

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

sannie_p schreef:

Hallo allemaal,

Heeft iemand toevallig een template voor de vijf en zeshoek voor de 20 cm blanda voetbal. Volgens de bekende berekening moeten alle zijden 4.2 cm zijn. Wellicht heeft iemand hiervoor al een keer iets aangemaakt en opgeslagen want ik heb helaas geen gradenboog.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Sandra

Kan iemand mij vertellen waar deze berekening staat?
alvast bedankt :-)

15

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Dani schreef:
sannie_p schreef:

Hallo allemaal,

Heeft iemand toevallig een template voor de vijf en zeshoek voor de 20 cm blanda voetbal. Volgens de bekende berekening moeten alle zijden 4.2 cm zijn. Wellicht heeft iemand hiervoor al een keer iets aangemaakt en opgeslagen want ik heb helaas geen gradenboog.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Sandra

Kan iemand mij vertellen waar deze berekening staat?alvast bedankt :-)

Staat al in de eerste bericht... de FAQ dus
http://www.deleukstetaarten.nl/faq/34/H … il+maken?/

16

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Hij is beren leuk en bedankt, ik a nl 13 aug een voetbal bakken voor mijn zoon, maar dan met de grootste van ikea wordt mijn 1e voetbal dus beren spannend.

Met vriendelijke groet van  Louise.
Geniet van elke taart en het leven

17 Laatst bewerkt door ChantalvW (30-05-2010 08:49)

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

sannie_p schreef:

Hallo allemaal,

Heeft iemand toevallig een template voor de vijf en zeshoek voor de 20 cm blanda voetbal. Volgens de bekende berekening moeten alle zijden 4.2 cm zijn. Wellicht heeft iemand hiervoor al een keer iets aangemaakt en opgeslagen want ik heb helaas geen gradenboog.

Groeten,
Sandra

Ik heb er wel een, maar ik ben een wiskundig onbenul  :o

In aanvulling op dit topic (overigens superbedankt voor deze how-to!) heb ik deze website gevonden met een template voor de 5 en 6 hoek http://www.allemaaltaartjes.be/sources/ … mplate.htm

Wellicht hebben er meer mensen wat aan.

Groetjes Chantal

A colourful cake for a colourful day!
www.colourfulcakes.nl

18 Laatst bewerkt door Jefdes (30-05-2010 09:59)

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Ik heb ze zelf gemaakt met words en dat ging super goed. Grote ja hoe groot wil je vlakken beetje gelijk aan de taart en kan je dat niet inschatten dan is het van chantal een goede optie.

Ik gebruik voor 21 mensen de 28 vorm

Met vriendelijke groet van  Louise.
Geniet van elke taart en het leven

19

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Hallo,

Ik heb even een vraagje voor juffrouw suikerbuik..
Ik wil ook graag een voetbal taart gaan maken nu heb je er staan een blanda schaal van ikea maar welke diameter heeft die schaal? :o  :o  :o
Hoop dat je me kunt helpen ;)
Gr. Manon

20

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Er staat toch: Blanda 20 cm!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

21

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

bedoel je dit wieltje?
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=479

22

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

thnx voor de uitleg en de link naar de template, ben zelf ook niet zo'n rekenwonder :o  :lol:

mijn taarten? zie: http://www.jouwtaart.nl/profile/DebbyvanVliet
groetjes debby

23

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Vanavond ga ik mijn eerste voetbaltaart maken. Ook met de blanda 20cm van Ikea. Mijn man heeft voor mij in Word de 5 en 6 hoek gemaakt. Als je interesse hebt, laat het me dan even weten, dan mail ik je het bestandje toe. Scheelt een hoop gepuzzel. Ben benieuwd hoe die gaat worden.

24

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

Ik heb nog wel ff een vraagje. Vandaag heb ik de blanda (ikea) 20 cm gebakken maar kreeg deze niet gaar, met als gevolg dat ik een ufo vorm heb nu. Kan iemand mij vertellen welke baxmix ik het beste kan gebruiken en op welke temperatuur ik de oven moet zetten en niet onbelangrijk voor hoe lang.
Dankjewel! Het is de eerste voetbal die ik maak!

Alles komt goed! Neem eens een kijkje op mijn website www.FamilyCakes.nl

Re: [HOWTO] voor de voetbal IKEA Blanda 20 cm

hier een site waar je de vakjes en de maten kant en klaar kunt vinden.

http://www.allemaaltaartjes.be/sources/ … tm#voetbal

Groetjes Marion