26

Re: biscuit recept

ok, ga ik dat proberen.
thanks voor je snelle reactie.

27

Re: biscuit recept

k heb gisteren dit recept uigeprobeerd. Maar mijn biscuit zakte heel erg in toen ik hem uit de oven halde en de zijkanten deukten in, en het voelt heel erg zwaar. Weet iemand hoe dit komt?
Ik had het recept verdubbeld voor een vierkante vorm van 25cm.
met de andere biscuit recept heb ik dat niet, dan is het heel licht.

groetjes Bibia

28

Re: biscuit recept

ik wil met dit recept een chocoladebiscuit maken. Hoeveel bloem en cacao moet ik dan gebruiken?

29

Re: biscuit recept

marinka90 schreef:

ik wil met dit recept een chocoladebiscuit maken. Hoeveel bloem en cacao moet ik dan gebruiken?

Cacao maakt de taart droger. Ik voeg dan liever een gesmolten chocoladereep helemaal op het laatst toe.

30

Re: biscuit recept

ga dit recept vandaag ook ff proberen, hoop dat het gaat lukken

31

Re: biscuit recept

Ik heb dit recept zojuist uitgeprobeerd. de 20 minuten mixen was wel een succes, het kwam helemaal mooi omhoog, was net room, zo mooi zag het eruit. Toen op stand 1 de bloem enz erdoor gemixt, daarna 1dl kokend water snel erdoor gemixt, hup in de vorm (doordat het dunner is kwam er wel 2 druppels uit de springvorm), over 20 minuten op 160 graden, 15 minuten op 180 graden. In de oven zag het er heel mooi uit, werd mooi hoog, bolde iets wat op, maar niet heel erg.

Daarna de oven even open laten staan, toen eruit, en zag ik al dat het was ingezakt vanaf de zijkanten naar het midden. Daarna uit de vorm gehaald en op het rooster. Maar het kapsel is niet hoog meer en is nu ingedeukt :(

Wat doe ik verkeerd?

Ik zou zo graag mijn kapsel wat hoger willen.

Groetjes Mimi

32

Re: biscuit recept

Mimi2 schreef:

Ik heb dit recept zojuist uitgeprobeerd. de 20 minuten mixen was wel een succes, het kwam helemaal mooi omhoog, was net room, zo mooi zag het eruit. Toen op stand 1 de bloem enz erdoor gemixt, daarna 1dl kokend water snel erdoor gemixt, hup in de vorm (doordat het dunner is kwam er wel 2 druppels uit de springvorm), over 20 minuten op 160 graden, 15 minuten op 180 graden. In de oven zag het er heel mooi uit, werd mooi hoog, bolde iets wat op, maar niet heel erg.

Daarna de oven even open laten staan, toen eruit, en zag ik al dat het was ingezakt vanaf de zijkanten naar het midden. Daarna uit de vorm gehaald en op het rooster. Maar het kapsel is niet hoog meer en is nu ingedeukt :(

Wat doe ik verkeerd?

Ik zou zo graag mijn kapsel wat hoger willen.

Heb je gecontroleerd met een prikker of het gaar was?
Een klein beetje zakt het altijd in, omdat hete lucht meer volume heeft dan koude lucht, maar dat is maar een cm.
Zodra het gaar is, niet de oven openzetten en laten staan, maar meteen op een rooster storten.
Ik hoop dat het de volgende keer beter zal lukken.

33

Re: biscuit recept

witje75 schreef:
Mimi2 schreef:

Ik heb dit recept zojuist uitgeprobeerd. de 20 minuten mixen was wel een succes, het kwam helemaal mooi omhoog, was net room, zo mooi zag het eruit. Toen op stand 1 de bloem enz erdoor gemixt, daarna 1dl kokend water snel erdoor gemixt, hup in de vorm (doordat het dunner is kwam er wel 2 druppels uit de springvorm), over 20 minuten op 160 graden, 15 minuten op 180 graden. In de oven zag het er heel mooi uit, werd mooi hoog, bolde iets wat op, maar niet heel erg.

Daarna de oven even open laten staan, toen eruit, en zag ik al dat het was ingezakt vanaf de zijkanten naar het midden. Daarna uit de vorm gehaald en op het rooster. Maar het kapsel is niet hoog meer en is nu ingedeukt :(

Wat doe ik verkeerd?

Ik zou zo graag mijn kapsel wat hoger willen.

Heb je gecontroleerd met een prikker of het gaar was?
Een klein beetje zakt het altijd in, omdat hete lucht meer volume heeft dan koude lucht, maar dat is maar een cm.
Zodra het gaar is, niet de oven openzetten en laten staan, maar meteen op een rooster storten.
Ik hoop dat het de volgende keer beter zal lukken.

Ja ik heb met een prikker gecontrolleerd of het gaar was, en er zat niks meer aan de prikker, dus gaar.

Het enige anders wat ik kan bedenken als hoe jij het recept heb geschreven is dat ik dit aan heb gehouden:

Per ei:

30 gr suiker
25 gr bloem
5   gr maizena
snufje zout
zakje vanille suiker
3 theelepels bakpoeder
4 eetlepels heet water

Weet niet meer wie het had gepost?!


Het kapsel was heel mooi hoog en de zijkanten zijn nog steeds mooi 5 cm hoog, maar het is naar binnen ingezakt en dat is zo jammer.

Groetjes Mimi

34

Re: biscuit recept

Oke, dus net beetje ander recept.
Je zou eens dit recept kunnen proberen?
Net wat andere verhoudingen.

35

Re: biscuit recept

witje75 schreef:

Oke, dus net beetje ander recept.
Je zou eens dit recept kunnen proberen?
Net wat andere verhoudingen.

Ja ik deed het omdat ik een kleinere bakvorm gebruikte ;)

Maar zal het vandaag eens proberen met jou recept.

Groetjes Mimi

36 Laatst bewerkt door Mimi2 (04-12-2009 17:41)

Re: biscuit recept

Het ziet er naar uit dat het toch gelukt is! Het kapsel is 5 cm hoog (is dat mooi hoog?)
Het is nog niet ingezakt, maar heb het pas net uit de over gehaald.
Maar zo eigenwijs als ik ben :O ik heb het wel langer gebakken op een wat lagere temperatuur ;)

Ik heb er dan nog niet van geproeft, maar vraag me wel af of het niet heel erg zoet is? 270 gram suiker is toch erg veel.

Groetjes Mimi

37

Re: biscuit recept

4 eieren
100 gram suiker
100 gram patent bloem
10 gram citroenrasp.

Maak de bekken/garde goed vetvrij in heet zeepwater.
Maak de taartpan of het kapselplaatje gereed
Eieren,suiker en citroenrasp in de bekken au bain marie verwarmen tot 37 graden.
Luchtig kloppen met de garde tot er voldoende stand is verkregen(dat er een 8je op blijft liggen)
De gezeefde bloem doorspatelen.
Doe het beslag in de gereedstaande vorm/direct bakken op 180 graden.
Na het bakken direkt lossen op een schone doek.

Dit recept gebruiken wij altijdt op school en gebruik ik eigenlijk nog steeds.
De taart wordt niet echt overdreven hoog,ik bak altijd 2 kapsels en maak er 1 taart van.
Ik heb nog nooit problemen gehad met dit beslag.

38

Re: biscuit recept

Witje, in je recept staat 'warme' eieren, wat moet ik me daarbij voorstellen; op kamertemperatuur?

39

Re: biscuit recept

@ Samantha, hoe groot is je kapsel dan? 26 cm?

40

Re: biscuit recept

De tempratuur is ongeveer je lichaamswarmte,dus de eieren moeten niet gaan stollen.

Ik ga woensdag weer taartenbakken en dan zal ik gelijk ff meten hoe hoog ze worden.
Ik hou je op de hoogte.

41

Re: biscuit recept

Samantha schreef:

4 eieren
100 gram suiker
100 gram patent bloem
10 gram citroenrasp.

Maak de bekken/garde goed vetvrij in heet zeepwater.
Maak de taartpan of het kapselplaatje gereed
Eieren,suiker en citroenrasp in de bekken au bain marie verwarmen tot 37 graden.
Luchtig kloppen met de garde tot er voldoende stand is verkregen(dat er een 8je op blijft liggen)
De gezeefde bloem doorspatelen.
Doe het beslag in de gereedstaande vorm/direct bakken op 180 graden.
Na het bakken direkt lossen op een schone doek.

Dit recept gebruiken wij altijdt op school en gebruik ik eigenlijk nog steeds.
De taart wordt niet echt overdreven hoog,ik bak altijd 2 kapsels en maak er 1 taart van.
Ik heb nog nooit problemen gehad met dit beslag.

Best veel werk dit recept en je gebruikt dus ook 8 eieren, als je 2 kapsels op elkaar zet, dan is het ook niet goedkoop.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

42

Re: biscuit recept

Sansan schreef:

Witje, in je recept staat 'warme' eieren, wat moet ik me daarbij voorstellen; op kamertemperatuur?

Ik leg ze meestal in heet water van de kraan. Niet kokend.
Eigenlijk zelfde temp als je de afwas nog in kan doen, zonder je handen te verbranden.
Zo snel gaan ze echt niet stollen.
Het water koelt af door de eieren, dus als ze uit de koelkast komen, gooi ik na een paar minuten dat water weer weg, en doe het nog eens.
Zo worden ze lekker warm.
Voordeel van warme eieren is ook dat als je ze openmaakt er direkt alle ei uitkomt.
Bij koude eieren blijft er vaak nog wat ei in de schaal zitten.

43

Re: biscuit recept

Dank je wel voor de verduidelijking!

Re: biscuit recept

Ik wil even zeggen dat ik dit een geweldig recept vind. Het lukt bij mij altijd, nooit klonten wat ik met andere recepten wel eens heb.

Mooi gerezen hoge kapsels en heel egaal.

En omdat ik bijna altijd glutenvrij bak, valt dat nog niet mee meestal. Dit is echt MIJN recept geworden voor mijn biscuit.

Dus dank je wel voor het delen van dit recept.

45

Re: biscuit recept

Net op de beurs drie zakken biscuitmix gekocht en nu zie ik dit. Ik ga em toch opslaan en proberen want die andere recepten zijn het niet helemaal voor mij ;) Heel erg bedankt.

Printje op ouwel of frosty nodig? Mail me even!

46

Re: biscuit recept

Joehoe! ben zo blij met deze methode! na een hele berg mislukte kapsels eindelijk 1-tje die

47

Re: biscuit recept

Hoi!
Ik zou graag van die minitaartjes maken; ronde vormpjes met iets van 5 tot 7 cm doorsnede. Is voor me mam der 50ste verjaardag :-)
Weet iemand hoe lang ik de biscuit dan moet bakken en op hoeveel graden?

Het wordt nl. me eerste taart-project zeg maar! Heb al hartstikke veel CC's gebakken (met echt leuke resultaten!) maar echte biscuit heb ik me nog niet aan gewaagd.

Ook het gebruik van rolfondant wordt me eerste keer nu; dus als iemand daarover nog tips heeft zijn die ook m

48

Re: biscuit recept

als ik een vierkante vorm heb van 25x25 moet ik dan ook het recept verdubbelen? en de baktijd?  :think:

49

Re: biscuit recept

Loepie schreef:

als ik een vierkante vorm heb van 25x25 moet ik dan ook het recept verdubbelen? en de baktijd?  :think:

Nee, dan een kwart verhogen. Baktijd zal ong. 10 min. langer zijn.
Succes

50

Re: biscuit recept

caatje1979 schreef:
witje75 schreef:

Ik denk dat je de baktijd wel moet verlengen, omdat het meer beslag is.
Als er folie overheen zit, zal hij niet bruiner worden.
En hij wordt pas droger als hij er langer inzit, dan hij gaar is.
Dus als hij nog niet gaar is, rustig laten staan, om de 5 min. prikken.

Hallo witje,

dan liever er geen folie over doen?
Ojee zit ik straks met droge kapsels :(
Kan ik het dan nog tremperen voor de drrogheid?
Dat helpt zeker niet?

Groetjes

een bloemnagel in het middenvan het blik op zijn kop doen. Daarom heen het besla scheppen en je kapsel gaart geheel/gelijkmatig en binnen de gestelde tijd. Je moet wel de nagel meteen uit het kapsel halen als je die gestort hebt.  ucces

I'm addicted to cake decorating