1

Onderwerp: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Zoals jullie misschien weten, heb ik onlangs meegedaan aan een appeltaartwedstrijd. Niet gewonnen, maar dat had waarschijnlijk ook te maken met het feit dat het geen echte appeltaart, maar een met marsepein beklede taart was :D (een Karel Appel, dat wel O-) )
Nou bak ik ook graag 'gewone' appeltaart en ondanks dat er al een paar recepten op het forum staan van deze taart, wil ik dit recept ook graag even delen, vooral vanwege de tips van de bakker die in de jury zat van de appeltaartwedstrijd. Mijn favoriete recept lijkt sterk op die van de winnares, maar is net iets anders:

voor een springvorm van 24 cm:

deeg
300 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram boter in kleine blokjes
80 gram basterdsuiker (meer mag ook, naar smaak tot 150 gram)
zakje vanillesuiker
snufje zout
1 ei

vulling
2 kg zure appels, liefst een combinatie van goudreinetten en jonagold
3 eetlepels (riet)suiker
3 theelepels kaneel
100 gram rozijnen
rasp van een biologische citroen
lepel custardpoeder

Verwarm de oven voor op 175 graden. Klop het ei los. Doe de droge ingrediënten in een kom. Leg de boter erop en snijd
met 2 messen de boter door het mengsel. Voeg 3/4 van het ei toe en roer dit erdoor. Kneed dan verder tot deeg. Zet het deeg verpakt weg in de koelkast.

Rasp de citroen en pers hem uit. Schil de appels, maak plakjes en voeg wat citroensap toe totdat elk stukje bedekt is. Bestrooi de appelstukjes met citroenrasp, kaneel en suiker, roer, voeg de rozijnen en de custard toe en roer weer.

Maak van net iets minder dan de helft van het deeg de bodem. bekleed daarna de zijkanten en houd wat over voor de bovenkant.

Doe de appelvulling erin. Schik de plakjes min of meer dakpansgewijs. Maak strookjes en leg die afgewisseld horizontaal en verticaal erin. Bestrijk de deegstrookjes met de rest van het ei en bak de taart op 175 graden, ongeveer 50 a 70 minuten (In mijn oven is ie klaar in 55 minuten).

Tips van de banketbakker:

- Zorg dat je je vorm goed schoonmaakt en onderhoudt. Vieze en roestige bakvormen geven een muffe smaak aan je taart. Versleten vormen kun je beter vervangen.

- gebruik geen krenten, die zijn vaak te bitter, rozijnen combineren beter met appel.

- In appeltaart horen appels, hoe meer hoe beter. Goudreinetten zijn prima appels, maar worden sneller moes dan Elstar of Jonagold.

- gebruik zo min mogelijk chemische producten, de smaken overheersen snel.

- In het appelseizoen zijn de appels vochtiger, dus is de taart lastiger droog te bakken. Doe dan wat custardpoeder op de bodem.

-Bak de taart net onder het midden van de oven, zodat de bodem goed gaart.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Hai Jozien, hartstikke leuk dat je de tips hier nog even neer zet van de appeltaart wedstrijd. Nog gefeliciteerd met je leuke stuk in de krant (samen met Yvonne), super om te zien!! Je had ook een geweldig leuke taart gemaakt!

Ik bak de mijne ook altijd op dezelfde temp als die van jou en is ook altijd gaar precies op 55 minuten ;) en helemaal goed van binnen. Mijn oven wordt boven de 180

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Mmmmm lekker, mijn tip ipv custard is: gekruimelde speculaasjes op de bodem, maar de digestive koekjes ga ik ook eens proberen Lara :P

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

4

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

marlies schreef:

Mmmmm lekker, mijn tip ipv custard is: gekruimelde speculaasjes op de bodem, maar de digestive koekjes ga ik ook eens proberen Lara :P

Hey Marlies, ja speculaasjes zijn superlekker erbij maar die kennen ze hier helemaal niet :-(

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5 Laatst bewerkt door Cadbury (04-11-2009 11:24)

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Ik bak mijn appelmengsel altijd eventjes aan in een pan,
dan krijgen ze net even wat meer hitte en daardoor zijn ze lekker zacht.

*edit ik zie net dat het dudokrecept hier al in dit lijstje staat en daar wordt die tip ook al gegeven*

6

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Voor iedereen die het Dudokrecept ook eens wil zien of maken staat de link hieronder :)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=72295

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Almie, ik ben het recept dus kwijt :O .... Maar ik heb het even uit mijn hoofd aangevuld. De tips van de banketbakker had ik wel bewaard, die heb ik er ook weer bijgezet.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8 Laatst bewerkt door yarrah (03-03-2010 11:42)

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Ik gebruik altijd goudrenneten en ze zijn nog nooit moes geworden.

tip: voor het deeg. Maak er een een lange blok van en dan in de koelkast doen. Voor het bekleden van de vorm het deeg in plakken snijden en de vorm vullen, dat geeft een stuk minder frustratie dan met die deegroller en zeker minder troep op het aanrecht  :D .

Ik doe vaak een paar dikke lepels abrikozenjam door de vulling.

life is uncertain, eat dessert first!

9

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Helaas staat het recept van de dudok appeltaart er niet meer. Wie heeft het nog?

Alvast bedankt!
Mariella

10

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Jozien schreef:

Almie, ik ben het recept dus kwijt :O .... Maar ik heb het even uit mijn hoofd aangevuld. De tips van de banketbakker had ik wel bewaard, die heb ik er ook weer bijgezet.

Ik heb het recept uitgeprobeerd en met de schoonfamilie gegeten en gevraagd wat zij er van vonden. Ze vonden de vulling zuur. Dit kwam wellicht door het citroenrasp wat door de appels moest. Ik vond de taart zelf wel heel lekker, lekker fris :) Volgens mij klopt het dus gewoon hoor, als je van een wat zuurdere appelvulling houdt.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

11

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Jozien schreef:

- In het appelseizoen zijn de appels vochtiger, dus is de taart lastiger droog te bakken. Doe dan wat custardpoeder op de bodem.

Nog een tip van mijn werk, kan helaas niet zeggen waar i.v.m. auteursrecht.

Wij doen op de taartbodem een kwart van een biscuitmix kapsel. Cake zou ook kunnen, dit neemt het vocht goed op en is lekker zoet! Zelf duwen wij, ja duwen zo ongeveer, 1.5 kilo appels in een appeltaart!

12

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

zou ik het zelfrijzend bakmeel ook kunnen vervangen voor bloem of moet er dan iets bij?

Ik woon nu nl. in Spanje en ik zou zo nog niet weten wat zelfrijzend bakmeel is en waar ik het kan kopen  :)

moet morgen een appeltaart maken voor een restaurant hier. Als ie nou lekker is dan heb ik een goeie klant.

alvast bedankt.

13

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Bakpoeder. (zelfrijzend bakmeel is nl gewoon bloem waar de bakpoeder al voor je doorheen gemengd is)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

ok super dan gooi ik er 1 zakje bakpoeder door dat heb ik toevallig meegenomen en dat weet ik hier wel te koop.
dank je!!!!!!!

15

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

kan ik de custardpoeder vervangen door iets anders? ik neem aan dat dat ervoor zorgt dat de appel wat meer aan elkaar blijft plakken? het is nl. voor een restaurant en dan moet je wel punten kunnen snijden die niet uitelkaar vallen, wat ik nl. altijd heb met appeltaart die ik maak.

Graag zo snel mogelijk een goeie tip want ik moet hem NU maken.
alvast bedankt.

16

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Ik gebruik altijd een beetje paneermeel op de taartbodem. Neemt ook vocht op.

17

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

ja ik ga een beschuit op de bodem verkruimelen dat schijnt ook goed te zijn, paneermeel heb ik niet hier.
maar dan valt de taart toch alsnog uitelkaar?

18

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Ik heb ´t idee dat in gekochte appeltaarten een soort gelei zit waardoor je ze mooi kunt snijden. Maar wat dit precies is weet ik ook niet.
Bij mij valt de appeltaart ook altijd iets uitelkaar. Maar dit geeft voor mijn gevoel ook altijd ´t idee dat het echt homemaked is.
Ik heb er geen moeite mee. Maar voor een restaurant is dat misschien anders.
De oplossing heb ik niet.

19 Laatst bewerkt door Tom Poes (07-08-2010 19:19)

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Poeder waarmee crema catalana maken?

Sorry inderdaad een hele kromme zin!
Ik bedoelde dus 'gemaakt wordt'....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

20

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

sorry Tom Poes ik begrijp je niet :o

21 Laatst bewerkt door Tom Poes (07-08-2010 19:34)

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

In de Spaanse supermarkten kun je toch instant poeder kopen om Crema Catalana mee te maken? Dat lijkt mij net zo iets als onze Hollandsche Custard...
Dat geeft dan hopelijk de binding die de appelstukjes wat meer bij elkaar houdt!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

22

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

oh ok zal eens kijken heb ik nog niet naar gekeken.
bedankt voor de tip.

23

Re: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker

Deze appeltaart gaat hier over een uurtje de oven in, jummie  :9
Morgen wordt hij aangesneden op de verjaardag van m'n neefje!

Groetjes Laura!