1

Onderwerp: koekjes bakken mislukt

ik probeer zo nu en dan met mijn zoontje koekjes te bakken. maar op de een of andere manier gaat er altijd iets mis. ik krijg nooit van die mooie vormpjes.
deeg ging deze keer wel helemaal goed. uur laten koelen zoals op de verpakking stond. uitrollen, uitsteken, hoop plezier met mijn zoontje (bijna 2 dus dan snap je wel hoe het er hier uit zag), de oven in.....maar na de gestelde tijd en temperatuur waren de koekjes nog helemaal zacht. dus nog langer erin. vreselijk ze wilde niet goed worden en waren helemaal uitgezakt en vormloos. de bloemetjes leken wel koeienvlaaien.
de volgende lading dus gelijk de dubbele tijd en hoger in de oven (combimagnetron). deze zijn wel iets beter als de vorige, maar de vormen zijn weer niet helemaal herkenbaar.

hoe bakken jullie koekjes? ik zie hier regelmatig zulke mooie koekjes met marsepein afgewerkt (dit laaste kan ik momenteel niet) in super gave vormen. HELP....ik wil ook mooie herkenbare vormen.

voor zoonlief maakt het niet uit welke vorm zijn koekjes hebben, als hij ze maar mag opeten...

alvast bedankt voor de tips.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

2

Re: koekjes bakken mislukt

als je de koekmix gebruikt uit de webshop, krijg je lekkere koekjes, maar niet de mooie vormpjes.
daar heb je een ander koekjesdeeg voor nodig. als je de zoekfunctie gebruikt vind je dat vast wel, ook bij de koekjesfee staat het goede recept.
en het klopt dat ze zacht uit de oven komen hoor! als ze afkoelen worden ze pas hard.

3

Re: koekjes bakken mislukt

bedankt voor de tip. en ik maar denken dat ik iets fout doe met koekjesbakken.
groetjes

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

Re: koekjes bakken mislukt

ik had vandaag het zelfde met mijn kinderen koekje bakken met de mix van de sait,zijn wel gaar maar helemaal uit gelopen kinderen vinden het niet erg en smaken goed. maar wil ook mooie koekjes maken dus opzoek naar een goed recept.
dus ik hou het in de gaten.

5

Re: koekjes bakken mislukt

Dit is echt een top-recept hoor, loopt niet uit. Ik bak wel langer dan 8

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: koekjes bakken mislukt

Marianne schreef:

Dit is echt een top-recept hoor, loopt niet uit. Ik bak wel langer dan 8

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

7 Laatst bewerkt door willeke k (08-10-2009 12:15)

Re: koekjes bakken mislukt

ik heb er ook altijd erg mee getobt! Dit recept vind ik heerlijk en ook heel goed! De koekjes vervormen niet en ze zijn ook heel lekker! Ik heb het via Sabine gekregen. Het is vertaald uit het engels door de google vertaalbar, dus sommige woorden zijn een beetje vreemd!

cookies:
Maakt ongeveer 25-30 middelgrote cookies.

(200 gram) suiker
(Of 100 gram suiker en 100 gram banketbakkers suiker)

2 grote eieren.

1 theelepel vanillesmaakstof

(450 gram) van alle doeleinden bloem, gezeefd.
(200 gram) van ongezouten boter, in blokjes gesneden.

Extra bloem voor het kneden en rollen.

Stap 1:
In een kom of in de keuken mixer met paddle attachment, mengen de twee soorten suiker, vanille en het ei. Voeg de bloem en de boter en blijf gewoon mengen totdat het deeg bij elkaar komt.

Stap 2:
Kneed het deeg licht met de hand op uw bloem bestrooid aanrecht en goed verpakt in plastic folie en zet het in een plastic zak. Chill het deeg voor 2 uur.

Ik heb altijd mijn deeg uitrollen op een vel perkament papier lichtjes bestrooid met bloem en ik mijn oven tot 325F (170C) toen ik bak koekjes en plaats de bakplaat in het midden van de oven. Afhankelijk van de grootte ik ze bak 15-20 minuten. Je wilt dat ze licht goudbruin zonder rauw in het midden.

8

Re: koekjes bakken mislukt

Ik gebruik sinds kort het recept van cakejournal en dat gaat echt perfect!
http://www.cakejournal.com/archives/van … ar-cookies
Ik zie net dat het hetzelfde recept is als dat van willeke k :-) ....  het is inderdaad een succes recept. Op bovenstaande site vind je ook uitleg hoe je de koekjes kan versieren met icing.

9

Re: koekjes bakken mislukt

dwirp schreef:

maar na de gestelde tijd en temperatuur waren de koekjes nog helemaal zacht. dus nog langer erin. vreselijk ze wilde niet goed worden en waren helemaal uitgezakt en vormloos. de bloemetjes leken wel koeienvlaaien.
de volgende lading dus gelijk de dubbele tijd en hoger in de oven (combimagnetron). deze zijn wel iets beter als de vorige, maar de vormen zijn weer niet helemaal herkenbaar.

Ik gebruik dus bovenstaand recept wat willeke aangeeft.

Let op dat je de koekjes er ook niet te lang in de oven doet. Ze moeten lichtbruin kleuren (vaak alleen aan de randen) en bij mij is het midden dan vaak nog wat zachter. Dit wordt hard(er) als ik ze af laat koelen. Dus niet in de oven helemaal bruin laten kleuren, want dan zijn het net bakstenen. ;)

Succes!

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

Berichten [ 9 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » koekjes bakken mislukt