1

Onderwerp: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Omdat er vrij veel vraag is naar eivrije cake,
zet ik hieronder het recept met een aantal wiijzigingen/toepassingen neer,
houd ook in de gaten:

het is zonder ei, dus de smaak zal iets afwijken van 'gewone' cake, als je een taart moet maken zonder ei, zou ik dus voor een apart klein taartje gaan voor degene met het allergie, en een grote taart voor de visite, dan hebben die gewone cake, eventueel kan een stapeltaart heel goed!

Cake zonder eieren

225 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram custardpoeder
merg uit 1 vanillestokje of 2 zakjes vanillesuiker
225 gram witte basterdsuiker
225 gram boter
1 dl. melk
snuf zout


Doe (gezeefd) bakmeel met custardpoeder, vanille(suiker) zout en basterdsuiker, in de mengkom van de keukenmachine en laat even draaien.
Smelt de boter en klop de melk erdoor, laat de machine langzaam draaien en voeg dit mengsel toe aan het mengsel in de keukenmachine, laat draaien tot alles goed gemengd is.
Doe het beslag over in een ingevette cakevorm en bak de cake ca. 5 kwartier in een oven van 170°C.

Variatie's hierop:

Laat 1 zakje vanillesuiker en de custardpoeder weg, het is zoet genoeg!
Verhoog het zelfrijzend bakmeel naar 300 gram als je de custardpoeder en 1 zakje vanillesuiker weglaat!
Vervang de melk door Spa Rood, vanwege de 'bubbels' wordt het luchtiger!
De melk kan ook vervangen worden bij een koemelkallergie door sojamelk, rijstemelk of Opvolgmelk voor kleine kinderen, zoals Nutramigen.
Gebruik het voor kleine cakjes...pas dan wel de baktijd aan, om de 10 min even 'prikken'!
Voeg stukjes appel toe voor appelcake,
en rozijntjes/appel/kaneel voor 'appeltaart'...enzovoort!!

Hoop dat ik hiermee veel kinderen/mensen blij zal maken: een EIGEN taart wat ze ZELF mogen opeten!!

2

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Geweldig bedankt voor het plaatsen van het recept. We hebben een nichtje en neefje die nooit taart of soesjes mogen eten. In deze maand hebben we veel familie verjaardagen en ben nu van plan om wat cup cakes voor ze te maken met appel erin met fondant erop.
Klein vraagje ik heb net custard poeder gekocht maar daar staat op "kan sporen van ei, melk en lupine (wat is dat?) bevatten "...eh had ik eerder moeten lezen dus. Denk je dat ik het kan gebruiken of zal ik het toch maar weg laten?

groetjes, Mare

3

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Dank je wel voor dit geweldige recept. Ik heb ook een paar mensen in de familie zitten die koemelk allergie hebben. Dit is helemaal fantastisch, nu hebben zij ook wat dat ze kunnen eten, en toch feestelijk is!

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

4 Laatst bewerkt door kids4co (11-04-2008 16:26)

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Oeps..heb hier een poosje niet gekeken...sorry! :o

Ja, de custard had ik erbij moeten zetten,
ik gebruik het namelijk zowiezo niet omdat mijn dochter niet tegen de lupine kan,
en dat is een peulvrucht..dus ik heb de verpakking niet gelezen :o

Hoop dat het nog niet te laat is..maar dan moet je gewoon het recept zonder de custardpoeder aanhouden, dus even de aanpassing gebruiken!

Kallista, als ze alleen koemelkallergie hebben hoef je toch geen ander recept aan te houden? In de basisbiscuit die ik maak, komt geen melk voor:
tarwebloem, eieren, maizena (ik gebruik er aardappelzetmeel voor) suiker, vanillesuiker en zout..

5

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ik zie dit recept toevallig staan en zie in de titel dat t ook geschikt is voor melk allergie, maar wat staat er in het recept..... 1dl MELK!! huh???

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

6

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Kadohke schreef:

Ik zie dit recept toevallig staan en zie in de titel dat t ook geschikt is voor melk allergie, maar wat staat er in het recept..... 1dl MELK!! huh???

dat zag ik dus ook.
Ik zoek nl een recept voor een koemelk, eiwit en noten vrije taart

Gelukkig zag ik iets Mjamtaart deel 2 voorbij komen dus denk dat ik daar maar mee aan de slag ga

7

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

martine1976 schreef:
Kadohke schreef:

Ik zie dit recept toevallig staan en zie in de titel dat t ook geschikt is voor melk allergie, maar wat staat er in het recept..... 1dl MELK!! huh???

dat zag ik dus ook.
Ik zoek nl een recept voor een koemelk, eiwit en noten vrije taart

Gelukkig zag ik iets Mjamtaart deel 2 voorbij komen dus denk dat ik daar maar mee aan de slag ga

Onderaan staat een alternatief voor de melk...

Groetjes Myrna

8

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ga het proberen en dan laat ik weten of het ook lekker is....

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan.

9

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Mare schreef:

Geweldig bedankt voor het plaatsen van het recept. We hebben een nichtje en neefje die nooit taart of soesjes mogen eten. In deze maand hebben we veel familie verjaardagen en ben nu van plan om wat cup cakes voor ze te maken met appel erin met fondant erop.
Klein vraagje ik heb net custard poeder gekocht maar daar staat op "kan sporen van ei, melk en lupine (wat is dat?) bevatten "...eh had ik eerder moeten lezen dus. Denk je dat ik het kan gebruiken of zal ik het toch maar weg laten?

groetjes, Mare

even vragen aan de ouders. Bij sommigen geven sporen geen problemen, maar als er een heftige reactie van kan komen zou ik het niet gebruiken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

MyrnaZ schreef:
martine1976 schreef:
Kadohke schreef:

Ik zie dit recept toevallig staan en zie in de titel dat t ook geschikt is voor melk allergie, maar wat staat er in het recept..... 1dl MELK!! huh???

dat zag ik dus ook.
Ik zoek nl een recept voor een koemelk, eiwit en noten vrije taart

Gelukkig zag ik iets Mjamtaart deel 2 voorbij komen dus denk dat ik daar maar mee aan de slag ga

Onderaan staat een alternatief voor de melk...

je kan sojamelk of rijstmelk gebruiken. Gaat prima.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Kallista schreef:

Dank je wel voor dit geweldige recept. Ik heb ook een paar mensen in de familie zitten die koemelk allergie hebben. Dit is helemaal fantastisch, nu hebben zij ook wat dat ze kunnen eten, en toch feestelijk is!

als je alleen melkvrij moet hebben kan je de melk vervangen door sojamelk, de boter door melkvrije margarine, maar verder alles gewoon houden. Ik zou de eieren er dan niet uitlaten, want met ei is het toch weer meer gewone cake dan zonder ei.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ik heb dit recept een paar keer geprobeerd, maar ik krijg 'm echt niet gaar :(
Het was maar een klein Blanda-schaaltje (12 cm) en na ruim anderhalf uur was die nog niet goed van binnen.

13

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

ChantalS schreef:

Ik heb dit recept een paar keer geprobeerd, maar ik krijg 'm echt niet gaar :(
Het was maar een klein Blanda-schaaltje (12 cm) en na ruim anderhalf uur was die nog niet goed van binnen.


ENNN??? heb je het gaar kunnen krijgen?

Ik moet een ei-allergie taart maken, dus moet ik zeker weten of dit wel een goed recept is...

Happiness is a CAKE!!

14

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ik moet binnenkort een taart zonder ei en koemelk maken. Dus dit recept lijkt me heel geschikt :Y
Ik vraag me alleen af voor welke maat bakvorm is deze hoeveelheid geschikt?  :think:  en rijst het net zo hoog als een "normale"biscuit?

Groetjes Miranda     
http://cake4u.mijnalbums.nl/

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen, ik ben ook aan het experimenteren, ik moet er eentje maken voor iemand met ei en noten allergie, dus heb er nu eentje in de oven staan die gemaakt wordt met gecondeseerde melk, dus niet geschikt voor mensen met melk/lactose e.d. allergie. Hoor graag of iemand een goed recept heeft gevonden!

www.muffinmania.nl
Groetjes, Muffinmania.

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen, ik ben ook aan het experimenteren, ik moet er eentje maken voor iemand met ei en noten allergie, dus heb er nu eentje in de oven staan die gemaakt wordt met gecondeseerde melk, dus niet geschikt voor mensen met melk/lactose e.d. allergie. Hoor graag of iemand een goed recept heeft gevonden!

www.muffinmania.nl
Groetjes, Muffinmania.

17

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Nou ik vind het helemaal niets....   :(
Gelukkig moest het een klein taartje worden voor de jarige. Maar na poging 2 heb ik het opgegeven. 1e was hard en ingezakt, te klein om door te gaan voor een mep-taartje (ongesmolten boter gebruikt!) En de 2e wilde niet 'droog' worden van binnen (gesmolten boter gebruikt)
Nu maar even de moeder gevraagd en het mag ook een taartje mét ei zijn. Gelukkig is de allergie niet zo heel hardnekkig en vooral reactie op puur en alleen het eten van een ei.
Succes voor een ieder die zich hier nog aan moet gaan wagen. In het vervolg zeg ik in ieder geval dat ik het niet kan  :/

Groetjes Vanessa

18

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Mijn taart was ook ingezakt, nu heb ik gehoord dat je bij reformwinkels ook een plantaardig eiwitvervanger kunt kopen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Groetjes Miranda     
http://cake4u.mijnalbums.nl/

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Ik heb nu 3 verschillende taarten gebakken en ze zijn gelukt zonder in te zakken, recepten zijn op te vragen hoor! Maar het maakte geen verschil met of zonder ei vervanger, ze zijn precies het zelfde!

www.muffinmania.nl
Groetjes, Muffinmania.

20

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

@kimvanderveeke, heb je,voor recepten van ei vrije cake? Die wat ik gemaakt is echt niet te gebruiken voor en klein boltaartje:s

21

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

ooo help!!

Mijn dochter heeft ook allergieen 4 februari is ze jarig!
Ze kan niet tegen melk en ei! de eerste keer heb ik  biscuitjes gestapeld met daartussen cacao boter en suiker jhaha !
Maar nu wil ik toch echt iets smkelijkers maken, voor melk heb ik wel alternatieven maar voor ei.....
Is dat recept van hierboven nou wat of niet? als boltaartje zal het volume te groot zijn denk om gaar te krijgen?
Maar als ik nou een gewoon 15 cm taartje maak!!
niet zo veel tijd heb ik voor mislukkelingen!!!

groetjes jantien

22 Laatst bewerkt door Justme79 (24-01-2012 21:45)

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

thanx voor het recept! In een bakvorm van 20 cm gebakken en het is een mooi taartje geworden. Denk dat ik morgen een nichtje heel blij maak met haar eerste echte taart terwijl ze al 11 wordt :-)

Zie taartenparade voor het resultaat :)

Wees Jezelf dan ben je al gek genoeg!

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Op mijn site staan nog meer recepten die ik heb uitgeprobeerd! Kijk even onder recepten en dan het kopje allergie!

www.muffinmania.nl
Groetjes, Muffinmania.

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Super dit recept, ga het deze week nog proberen!

Re: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)

Heel graag gedaan!!

www.muffinmania.nl
Groetjes, Muffinmania.