1

Onderwerp: antilliaanse taart recepten

Hallo,

ik zou graag willen weten of er iemand is die ook antilliaanse taarten maakt?

en iemand recepten hiervan heeft? bijvoorbeeld van de overheerlijke cashewnoten taart  of van bolo manteka?

alvast bedankt?

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (14-01-2008 13:56)

Re: antilliaanse taart recepten

http://www.smulweb.nl/947051/koken/rece … di-manteka

http://www.smulweb.nl/947050/koken/rece … -cashupete

heb je hier wat aan ?

3

Re: antilliaanse taart recepten

Bolo di Kashipete- Cashewnotentaart

Cashewnotenglazuur
750 gr ongezouten cashewnoten, 150 gr suiker, 1 blik gecondeseerde volle melk met suiker ( 397 gr), 500 ml water, 1 el boter, 1 el vanille aroma

1 botertaart
Gekonfijte rode en groene kersen

De taart bakken en goed laten afkoelen. Reserveer ca. 25 hele cashewnoten voor de garnering. De resterende cashewnoten fijn malen. De suiker met het water en de gecondenseerde volle melk aan de kook brengen en laat het koken totdat het een dikke stroop wordt en de laatste druppel stroop vanaf de lepel een draad trekt. Gemalen cashewnoten en boter toevoegen en goed bliljven roeren met een houten pollepel totdat het mengsel iets dikker wordt. Het mengsel van het vuur halen, vanille toevoegen en goed roeren.
Snijd de taart in 3 of 4 plakken. Besprenkel de onderste laag met  likeur, bestrijk het met een laagje cashewnotenglazuur, leg de andere plak taart erop en herhaal dezelfde handeling. Zet de laatste plak erop en voorzichtig op de taart drukken. Zet de rest van het mengsel weer op het vuur en blijf roeren totdat het dikker is geworden. Van het vuur halen en bestrijk de taart met het glazuur. Laat het niet afkoelen anders wordt het hard en moet het weer opgewarmd worden. Garneer de taart met de hele cashewnoten en de gekonfijte kersen.

Dit recept komt uit het boekje van Desiree's Gourmet - Antilliaanse Taarten.
Geschreven door Desiree da Costa Gomez

Groetjes

4

Re: antilliaanse taart recepten

hoi,

Sorrrrryyyyy voor de late reactie, was even uit de running!!

Maar toch bedankt!!!

Nicole, bedankt! Had het recept ook op smulweb zien staan. Vraag me alleen af of de temp over een hetelucht oven gaat of een elektrische? Ik heb zelf een hete lucht.

En Farrah, ook heel erg bedankt. Vind het zo'n lekkere taart, kan wel een hele op!!!
En ja, heb een antilliaanse man, dus moet het toch een keer gaan leren!!
Misschien moet ik dat boek van Desiree maar een keertje gaan aanschaffen.
Nou ga em binnenkort snel proberen!!

bedankt allebei!!

Groetjes Romana

5

Re: antilliaanse taart recepten

Hier was ik al heel lang naar op zoek, dit is absoluut mijn lievelingstaart, bedankt!
Heeft iemand misschien ook het recept voor antilliaanse cocostaart en pruimentaart?

Dan geef ik hier het recept voor nog zo'n overheerlijke antilliaanse classieker: Quesillo (carameldessert)
Oven voorverwarmen op 180 graden. Meng 10 eieren, 2 blikjes gecondenseerde melk, 250 ml water, 250 gram suiker, 1 zakje vanillesuiker en evt 1 el cognac door elkaar.
kook 250 gram suiker tot een caramelsaus schenk het eiermengsel er voorzichtig boven op. Plaats dit in een bak met water ( au bain marie) in de oven tot het gaar is.
1- 1,5 uur. Controleer of de Quesillo gaar is diir er een mes in te steken. Als het mes schoon blijft id de Quesillo gaar.
Laat de taart afkoelen en stort hem op een platte schaal.
Deze taart kan als nagerecht gegeten worden maar is ook heerlijk bij een kopje koffie of thee.

Groetjes Miranda     
http://cake4u.mijnalbums.nl/

6

Re: antilliaanse taart recepten

Quesillo! Geweldig!
Ik heb lange tijd op Bonaire gewoond/ gewerkt in een restaurant. En ik vertelde onlangs dat we daar de meest heerlijke desserts hadden, maar van 1-tje kon in niet op de naam komen.
En Voila! Daar is

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

7

Re: antilliaanse taart recepten

Ohhh...ik ga het allemaal opschrijven want volgend jaar gaan we met Dominique dolfijntherapie doen in Curacao :)
Dan kan ik het allemaal gaan eten daar ;)

(tenminste...als we genoeg geld bij elkaar hebben gespaard tegen die tijd zeg ik er heel voorzichtig bij :S)

8

Re: antilliaanse taart recepten

dag allemaal,

recept voor antillaanse pruimen taart.

benodigheden voor bakvorm van 28 cm rond:

500 gram pruimen zonder pitten, fijn gemalen
1 theelepel kaneel
50 gr suiker
100ml water
125 ml cherry brandy

1 dag voor het bakken

pruimen, suiiker kaneel en water laten koken tot je een dikke brei heb,
pan van de vuur nemen en de cherry brandy erbij doen. weg zetten.

de volgende dag ga je de taart maken
500 gr boter en 500 gr suiken mixen tot smeuige massa.
10 eieren flink kloppen en bij de botermengsel doen. goed mixen.
500 gr zelfrijzend bakmeel en door heen mengen.
en nu de pruimen mengsel er door scheppen.

de oven op 175 graden opwarmen en de taart 1 uur op 175 graden bakken, oven op 150 graden zetten en de taart nog een halve uur bakken. doe de gaar proef.

eet smakkelijke en veel succes bij het bakken

9

Re: antilliaanse taart recepten

Quesillo

Ingredienten
8 verse eieren
400 gr suiker
1/2 liter gecondenseerde melk
2 eetlepels vanile
2 doppen rum

100 gr suiker
4 eetlepels water


Bereiding
1. De eieren breken en ong 5 min kloppen
2. De suiker toevoegen en kloppen tot het geheel dik en luchtig is
3. De melk toevoegen en weer kloppen
4. De vanille en rum toevoegen
5. In een pan met dikke bodem de suikermet water laten smelten verhitten op kleine vlam totdat er oranje schuim op de caramel staat overgieten in ovenschaal
6. Het eimengsel op de caramel gieten en in 3 kwartier tot een uur au-bain marie verhitten tot de pudding gestold is. kan ook in de oven bij 200 gr met deksel
7. als de kesito gaar en droog is omkeren(pas op!!) de caramel blijft er als een saus op en omheen

* Men kan het gerecht evt garneren met geconfijte sinaasappelschil en mandarijntjes

hier het recept van
kokos taart

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/t … -4445.html

hier krijg je ook veel  antiliaanse recepten
http://www.desireegourmet.com/desireesg … epten.html
en zei heeft ook een goed boekje met antiliaanse taarten.

succes

10

Re: antilliaanse taart recepten

Bedankt ik heb ze opgeslagen! en ga ze binnenkort zeker bakken

Groetjes Miranda     
http://cake4u.mijnalbums.nl/

11

Re: antilliaanse taart recepten

super!! ik was al een hele poos opzoek naar een goed recept voor de Bolo di Kashipete!!! Thanks!!!

wel grappig!!! ik maak al bijna 15 jaar quesillo.... en maak hem heel anders.... ik zal op mijn andere pc eens kijken of ik mijn recept kan vinden....

ik heb wel een vraagje over de bolo pretu (pruimentaart)... ik dacht dat alles een hele lange tijd (een week of 2) moest staan in wiskey oid.... maar 1 dag is dus al genoeg???

12

Re: antilliaanse taart recepten

Hallo Petra,

je haalt 2 bolo's door elkaar. bolo di preimu is pruimentaart en die hoef je niet zo lang te laten staan, maar de bolo pretu (zwarte taart) die moet je wel minimaal 3 weken op alcohol laten en hoe langer je het laat staan hoe lekkerder je taart.
hoop dat ik je wat verder heb geholpen.

groeten Ruthsila

13

Re: antilliaanse taart recepten

oh, kijk!! vandaar mijn verwarring;)
thanks voor de info!!!

14

Re: antilliaanse taart recepten

petrawb schreef:

super!! ik was al een hele poos opzoek naar een goed recept voor de Bolo di Kashipete!!! Thanks!!!

wel grappig!!! ik maak al bijna 15 jaar quesillo.... en maak hem heel anders.... ik zal op mijn andere pc eens kijken of ik mijn recept kan vinden....

ik heb wel een vraagje over de bolo pretu (pruimentaart)... ik dacht dat alles een hele lange tijd (een week of 2) moest staan in wiskey oid.... maar 1 dag is dus al genoeg???

Even ter correctie:
bolo pretu is geen pruimentaart, maar een huwelijks/feest taart. Letterlijk betekent dat zwarte taart. En er gaat echt niet alleen wiskey in maar heel wat andere sterke drank en likeurtjes. En het klopt hoe langer de gemalen vruchten in de alcohol blijven trekken hoe lekkerder de bolo pretu uiteindelijk wordt. Ik heb een keertje de vruchten zeker 4 maanden laten trekken in de alcohol.

I'm addicted to cake decorating

15

Re: antilliaanse taart recepten

Ruthsila schreef:

Hallo Petra,

je haalt 2 bolo's door elkaar. bolo di preimu is pruimentaart en die hoef je niet zo lang te laten staan, maar de bolo pretu (zwarte taart) die moet je wel minimaal 3 weken op alcohol laten en hoe langer je het laat staan hoe lekkerder je taart.
hoop dat ik je wat verder heb geholpen.

groeten Ruthsila

Ik was weer een voorbarig met mijn reactie. Maar het klopt wel met wat Ruthsila schrijft.  ;)  ;)  ;)

I'm addicted to cake decorating

16

Re: antilliaanse taart recepten

luukx schreef:
Ruthsila schreef:

Hallo Petra,

je haalt 2 bolo's door elkaar. bolo di preimu is pruimentaart en die hoef je niet zo lang te laten staan, maar de bolo pretu (zwarte taart) die moet je wel minimaal 3 weken op alcohol laten en hoe langer je het laat staan hoe lekkerder je taart.
hoop dat ik je wat verder heb geholpen.

groeten Ruthsila

Ik was weer een voorbarig met mijn reactie. Maar het klopt wel met wat Ruthsila schrijft.  ;)  ;)  ;)

jij ook bedankt voor je info. ik ben zelf geboren en getogen op curacao en heb beide taarten ook regelmatig gegeten. ik ben er inmiddels achter waarom ik in de war was. ik had via via een recept gekregen die volgens hun was voor de bolo pretu, maar nu snap ik dat het gewoon de bolo preimu is.....
maar 4 maanden pfff, wat een geduld!!! ;)

17

Re: antilliaanse taart recepten

luukx schreef:
petrawb schreef:

super!! ik was al een hele poos opzoek naar een goed recept voor de Bolo di Kashipete!!! Thanks!!!

wel grappig!!! ik maak al bijna 15 jaar quesillo.... en maak hem heel anders.... ik zal op mijn andere pc eens kijken of ik mijn recept kan vinden....

ik heb wel een vraagje over de bolo pretu (pruimentaart)... ik dacht dat alles een hele lange tijd (een week of 2) moest staan in wiskey oid.... maar 1 dag is dus al genoeg???

Even ter correctie:
bolo pretu is geen pruimentaart, maar een huwelijks/feest taart. Letterlijk betekent dat zwarte taart. En er gaat echt niet alleen wiskey in maar heel wat andere sterke drank en likeurtjes. En het klopt hoe langer de gemalen vruchten in de alcohol blijven trekken hoe lekkerder de bolo pretu uiteindelijk wordt. Ik heb een keertje de vruchten zeker 4 maanden laten trekken in de alcohol.

Lijkt deze cake dan op de rich fruit cake? die veel in Engeland gemaakt word? moet je de taart/ cake zelf ook nog ongeveer 2 maanden laten staan voordat hij op zn lekkerst is of kan je deze gelijk al eten?

18

Re: antilliaanse taart recepten

Tessa92 schreef:
luukx schreef:
petrawb schreef:

super!! ik was al een hele poos opzoek naar een goed recept voor de Bolo di Kashipete!!! Thanks!!!

wel grappig!!! ik maak al bijna 15 jaar quesillo.... en maak hem heel anders.... ik zal op mijn andere pc eens kijken of ik mijn recept kan vinden....

ik heb wel een vraagje over de bolo pretu (pruimentaart)... ik dacht dat alles een hele lange tijd (een week of 2) moest staan in wiskey oid.... maar 1 dag is dus al genoeg???

Even ter correctie:
bolo pretu is geen pruimentaart, maar een huwelijks/feest taart. Letterlijk betekent dat zwarte taart. En er gaat echt niet alleen wiskey in maar heel wat andere sterke drank en likeurtjes. En het klopt hoe langer de gemalen vruchten in de alcohol blijven trekken hoe lekkerder de bolo pretu uiteindelijk wordt. Ik heb een keertje de vruchten zeker 4 maanden laten trekken in de alcohol.

Lijkt deze cake dan op de rich fruit cake? die veel in Engeland gemaakt word? moet je de taart/ cake zelf ook nog ongeveer 2 maanden laten staan voordat hij op zn lekkerst is of kan je deze gelijk al eten?

Hallo Tesa,

deze taart lijkt op de rich fruit cake, maar je hoeft geen 2 maanden te wachten voordat je het kan opeten. hij kan natuurlijk wel heel lang staan door de alcohol, maar je kan het gelijk al op eten.

groeten Ruthsila

19

Re: antilliaanse taart recepten

Ruthsila schreef:
Tessa92 schreef:
luukx schreef:

Even ter correctie:
bolo pretu is geen pruimentaart, maar een huwelijks/feest taart. Letterlijk betekent dat zwarte taart. En er gaat echt niet alleen wiskey in maar heel wat andere sterke drank en likeurtjes. En het klopt hoe langer de gemalen vruchten in de alcohol blijven trekken hoe lekkerder de bolo pretu uiteindelijk wordt. Ik heb een keertje de vruchten zeker 4 maanden laten trekken in de alcohol.

Lijkt deze cake dan op de rich fruit cake? die veel in Engeland gemaakt word? moet je de taart/ cake zelf ook nog ongeveer 2 maanden laten staan voordat hij op zn lekkerst is of kan je deze gelijk al eten?

Hallo Tesa,

deze taart lijkt op de rich fruit cake, maar je hoeft geen 2 maanden te wachten voordat je het kan opeten. hij kan natuurlijk wel heel lang staan door de alcohol, maar je kan het gelijk al op eten.

groeten Ruthsila

okee bedankt  :)

20 Laatst bewerkt door petrawb (28-12-2010 23:15)

Re: antilliaanse taart recepten

hallo dames,
ik hoop dat jullie me kunnen helpen... ik heb een recept voor boli cashewpete gekregen, maar weet niet of ik alle ingredienten goed heb vertaald....
wat wordt bedoeld met "manteka dushi"?? is dat gewoon roomboter? en voor de gewone manteka??

er namelijk staat dat ik 1/2 pond margarine, 1/2 pond manteka dushi en 4 lepels manteka toe moet voegen....  :think:

alvast bedankt!!

groetjes,
Petra

21

Re: antilliaanse taart recepten

250 gr boter, 500 gr suiker, 6 eieren, 500 gr zelfrijzend bakmeel, 1 eetl vanille-essence, 1 eetl amandelessence, 1 groot blik gecondenseerde ongesuikerde melk.


Dit heb ik gevonden op smulweb als ingredienten voor bolo di manteka. Misschien heb je daar wat aan?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

22

Re: antilliaanse taart recepten

bedankt voor het mee zoeken Mirjam!!
ik zie net dat ze het op de site van Desiree alleen over margarine en roomboter hebben mbt manteka dushi. dan maak ik er ook gewoon een combi van. ik ga de taart morgen of overmorgen maken. ben benieuwd!! zal zeker ff een fotootje posten ;)

23

Re: antilliaanse taart recepten

Een oude topic, maar taarten kookboek van Desiree Gourmet
Een heel goed boek!!!staat alles stap voor stap hoe je het moet maken!en uitleg van ingredienten.

24

Re: antilliaanse taart recepten

Pruimentaart Bolo di Preimu
1kg pruimen zonder pit, 500 g gekonfijte rode kersen, 250 g walnoten,
3kwart kopje crème de cacao likeur, half kop amaretto likeur, 5 el donker bruine suikerstroop, 1 el kaneelpoeder, 1 el pimentpoeder, half tl nootmuskaat.

Botertaart: 425 g margarine, 300 g donkerbruine suiker, 8 eieren, 1 el vanille aroma, 2 el kersen aroma, 2 tl citroen aroma, 300 g bloem, 4 tl bakpoeder, half tl zout.

Begin een dag voor het bakken van de taart.
De vruchten en noten fijn malen. Roer er de dranken, de stroop en de kruiden doorheen. Laat het mengsel vervolgens voor 1 dag afgedekt staan.
Verwarm de oven voor op 175.C. Een taartvorm van 30 cm invetten en bekleed de bodem en zijkant met bakpapier. Bereid de botertaart beslag. Het vruchtenmengsel erdoor mengen. het beslag in de vorm gieten en de bovenkant glad strijken. De vorm op de rooster onderin de oven plaatsten. De oven 30 min. op 175.C laten, daarna op 150.C. Doe de gaarproef. De taart uit de oven nemen, prik er gaatjes in met een vork of satestok en besprenkel de taart met de cacao likeur. In de vorm laten afkoelen

Groetjes

Re: antilliaanse taart recepten

Hallo,

Ik zou graag willen weten of iemand mij kan vertellen
hoe je een botertaart moet maken van Desiree Gourmet??

Groetjes