1

Onderwerp: basterdsuiker of poedersuiker??

Hallo,

Ik heb al 2 keer een biscuitdeeg gemaakt die mislukt is maar heb nu een ander recept:

90 g bloem
30 g maizena
6 eieren
150 g witte basterdsuiker

Nou is mijn vraag aan de hand van een tekst ergens in een boekje: belangrijk is dat er basterd- of poedersuiker wordt gebruikt, omdat kristalsuiker tijdens het bakken niet oplost.

Mag ik de 150 g witte bastersuiker ook vervangen door 150 g poedersuiker? (heb geen witte basterdsuiker in huis)

Alvast bedankt!!!

2 Laatst bewerkt door inge h (03-05-2009 17:25)

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Geen idee of je kristalsuiker met basterdsuiker 1 op 1 kunt vervangen, denk het niet aangezien basterdsuiker gemaakt wordt van suiker met glucose en fructose.
Suiker en poedersuiker denk ik haast van wel maar dat weet ik ook niet 100% zeker.
zie site van gilse voor uitleg suikers
Even zoeken op het net geeft ook aan dat je het beter niet kunt wisselen.

Ik heb hier een heel oud recept(wij bakken zelf, 1ste druk van 1932, mijn exemplaar is de 6de van 1956) met gewone suiker: 3 eieren, 100g bloem, 20 g maizena en 150g suiker en zoals je ziet scheelt het nogal met de eieren.

Recept wat er ook in staat en ik heb geprobeerd was dit:
2 eieren, 85g poedersuiker, 85 gezeefde bloem, 3 theelepels heet water, 1/2 pakje vanille suiker
Dit is niet veel beslag, het kwam ook niet echt omhoog in de vorm(het kan ook zijn dat ik het niet lang genoeg heb gemixt) maar ik vond het wel heel lekker.

Je wordt wel moe als je het recept verder leest, liefst een half uur eitjes roeren in 1932, leve de mixer.

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

3

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Waarom neem je niet de fijne kristalsuiker van Van Gilse. Die gebruik ik altijd.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Yep die gebruik ik ook en het werk echt heel goed.

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

5

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Hier ook per ei 30 gram suiker (ik heb altijd de gewone suiker, kristalsuiker is dat geloof ik)  en 25 gram bloem (ik gebruik zelf meestal zelfrijzend bakmeel, werkt bij mij het best) en 5 gram maizena.

Eieren kloppen met de suiker, tot het in een dikke band van de garde afloopt (vaak wel een minuut of 10) dan de gezeefde bloem/maizena erdoor spatelen en dan bakken. Lukt hier altijd moet ik zeggen.

Succes ermee

Jessica

6

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Bedankt voor de snelle reacties!! nog wel een paar vraagjes aangezien ik het bakken niet goed onder de knie heb hihi..

Heb inmiddels begrepen dat het verschilt hoelang het in de oven moet en op welke grades maar op welke graden doen jullie ze bakken en hoelang? ik heb een heteluchtoven.

Jessicao, hoeveel eieren heb je nodig voor een 24 cm bakvorm? zo ver ben ik nog niet met al het bakken dat ik die dingen al weet :-/

7

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Voor hoeveel eieren kan je ff bij de tabellen kijken.... en met een beetjre rekenen kan je zien ong hoe veel eieren je nodig heb.  Ik gebruik geloof ik 5 voor een 24cm... maar ik hou van hele hoge taarten dus maak altijd meer beslag als nodig is. 
Soms kijk ik echt van hoe kan dat nou als ik lees dat meiden hun biscuits meer als een uur in de oven heb staan.  Bij mij zijn ze BIJNA altijd klaar tussen 30 en 40 min.. choco duurt soms iets langer. Ik hier heel vaak gelezen om de biscuit 10 min op 150.. 10 min op-170... en dan tot et klaar is op 180.  Zelf doe ik dat niet. Met een hetelucht over moet je de temp een beetje verlagen... volgens mij was dat 10% minder maar ik weet niet zeker.
En anders gewoon de zoek functie gebruiken

8 Laatst bewerkt door Sofia (04-05-2009 14:51)

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Alice, je zegt dat je biscuit tot twee keer toe mislukt is. Wat is er dan precies mislukt?

Ik gebruik het basisrecept m

9

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Ik bak mijn kapsel op 180 graden voor 40 minuten en dit voor en bak blik van 25cm, maar ik doe niet voor verwarmen
Ik heb ook een hete lucht oven

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

10

Re: basterdsuiker of poedersuiker??

Is ook erg heet ik bak op 160 gr. Heteluchtoven nooit geen probleem en natuurlijk altijd voor verwarmen anders duurd het veelte lang voordat het gaat bakken vandaar het mislukken