1

Onderwerp: Appelkruimel-plaatkoek

Thuis heet deze Koek van Kees....
Heerlijk, makkelijk, snel, een toppertje! Dat vinden wij tenminste thuis ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z7CY46AV.jpg

Hieronder het recept van Kees, zelf voeg ik er twee theelepels kaneel en een mespunt zout aan het deeg toe! Die van de foto is trouwens met witte ipv bruine basterdsuiker.

Vet een bakplaat in en verwarm de oven voor op 175 graden.
Smelt zachtjes 400 gram boter. Roer daar 500 gram bruine basterdsuiker en vervolgens 250 gram havermout doorheen en tenslotte 500 gram zelfrijzend bakmeel. Op deze manier krijg je een flinke hoeveelheid kruimeldeeg (goed mengen is genoeg, kneden is niet nodig). Verspreid driekwart van het kruimeldeeg over de bakplaat druk het goed aan.

Snipper nu 3 knotsen van appels (of 6 kleinere) vermeng de appels met suiker en kaneel en verdeel dit over de koek. Druk de snippers goed aan.
Verkruimel tenslotte het laatste deel van het deeg over de appels en druk alles nog eens goed aan. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en laat de koek in ruim 40 min. goed 'droog' bakken.Neem de plaat uit de oven en verdeel de koek in stukjes.Laat deze op de plaat afkoelen tot ze hard genoeg zijn om eraf te halen en laat ze dan op een rooster verder koud worden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFBLEVQV.jpg

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: Appelkruimel-plaatkoek

klinkt heerlijk, en makkelijk!

3

Re: Appelkruimel-plaatkoek

mmm...ziet er erg lekker uit...we moeten hem wel anders gaan noemen...wij hebben hier altijd "kaas van Kees" dus dat wordt te verwarrend...;)

Voor interesse in mijn bescheiden taartenalbumpje....
http://www.mijnalbum.nl/Album=XXYKHY8H

4

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Deze koek is heerlijk, bak hem ook.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

5

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Ziet er heerlijk uit en idd lijkt mij erg makkelijk dank je wel voor het delen van dit recept ga het binnenkort maar eens uitproberen ;)

6

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Ik heb er even een foto van een gesneden stukje bijgezet, op verzoek van His :D

Oh ja: deze hoeveelheid is voldoende voor 18 tot 24 stukjes!

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Bedankt voor het recept! Ik had alle ingredienten in huis en ik ben al aan de slag gegaan...! Jeetje wat een deeg, haha. Echt veel.
Je kunt dit ook wel invriezen of niet???

8

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Hihi ja he, het is een flink bakblik vol! Wij zijn met zijn vijven thuis en vinden Koek van Kees allemaal heerlijk, dus bij mij was het na drie dagen probleemloos op (had eerder gekund als ik man en kinderen hun gang had laten gaan) :D

Je kunt volgens mij ook prima de helft maken volgende keer. Of het lekker blijft als je het invriest weet ik eerlijk gezegd niet, het knapperige gaat er denk ik wel vanaf. Ik denk dat het slimst is om eerst voor te bakken en dan na het invriezen af te bakken.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Re: Appelkruimel-plaatkoek

nou de koek van kees is hier ook opgeslagen om eens te gaan maken

10

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Bedankt voor je antwoord Jozien!
Ik vond het heerlijk smaken! Ik heb 2 kleine bakplaten gedaan, eentje zoals jij beschreven had met appel en in de andere had ik room gedaan. Ook erg lekker. Hier kun je natuurlijk ook eindeloos met varieren: kersen, abrikozen, etc.
Ik ga deze zeker nog vaker maken.
En mijn man heeft zich er al bijna ziek aan gegeten, denk niet dat er iets de vriezer in moet.....

11

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Dittie schreef:

Bedankt voor je antwoord Jozien!
Ik vond het heerlijk smaken! Ik heb 2 kleine bakplaten gedaan, eentje zoals jij beschreven had met appel en in de andere had ik room gedaan. Ook erg lekker. Hier kun je natuurlijk ook eindeloos met varieren: kersen, abrikozen, etc.
Ik ga deze zeker nog vaker maken.
En mijn man heeft zich er al bijna ziek aan gegeten, denk niet dat er iets de vriezer in moet.....

Room als slagroom? En dat in plaats van appel? Of bedoel je wat anders?

12

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Het was zooo lekker dat ik er spontaan trek in kreeg vandaag en daarom gewoon nog een lading gebakken heb :+
ik had nog maar 1 pakje boter in huis dus heb de hoeveelheden even omgerekend naar gebruik bij 1 pakje boter:

250 gram boter
300 gram suiker
150 gram havermout
300 gram zelfrijzend bakmeel

Ik vind trouwens geraspte appel wel lekker en handig werken merk ik!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13 Laatst bewerkt door Dittie (01-05-2009 09:23)

Re: Appelkruimel-plaatkoek

witje75 schreef:

[Room als slagroom? En dat in plaats van appel? Of bedoel je wat anders?

Sorry, ik bedoelde banketbakkersroom. Die van dr. Oetker met water. Ik wilde het gewoon uitproberen en dit ging prima!
Dus dan zonder appel.

14

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Dittie schreef:
witje75 schreef:

[Room als slagroom? En dat in plaats van appel? Of bedoel je wat anders?

Sorry, ik bedoelde banketbakkersroom. Die van dr. Oetker met water. Ik wilde het gewoon uitproberen en dit ging prima!
Dus dan zonder appel.

He, dat lijkt me ook wel lekker, en nu weet ik dus ook dat je die banketbakkersroom gewoon mee kan bakken. Weer wat geleerd.

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Ja, die is h

16

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Ik heb het recept vandaag gemaakt.
En mijn vriend zei, vind een appeltaartje toch lekkerder :s

Maar toen ik even niet keek zag ik dat er twee hele grote stukken weg waren :lol:

17

Re: Appelkruimel-plaatkoek

hij staat bij mij nu in de oven, ben heel benieuwd hoe die gaat smaken.

groetjes Inge

Re: Appelkruimel-plaatkoek

MMmm, dat ziet er echt verrukkelijk uit!

19

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Hij is erg lekker, maar wel zoet....
hmm misschien de volgende keer minder suiker op de appels zelf...

groetjes inge

20

Re: Appelkruimel-plaatkoek

ik heb hem al twee keer gemaakt  1 keer voor een bestelling en de reacties waren zoooow leuk en ik heb um voor moederdag gemaakt  werkelijk een super recept  bedankt daarvoor

pluk de dag

21

Re: Appelkruimel-plaatkoek

IngeT schreef:

Hij is erg lekker, maar wel zoet....
hmm misschien de volgende keer minder suiker op de appels zelf...

groetjes inge

Ik doe ook regelmatig helemaal geen suiker door de appels (en de kaneel door het deeg). Nog sneller, en de smaak is prima ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

22

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Bedankt voor het recept!
Het is inderdaad een toppertje!
Heb hem donderdagavond gebakken en vrijdag was ie helemaal op ;)

Ik heb zelf niets gehad want ik doe bodystyling op het moment, maar heb alleen maar goede reacties gehad van familie en vrienden.

Ik ga ook eens andere variaties hiervan maken, met kersen of abrikoos bijvoorbeeld.

Groetjes Michelle...

23 Laatst bewerkt door marliesb (01-06-2009 16:20)

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Wij zeggen daar kruimelvlaai tegen....en wat wil nou mijn kids zijn gek op kruimelvlaai...bij ons zit er wel pudding of abrikozen in...
Dus morgen vlug uitproberen....
Thanks voor je recept...:thumb:

24

Re: Appelkruimel-plaatkoek

Zo super lekker!!!! als decoratie beetje poedersuiker!!!!

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

25

Re: Appelkruimel-plaatkoek

ow jummie, OPGESLAGEN!!!:thumb:

Groetjes Tamara
*Bake my Day*