26

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Hoeveel procent cacao moet goede chocolade ook alweer zijn??

Groetjes Janny

27

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Bah, bij mij dus mislukt.

Grrrrrr ik en chocolade gaan dus niet samen, dat lukt dus nooit bij mij, chocolademousse!

28

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Volgens mij 70 %.

Hij lijkt mij erg lekker!

29

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Ik had chocola van 53 procent. Was kookchocola van de Aldi. Moet zeggen dat ik normaal goedkope chocola gebruik en dat dit altijd goed gaat.

Saarmie, het mag niet te heet worden. Moet smelten, maar niet koken! Bodem van je pannetje moet dik zijn end an op een klein vuurtje. Kan eigenlijk niet mis gaan. (kennelijk toch wel :D)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

30 Laatst bewerkt door Carin (06-02-2009 23:46)

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Als je chocolade met een te hoog cacaogehalte gebruikt mislukt het ook. wat daar nou precies de reden van is weet ik niet meer, maar het mag niet meer dan 55% zijn.
En dan heb je ook nog te maken met de vetten. Te goedkope chocolade bavat het verkeerde soort vet waradoor het smelt- en stol punt anders is.
Maar vraag me niet naar de details ervan want daar ben ik niet zo goed in :+

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

31

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

klinkt super lekker, ga het zeker maken hoor
bedankt en ik heb het recept al veilig opgeslagen :)

Groetjes van Sonja

32

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Ik heb een kommetje ingevroren en eergister ontdooit en gebruikt als vulling. Was heeeeeeerlijk!!! Goed in te vriezen dus!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

33

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Kadohke schreef:

Dames, ik heb een geweldig recept voor chocolademousse gevonden van Nigella Lawson. Heb em gisteren gemaakt en vandaag een taart ermee gevuld...hmmmmm!!!

Hier is het recept:

150 gram witte marshmellows (mini's of klein geknipt)
50 gram zachte boter
250 gram goede pure chocolade (klein gemaakt)
60 ml heet water (afgekookt)
250 ml slagroom (recept zegt dubbele room, maar ik heb bij gebrek aan gewone gebruikt)
1 tl vanille essence

smelt de marshmellows, de chocolade, de boter en het water in een steelpannetje (met dikke bodem) op een lage vuur. Regelmatig doorroeren.

Als alles een egale massa is vuur uitzetten en de mengsel laten afkoelen (tip: zet pannetje in een bodem koud water)

Slagroom met vanille-essence stijfkloppen. Vervolgens afgekoelde mengsel (hoeft niet koud te zijn, gewoon niet meer heet!) onder de slagroom scheppen. Effe in de koelkast afkoelen en KLAAAAAAAAR!!!! Heerlijke mousse, niks meer op laten stijven en veilig zonder rauw ei!!

Mocht je de choco-mengsel de heet laten, dan wordt de mousse erg vloeibaar na het mengen. Geen probleem, in koelkast af laten koelen en dan effe opkloppen.

Veel plezier ermee!!

34

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

ik vind het heerlijk!!! (ook op de boterham :lol: :P)

35

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Heb het ook gemaakt, met de smeltchocolade van de Aldi, mmmmmmmmmmm, zalig. Wil volgende keer met melkchocolade proberen, was wel errug machtig. Zou het ook met witte kunnen :/ 
In ieder geval een super recept, makkelijk, snel en zalig!

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

36

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

sariebary schreef:

Heb het ook gemaakt, met de smeltchocolade van de Aldi, mmmmmmmmmmm, zalig. Wil volgende keer met melkchocolade proberen, was wel errug machtig. Zou het ook met witte kunnen :/ 
In ieder geval een super recept, makkelijk, snel en zalig!

Ik maak em deze week ook met melkchocola. Vond het met puur ook een beetje te...puur zeg maar. ;)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

37

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Laat je aub ook even weten hoe dat smaakte?
Ben daar zeer benieuwd naar.... :9

Groetjes Janny

38

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

mmmmm...klinkt zalig. Jammer dat ik het niet meer kan eten ...

39

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

heb het net gemaakt, maar (na een half uur afkoelen in de koelkast) blijft ie dun. Ook na het wat opkloppen. Wat doe ik verkeerd? moet ik iets langer opkloppen of moet het gewoon nog wat langer in de koelkast blijven staan?
tnx!!

40

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

hoi hoi
heb het met melkchocolade gemaakt was heerlijk,
had de chocolade helemaal aflaten koelen en toen met de slagroom vermengt.
ik vond het wat zoet mischien dat als je puur gebruikt dit minder is maar ik lust geen puur,hoeveel witte chocolade zou je nodig hebben wil dit ook graag proberen,
groetjes marie

41

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Mare schreef:

heb het net gemaakt, maar (na een half uur afkoelen in de koelkast) blijft ie dun. Ook na het wat opkloppen. Wat doe ik verkeerd? moet ik iets langer opkloppen of moet het gewoon nog wat langer in de koelkast blijven staan?
tnx!!

denk dat je chocola nog te warm was toen je het bij de slagroom goot. Was je slagroom goed stijf??

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

42

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Bij mij was het zeg maar yoghurt dikte toen ik het in de koelkast zette, dat was 's vlak na de lunch en 's avonds was het helemaal dik, dus misschien meer geduld.......... ;)

Ga het van het weekend proberen met melk chocolade.
@ Marie: Had je de slagroom nog gezoet dan, of was hij zonder ook al zoet? Ach, het blijft chocolade mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

43

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

hoi nee had er geen extra suiker bij gedaan ,was zoet van de marsmellows had ze
van haribo?mischien zijn deze zoeter dan andere merken haha was wel heeeeeel
lekkker hoor .

44

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

lekker!!

45

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Ik heb em net gemaakt met melkchocola, lekker!!!
Ik vind em toch nog net een tikkeltje te vast. Volgende keer ga ik meer slagroom eronder doen. Denk dat die dan lekkerder is. In het Engels recept gebruiken ze er double cream voor.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

46

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Zo, gisterenavond weer de mousse gemaakt en deze keer met 200 gr melk en 50 gr puur. Was bang dat het anders weer te zoet zou worden. En hij is super geworden. Vanmorgen was het wel weer erg stijf, maar voor in een taart is dat geen probleem natuurlijk.
Ga dadelijk een taartje maken en doe er dan in een laagje ook nog van die crispy nootjes in, die ook wel eens aan de zijkanten van een taart zitten.....mmmmmm

Heb trouwens geen extra slagroom gebruikt, weet niet of het daar slapper van wordt???

In ieder geval bedankt voor de tip voor dit recept Kadohke. Ik heb hem in mijn eigen receptenboekje geschreven!

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

47

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Kadohke schreef:

Ik heb em net gemaakt met melkchocola, lekker!!!
Ik vind em toch nog net een tikkeltje te vast. Volgende keer ga ik meer slagroom eronder doen. Denk dat die dan lekkerder is. In het Engels recept gebruiken ze er double cream voor.

Welke melkchocolade had je gebruikt? En waar in de Aldi vind ik precies de kookchocolade?
Heb 'm net ook gemaakt maar na het omscheppen met de slagroom bleef het dun en toen maakte ik de fout door opnieuw op te kloppen. :s Toen werd het heel waterig en heb ik alles weggegooid. Nu moet ik dus opnieuw slagroom kopen en goede chocolade en dan nog maar eens proberen.

Groetjes Janny

48

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Hoi Janny,

Een poos terug (voor de kerst al), hadden ze tijdelijk bij de Aldi kookchocolade. Daar heb ik en ik denk Kadohke ook, wat van ingeslagen.
Melkchocolade heb ik gewoon van de Lidl gebruikt, die vind ik erg lekker.
Op zich moet opnieuw kloppen geen probleem zijn hoor, heb ik de eerste keer ook gedaan.
Als je het choco mengsel goed laat afkoelen de de slagroom flink stijf klopt, is het als een vrij zwaar mengsel en dan nog in de koelkast, dan wordt het helemaal stijf. Kon er vanmiddag een lepel in laten staan ;) .

Succes

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

49

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Ik had nu ook de melkchocolade van Lidl gebruikt. Heb nu ook zin om het opnieuw te proberen ( met iets meer geduld ) maar de slagroom is op. Maandagmorgen maar gelijk nieuwe halen.

Groetjes Janny

50

Re: Super-snelle Heeeeerlijke Chocolademousse

Wou nog even vertellen dat ik hem gisteren gemaakt heb met witte chocolade, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Had een portie wit en een portie bruin voor in een taart, had al de helft van alles gedaan en nog staan er restjes in de vriezer!

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!