1

Onderwerp: Chipolata vulling

Iedereen kent het wel... de chipolataschnitte of de chipolatavulling die in bruidstaarten worden verwerkt. Maar wie heeft hier het recept van?

Groetjes Winfried

2

Re: Chipolata vulling

Hoi,

Sorry, ik niet. Maar ik heb wel eens een kant en klare pudding gebruikt, dat smaakte ook prima.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Re: Chipolata vulling

uhhh...ik heb er ook nog nooit van gehoord (maar dat zegt niet veel hoor !)
Ben nu wel reuze benieuwd natuurlijk !!!

Gr Nicole

4

Re: Chipolata vulling

Ik ben er eens naar op zoek gegaan en het komt volgens mij er op neer dat je zwitserse room (2delen banketbakkersroom 1deel slagroom) samen 400-500gram neemt en daar fijngesneden  25 -50 gr biggareaux, 15 -25 gram oranje of sinaasappelsnippers,   1 eetlepel marasquin en evt wat fijngehakte bitterkoekjes door doet. verhoudingen verschillen nogal dus het is een kwestie van experimenteren vrees ik.
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: Chipolata vulling

Als iemand het "juiste" recept vindt, zet ie m wel even bij de ingezonden recepten h

6

Re: Chipolata vulling

Ook ik was hiernaar op zoek. Er staat een recept op www.koopmans.nl Bij recepten Chipolatataart.
Dit is ook met bigarreaux en marasquin.
Lijkt mij erg ingewikkeld maar ik ben een beginner.

Mijn foto's zijn te zien op: http://www.dikketaart.mijnalbum.nl

7

Re: Chipolata vulling

Toppie Ilse,
Hier kan ik denk ik wel wat mee, goed excuus om weer een taartje voor onzelf te maken. het is trouwens wel www.koopmans.com ;) maar dan is het ook redelijk snel gevonden. Ik maak hem dan wel met die zwitserseroom maar gebruik de verhoudingen uit dit recept voor de toevoegingen (Is wat minder ingewikkeld ;) )
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

8

Re: Chipolata vulling

Zijn die bigarreaux..van die geconfeite vruchten /kersen ??

Als dat zo is dan weet ik meteen dat ik DAT niet hoef te maken brrrrrr....

;-) groetjes Nicole

9

Re: Chipolata vulling

Ha Nicole,

Ja dat zijn inderdaad van die geconfijte vruchten.

Weet je wat ook lekker is
rozijntjes/krenten in rum laten weken en die er dan door doen

Groetjes,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

10

Re: Chipolata vulling

Ik heb inmiddels mijn ouderwetse kookboek er op nageslagen. Daar wordt eigenlijk alleen slagroom een vruchtjes uit blik gebruikt... Denk niet dat dát het recept is wat iedereen zoekt.

Evelien

11

Re: Chipolata vulling

Nou die rum dat klinkt al een stuk beter :D

Gr Nicole

12

Re: Chipolata vulling

Hallo dames,

Ik heb gisteren vernomen dat chipolata eigenlijk gewoon gele room is met vruchtjes erin, en dan inderdaad die geconfijte kersen (bigareaux) en andere vruchtjes die je vooraf welt. Evt. ook rozijnen dus, in rum kan zeker! Dat door elkaar mengen en dát zou echte chipolata zijn. Uiteraard kun je hierin variëren met slagroom of andere toevoegingen.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

13

Re: Chipolata vulling

Bedankt voor de reactie... hier kan ik weer mee verder.

Groeten Winfried

Re: Chipolata vulling

Hoi hoi!
Ik vond een recept bij de kerstrecepten in de Libelle en dit lijkt wel heel erg lekker voor bruidstaartvulling:

Het recept is voor 6 puddinkjes, lijkt me genoeg om een taart mee te vullen,

15 bigarreau (kersjes)
2-3 el marasquin (likeur)
2,5 dl volle melk
5 dl slagroom
1 vanillestokje in de lengte opgengesneden
150 gram suiker
5 eidooiers
6-8 blaadjes witte gelantine

Stap 1
Week de bigarreaux in de marasquin. Breng de melk met 2,5 dl slagroom, het vanillestokje en 50 gram suiker aan de kook. Klop de eidooiers schuimig met 100 gram suiker. Voeg het hete roommengsel toe aan de eidooiers, schenk het mengsel terug in de pan en verwarm het, al roerende, op zacht vuur tot het gaat binden (maar laat het niet koken).

Stap 2:
Zeef het mengsel, schraap het vanillemerg uit het stokje en voeg toe aan het eidooiermengsel. Week de gelantine in ruim koud water. Knijp de blaadjes uit en los ze van het vuur af op in het warme eidooiermengsel. Laat dit afkoelen. Kloep 2,5 dl slagroom stuif en spatel deze samen met de bigarreaux en de marasquin door het gelantinemengsel vlak voordat dit gaat geleren.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het lijkt me erg lekker. Vooral omdat het ook luchtig is zo te lezen... Ik zou er inderdaad nog wat rozijntjes bij doen denk ik....

Groetjes!
Nelleke

15

Re: Chipolata vulling

ik vind het een rare naam want de enige chipolata die ik ken zijn de worstjes.. :)

16

Re: Chipolata vulling

De chipolata taart van de Koopmans site heb ik toevallig voor m'n verjaardag (30/12) gemaakt. Het smaakte inderdaad naar chipolata, dus het was wat mij betreft goedgekeurd.
Alleen als je die taart wilt maken dan ga je wel tekort komen om de taart ermee te vullen

17 Laatst bewerkt door witje75 (02-11-2008 21:17)

Re: Chipolata vulling

Zeef het mengsel? Is dat om het vannillestokje terug te vinden?
Ik gebruik gewoon vannille suiker, moet het dan ook gezeefd?
Lijkt me niet nodig, maar hoor graag waar dat voor is.

En nog een vraagje, de slagroom er in doen, net voor dat het mengsel begint te geleren.
Maar erboven staat afkoelen.
Wanneer gaat het geleren?
Want als dat het al doet ben ik dus te laat.

Re: Chipolata vulling

witje, ik denk dat het is om het stokje terg te vinden, maar bij gebruik van vanille suiker zal het niet nodig zijn....

19

Re: Chipolata vulling

Hoi witje,

Nog een recept, dan heb je keuze....

http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … :Chipolata

Met vlak voor het geleren bedoelen ze als het 'lobbig' wordt. Dat controleer je door steeds even te roeren en zodra je voelt dat het wat minder vloeibaar wordt is het moment daar. Dat is inderdaad wat lastig te beoordelen als je het nog nooit gedaan hebt, want doe je het te vroeg of te laat dan doet de gelatine zijn werk niet goed. Dus oefenen! (Of gewoon zwitserse room of botercreme maken als basis ;) )

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20

Re: Chipolata vulling

o jee ik maak me er erg makelijk van af met de chipolata van mona die doe ik er standaard als er chipolata moet komen door heen hoor enhij is heerlijk

21

Re: Chipolata vulling

de echte chipolata is met rozijnen en rum erdoor.
dochter van de baas is 2 weken geleden getrouwd en bij haar zat er ook chipolata in omdat ze dat graag wilden. maar ze waren erg teleurgesteld dat het niet de echte was met rum en rozijnen... dus als het voor een bruidstaart is, altijd navragen!

22

Re: Chipolata vulling

ja, rozijnen heb ik al in huis gehaald, en wil er ook bitterkoekjes en coctailfruit extra instoppen.
Maar rum? Ik ben net langs de c1000 en albert hein, en een notenwinkel geweest voor marasquin. Nergens dus, toen bij de drankzaak en eindelijk in huis.
Dat lijkt mij specialer toch?

23

Re: Chipolata vulling

Jozien schreef:

Hoi witje,

Nog een recept, dan heb je keuze....

http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … :Chipolata

Met vlak voor het geleren bedoelen ze als het 'lobbig' wordt. Dat controleer je door steeds even te roeren en zodra je voelt dat het wat minder vloeibaar wordt is het moment daar. Dat is inderdaad wat lastig te beoordelen als je het nog nooit gedaan hebt, want doe je het te vroeg of te laat dan doet de gelatine zijn werk niet goed. Dus oefenen! (Of gewoon zwitserse room of botercreme maken als basis ;) )

Nou ik heb hem geprobeerd te maken, de originele dus.
En ik heb zoals je zei steeds even geroerd, maar hij werd niet minder vloeibaar volgens mij. Toen hij kamertemperatuur was dacht ik, nu wordt hij vast niet beter meer, dus doe ik nu de slagroom en de rest ermaar doorheen.
Oei, het leek wel dunne vla. Ik had de taart al klaar staan, maar kon het zo echt niet op de taart gieten.
Dus maar een nachtje in de koelkast gezet.
Tot mijn verbazing en verrassing, was hij vanmorgen wel stijf, kon de schaal op de kop houden.
Maar alle vruchtjes enzo zaten helemaal onderin.
Dus heb ik nu met een lepel alles doorgeroerd, maar nu ziet het er rommelig uit.
Help, moet dit echt zo op de taart???

24

Re: Chipolata vulling

Hahahaha...Je zult hem al klaar hebben, maar het kan inderdaad zo op de taart, ook al ziet het er rommelig uit.Gewoon gladstrijken na het vullen en de volgende taartlaag erop, zie je er niets meer van....

@Chantal: het is maar wat je de 'echte' chipolata noemt, de meeste recepten gaan uit van marasquin.... Ik vind het gewoon allebei lekker :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

25

Re: Chipolata vulling

Ik heb hem dus ook zo op de taart gedaan, en zo goed mogelijk gladgestreken.
Maar je ziet het dus wel. Ik heb nog een andere recept gemaakt, en die werd nadat ik alles erin had gedaan binnen 5 minuten al steveger, heb die dus toen meteen op de taart gedaan. En 1 taartje heb ik half gevuld met de ene, en half met de andere vulling. Helaas trok mijn dochter de stokjes eruit, dus wist ik niet meer welke kant nu welke vulling had.
Maar toen ik hem doormidden sneed, was de ene kant heel netjes, en de andere kant rommelig.
Dus ik ga toch voor recept 2.