1

Onderwerp: Chocolate mud cake

Ook zin in zo'n diep-donkerbruine, bijna zwarte chocoladecake, die van binnen een beetje zacht is? Hierbij het recept:

150 gr pure chocolade
250 gr roomboter
240 ml melk
440 gr suiker
2 grote eieren
80 ml whiskey (evt te vervangen door rum of sherry/ koffie of sinaasappelsap)
80 gr zelfrijzend bakmeel
120 gr bloem
100 gr cacao

Verwarm de oven voor op 160 graden. Verwarm de melk met de suiker (het mag niet koken!). Voeg de boter toe. Als de boter gesmolten is, voeg dan de in stukjes gebroken chocolade toe. Neem van het vuur af zodra de chocolade bijna gesmolten is, roer tot de chocolade is opgelost. Laat 1 minuten rusten. Vet een 20 cm vorm in en bekleed de randen met bakpapier, zodat het bakpapier erbovenuit steekt. Zeef de bloem en het bakmeel met de cacao. Voeg de eieren en de whiskey aan het vloeibare mengsel toe. Meng nu het vloeibare mengsel met het bloemmengsel. In de vorm gieten.

Let wel op, omdat het beslag vrij vloeibaar is kan een springvorm gaan lekken dus op de bakplaat bakken. De cake moet 60-70 minuten bakken, maar het kan (veel) langer duren. Zorgvuldig controleren of een sateprikker er weer schoon en droog uitkomt. De mijne bleek net pas na 2 uur gaar...

Hij schijnt nog lekkerder te zijn als je hem (goed ingepakt in plastic folie) een nachtje in de vriezer stopt. Langer mag ook!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z6KYHOXO.jpg

Groetjes, Jozien.


PS: Ik heb hem inmiddels geproefd.....Heeeeerlijk, chocobom deluxe...wel machtig dus ook!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: Chocolate mud cake

het water loopt me in de mond!!!!! Deze ga ik zeker maken!!!!! ooh oh jammer dat ik nu de ingredienten niet heb, maar hier ga ik dus niet lang mee wachten!!!!

Dank je voor het delen!!! ;) :lol:

groetjes Ellen

3

Re: Chocolate mud cake

Ooooo, heerlijk!

4

Re: Chocolate mud cake

Mjaaaaaaaaaaaaaaaaammmm!

5

Re: Chocolate mud cake

OHHHHHHHH Jozien, wat doe je me aan!!!!!!! Heb je die zaterdag bij je?????? http://www.countingcows.de/froi.gifhttp://www.iheartpaws.com/forums/images/smilies/woohoonaner2gy.gif

6

Re: Chocolate mud cake

Dit recept kan ik niet aan me voorbij laten gaan natuurlijk :lol:
Ik wil alleen geen alcohol gebruiken, maar ik kan niet echt iets bedenken om het mee te vervangen. Bij nog meer melk gebruiken verandert de structuur misschien?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

7 Laatst bewerkt door birgitta (05-11-2008 19:20)

Re: Chocolate mud cake

mmmmmmmmmmmmm heerlijk

hoelang moet je alles mixen of roeren?

8

Re: Chocolate mud cake

Oh hoe erg is het dat je van een foto het water je in de mond loopt. HEERLIJK!

9

Re: Chocolate mud cake

Sir Kneighf schreef:

Dit recept kan ik niet aan me voorbij laten gaan natuurlijk :lol:
Ik wil alleen geen alcohol gebruiken, maar ik kan niet echt iets bedenken om het mee te vervangen. Bij nog meer melk gebruiken verandert de structuur misschien?

Ik heb hem ook nog maar

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

10

Re: Chocolate mud cake

Koffie is een goed idee, dankje! Ik heb alle ingredi

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

11

Re: Chocolate mud cake

Wat zou een lekkere vulling hierbij zijn? Ik heb 'm zojuist geprobeerd en het is werkelijk de lekkerste chocoladecake die ik in lange tijd geproef heb... maar nu nog een lekkere frisse vulling, heeft iemand een idee?

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

12 Laatst bewerkt door Sir Kneighf (08-11-2008 20:37)

Re: Chocolate mud cake

Ik heb hem gisteren gemaakt en vandaag gevuld en overgoten met ganache. Natuurlijk ook een stukje geproefd: helemaal goedgekeurd! De taart smelt op je tong, ik vind 'em heerlijk en dat zeg ik niet snel over een chocoladetaart :thumb:

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

13

Re: Chocolate mud cake

Ik had trouwens de whiskey vervangen door espresso doppio, en de cake gevuld met dulce de leche en melkchocolade :9

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

Re: Chocolate mud cake

Ik heb deze week de taart ook gemaakt; heerlijk. Maar wat ik me wel afvraag; hij is behoorlijk zwaar, blijft de vulling er dan wel tussen zitten. Wordt die er niet tussenuit gedrukt? Of is hij bij mij niet luchtig genoeg geworden?? gr. Karen

Groetjes Karen

15

Re: Chocolate mud cake

Hmmm klinkt lekker!! ik vroeg me af of deze cake stevig genoeg is om m te bekleden dus zeg maar een soort van biscuit?

16

Re: Chocolate mud cake

Sir Kneighf schreef:

Ik had trouwens de whiskey vervangen door espresso doppio, en de cake gevuld met dulce de leche en melkchocolade :9

OW, dat klinkt lekker! Ga ik zeker ook eens proberen!

kaatjewiebelaatje schreef:

Ik heb deze week de taart ook gemaakt; heerlijk. Maar wat ik me wel afvraag; hij is behoorlijk zwaar, blijft de vulling er dan wel tussen zitten. Wordt die er niet tussenuit gedrukt? Of is hij bij mij niet luchtig genoeg geworden?? gr. Karen

Dat ie zwaar is, klopt helemaal! :Y En luchtig is ie echt niet :nooo
Ik heb hem niet gevuld, maar ik denk dat dat wel goed komt als je dat doet hoor, vooral als je tussendoor je dijkje laat opstijven in de koelkast voor je de volgende laag vulling aanbrengt. En anders dunne laagjes, dat gaat zeker goed.

Raffika schreef:

Hmmm klinkt lekker!! ik vroeg me af of deze cake stevig genoeg is om m te bekleden dus zeg maar een soort van biscuit?

:D Hij is JUIST heel stevig!!! Hij is ook heel geschikt voor 3D-werk, je kunt deze cake perfect in vormen snijden.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

17

Re: Chocolate mud cake

Proberen dan maar!!

*zucht eens diep met de vooruitzicht van al die calorie

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

18

Re: Chocolate mud cake

Chocolade doet toch altijd wonderen.
Ga ook zeker snel die taart maken!!

Schijnt de zon niet, stiekem schijnt ie toch!!

19

Re: Chocolate mud cake

Ik heb m eergisteren gemaakt, vandaag ga ik m bewerken (met fondant bekleden)
ik heb net even een stukje geproefd hij is echt HEERLIJK!!!
het lijkt net zo'n fondant chocolade cake die je wel eens in een restaurant krijgt.. heerlijk heerlijk. wel heeel erg ZWAAR (letterlijk zwaar!!)

20

Re: Chocolate mud cake

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje kan je dit recept ook gebruiken voor cupcakes, of vraag ik nou iets heel raars ?

Hij ziet er heerlijk uit ga zeker een keer maken, bedankt voor het recept.

Groetjes Binkie

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

21

Re: Chocolate mud cake

Binkie1428 schreef:

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje, kan je dit recept ook gebruiken voor cupcakes, of vraag ik nou iets heel raars.

Het ziet er heerlijk uit, ga het zeker een keer maken, bedankt voor het recept.
Groetjes Binkie

Proberen zou ik zeggen. Ik heb dit recept nog niet gemaakt.Maar denk dat het wel zou kunnen.Gewoon even testen.Heb je ook weer goed excuus ;)

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

22

Re: Chocolate mud cake

Ik wil deze taart gaan maken voor pakjesavond! Nou wilde ik als vulling fijngehakte chocokruidnoten met slagroom!! Denken jullie dat die te zwaar wordt?? Een fruitvulling valt af, misschien een paar dunne laagjes choco-botercreme??

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

23

Re: Chocolate mud cake

Manika ,

je hebt helemaal gellijk :9.

Ga d`r gelijk aan beginnen, heb alles in huis dus.

Groetjes Binkie

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

24

Re: Chocolate mud cake

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOhhh mijn hemel dit is zo lekker, heb deze taart net gemaakt maar dan in cupcake vorm.
Nou dat gaat fantastisch, kon het niet laten ( lichte chocaholic :9 :9 )  heb er 1 warm gegeten super super en nog een super maar ik denk dat ze koud nog lekkerder zijn.

Ladies zeker proberen.

Liefs Groetjes Binkie

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

Re: Chocolate mud cake

he Binkie,

hoe lang moesten de cupcakjes in de oven? ongeveer?