1

Onderwerp: cup cakes zonder suiker

Hoi,

Voor een jongetje dat geen suiker mag hebben, wil ik graag cup cakes bakken.
Kan ik uit het volgende recept de 125 gram suiker gewoon vervangen door 62 gram zoetstof?

125 gram boter
125 gram fijne kristalsuiker
2 grote eieren (L)
125 gram zelfrijzend bakmeel
½ theelepel vanille extract
2-3 eetlepels melk

Ik hoor het graag (of een ander goed recept wat ik kan gebruiken).

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

2

Re: cup cakes zonder suiker

Ik weet niet of je 1 op 1 suiker kunt vervangen door zoetstof. Maar weet je de reden waarom hij geen suiker mag? Als het om een allergie gaat kan soms wel fructose gebruikt worden. Maar NIET als het om suikerziekte gaat... Misschien heb je daar wat aan?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Re: cup cakes zonder suiker

Ik zou ook even navragen hoe en wat,
en dan gelijk vragen wat ze zelf zouden doen met dit recept..

4

Re: cup cakes zonder suiker

Ik weet ook niet of het zomaar kan, maar je moet in ieder geval wel de zoetstof hebben die op "hogere" temperaturen kan, je kan niet met alle zoetstoffen bakken. Ik weet dat er ook recepten zijn met appel of peerdiksap ipv suiker.

Misschien heb je hier wat aan, is met banaan ipv suiker
http://www.recipezaar.com/305947

Met appelsap en appelmoes (appelmoes van dat merk wat ze bij de supermarkt verkopen bij de reformspullen heeft geen suiker toegevoegd, cereal)
http://www.cooks.com/rec/view/0,196,152 … 95,00.html
http://www.cooks.com/rec/view/0,186,151 … 95,00.html

Groetjes,
Miriam

5

Re: cup cakes zonder suiker

Voor 14 stuks:

100 gr zachte boter
75 gr honing
2 eieren
100 gr tarwemeel
2 tl wijnsteenpoeder
1 tl citroenrasp
mespunt vanillepoeder

Verwarm de oven voor op 175 graden C
Roer de boter met de honing schuimig. Klop een voor een de eieren erdoor.
Schep langzaam het meel met de wijnsteenpoeder door het botermengsel evenals de citroenrasp en de vanillepoeder.
Vul 14 papieren cakevormpjes voor de helft met het beslag. Bak ze 20 minuten in de oven goudgeel.

Bron: Smullen met gebak, bakrecepten natuurlijk gezoet.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

6

Re: cup cakes zonder suiker

Kijk ook even op de zoetstof voor de verhoudingen. Ik heb een pot zoetstof staan die 1 op 10 moet. (Dus 10 gram zoetstof voor 100 gr. suiker) Maar vraag even waarom hij geen suiker mag. Volgens mij mag fructose juist weer wel bij diabetes. Maar dus zeker niet als hij fructose-intolerant is. De ouders weten wel wat je wel mag gebruiken.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: cup cakes zonder suiker

'misbruik' dit bericht even:
en als je de suiker nu vervangt voor rietsuiker? Smaakt natuurlijk wel anders (mijn schoonmoeder mag geen suiker of zoetstof maar wel rietsuiker).

groetjes Ellen

groetjes Ellen

8

Re: cup cakes zonder suiker

Zoetstof zou ik ook niet aan kinderen geven. Aspartaam en acesulfaam zijn zoooo slecht voor kinderen. Suiker is dan minder slecht.

I love Crisco <3

9

Re: cup cakes zonder suiker

Gwendolyn schreef:

Zoetstof zou ik ook niet aan kinderen geven. Aspartaam en acesulfaam zijn zoooo slecht voor kinderen. Suiker is dan minder slecht.

Wij zijn ook niet zo van de zoetstoffen, ik zat van het weekend life and cooking te kijken en toen was Sonja (Bakker) er en die kreeg een uitbrander van de kok (sorry ben zijn naam kwijt) die zei ook al tegen haar dat je beter suiker kon gebruiken dan zoetstoffen, ze keek even moeilijk maar ging er verder niet op in!

10

Re: cup cakes zonder suiker

meerminder schreef:

Wij zijn ook niet zo van de zoetstoffen, ik zat van het weekend life and cooking te kijken en toen was Sonja (Bakker) er en die kreeg een uitbrander van de kok (sorry ben zijn naam kwijt) die zei ook al tegen haar dat je beter suiker kon gebruiken dan zoetstoffen, ze keek even moeilijk maar ging er verder niet op in!

haha fantastische kok!! ;)

maar, weet iemand nou of rietsuiker een betere oplossing is?
groetjes Ellen.

groetjes Ellen

11

Re: cup cakes zonder suiker

connie11 schreef:

Voor 14 stuks:

100 gr zachte boter
75 gr honing
2 eieren
100 gr tarwemeel
2 tl wijnsteenpoeder
1 tl citroenrasp
mespunt vanillepoeder

Verwarm de oven voor op 175 graden C
Roer de boter met de honing schuimig. Klop een voor een de eieren erdoor.
Schep langzaam het meel met de wijnsteenpoeder door het botermengsel evenals de citroenrasp en de vanillepoeder.
Vul 14 papieren cakevormpjes voor de helft met het beslag. Bak ze 20 minuten in de oven goudgeel.

Bron: Smullen met gebak, bakrecepten natuurlijk gezoet.

Wauw, dit is het dan! Alhoewel ik niet weet wat wijnsteenpoeder is en waar ik dat kan krijgen.

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

12

Re: cup cakes zonder suiker

teiget schreef:

Wauw, dit is het dan! Alhoewel ik niet weet wat wijnsteenpoeder is en waar ik dat kan krijgen.

ff gegoogled en volgens iemand op een forum, te verkrijgen in een reformzaak. tis een rijsmiddel.

groetjes Ellen

groetjes Ellen

13

Re: cup cakes zonder suiker

Volgens mij kun je de wijsteenpoeder vervangen door bakpoeder van dr oetker.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

14

Re: cup cakes zonder suiker

Gwendolyn schreef:

Zoetstof zou ik ook niet aan kinderen geven. Aspartaam en acesulfaam zijn zoooo slecht voor kinderen. Suiker is dan minder slecht.

tenzij je kind dus echt niet tegen suiker kan........... :S (Heb zelfs op belgische verpakkingen zien staan dat zoetstof onder de 12 jaar afgeraden wordt.... Zo blijf je als moeder van een 4-jarige die echt leegloopt van suiker voor dilemma's staan....)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Re: cup cakes zonder suiker

Mirjam5 schreef:
Gwendolyn schreef:

Zoetstof zou ik ook niet aan kinderen geven. Aspartaam en acesulfaam zijn zoooo slecht voor kinderen. Suiker is dan minder slecht.

tenzij je kind dus echt niet tegen suiker kan........... :S (Heb zelfs op belgische verpakkingen zien staan dat zoetstof onder de 12 jaar afgeraden wordt.... Zo blijf je als moeder van een 4-jarige die echt leegloopt van suiker voor dilemma's staan....)

Groetjes,
Mirjam

Het word mij zelfs voorgeschreven door een dietiste, voor een kind van 3 om hem minder suiker te geven en meer zoetstof.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

16

Re: cup cakes zonder suiker

Ik vind het altijd maar een ingewikkelde discussie suiker tegen zoetstof!
Het is maar net wat je leest of wie je hoort praten en wie je wil geloven.

Het ligt er ook maar net aan welke zoetstof je gebruikt, zo schijnt aspartaam weer minder kwaad te kunnen dan bv cyclaamzuur.

Suiker schijnt op zich ook weer heel slecht te zijn en of je dan gewone suiker neemt of (meestal toch ook behoorlijk) geraffineerde rietsuiker dat maakt dan ook weer weinig uit.

Ik ga er nog maar even vanuit dat je vast niet meteen iets ernstigs krijgt van gebruik van suiker en zoetstoffen met mate.
Kinderen hebben natuurlijk minder lichaamsgewicht en zullen eerder aan een maximum zitten.

En daarbij ligt het natuurlijk helemaal aan de reden waarom je geen suiker kan/mag wat een goed alternatief is.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

17

Re: cup cakes zonder suiker

Hier in Belgi

18

Re: cup cakes zonder suiker

Ik ben ook op zoek naar suikervrije recepten en dan echt voor iemand die ook geen fructose en zo mag.
Want degene waar ik het voor zoek krijgt dus van suiker en de meeste vervangers een schimmelinfectie in haar darmen en dan ben je haar de hele dag kwijt(op de wc)

Maar het is wel zo dat zoetstof afgeraden wordt voor kinderen maar bij volwassenen moet je ook met zoetstof uitkijken dan kan je dat ook niet onbeperkt gebruiken.
Alles met mate!!!!!

19

Re: cup cakes zonder suiker

Ik zou aan haar vragen waar het wel mee gezoet mag worden, want anders kom je er niet uit.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

20

Re: cup cakes zonder suiker

Het recept hierboven heeft geen suiker in het recept, maar honing.
Dit werkt voor mij heel goed, zoek de meest zuivere honing en klaar!

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

21

Re: cup cakes zonder suiker

In honing zit ook fructose.........

If life gives you lemons, make lemoncurd.

22

Re: cup cakes zonder suiker

Ik gebruikte voor mijn zoontje rijstestroop, en er was nog een soort stroop, maar die ben ik even kwijt, als suikervervanger.
Gewoon de suiker vervanmgen door dezelfde hoeveelheid stroop. Het hoeft nl. niet heel zoet te zijn. Deze mensen zijn niet gewend aan zoet en dan is het al snel te zoet.
Ik kocht de stroop bij de natuurwinkel.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

23

Re: cup cakes zonder suiker

Vraag het aan iemand zelf of aan de ouders van een kind wat ze wel mogen. Ik heb zelf een dochter met coeliakie en ik heb liever dat ze mij hondert keer iets vragen dan dat mijn dochter het toch niet mag hebben of er ziek van word omdat mensen zelf gaan gokken en aan lopen rommelen zonder het zeker te weten..

24

Re: cup cakes zonder suiker

Zou de honing in het recept ook vervangen kunnen worden door ahornsiroop??

25

Re: cup cakes zonder suiker

Biekie schreef:

Zou de honing in het recept ook vervangen kunnen worden door ahornsiroop??

Dat dacht ik ook, maar mijn poging mislukte echt :/

Ik zelf dacht toen dat dat lag aan de hele dunne ahornsiroop. Honing is veel dikker. Maar het kan ook gewoon mislukt zijn.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.