1 Laatst bewerkt door Adrienne (11-04-2010 07:32)

Onderwerp: [howto] Draak

[edit 11-04-2010]   Wegens herhaaldelijke verzoeken heb ik toch de beschrijving maar weer opnieuw gemaakt.  :) Als ik dingen heb overgeslagen of iets is onduidelijk, mail me gerust en ik geef je zsm antwoord! :Y


Het is niet echt een How to te noemen, want ik heb geen stap-voor-stap foto's om te laten zien, maar toch - op verzoek- een paar close-up foto's met een soort werkbeschrijving erbij:


http://www.mijnalbum.nl/Foto-HET3R733.jpg


Een paar dagen van tevoren: De vleugels en de tanden. De tanden zijn simpelweg wat puntje gedraaid van witte fondant met tylose. Als ze goed zijn uitgehard is het alleen wat eenvoudiger inbrengen. De vleugels zijn ook van fondant met tylose ( kan misschien nog beter met gumpaste, dan kan het nog wat dunner :think: ) Dun uitrollen, in de gewenste vorm snijden. Ik had hiervoor zelf een sjabloontje gemaakt van bakpapier tot ik het een mooie vorm vond in de juiste maat. Mbv het sjabloontje de vleugel uitsnijden ( Denk aan links en rechts!! * papiertje andersom plaatsen dus ;) ) Laat de vleugels op of in een bakje of gefrommeld aluminiumfolie droger zodat ze een leuke vorm krijgen. De dag erna, of als ze al wat steviger aanvoelen dunne rolletjes fondant+tylose aanbrengen op de ribben van de vleugels. Dit hoeft niet met de sugargun; omdat het kleine stukje zijn kun je het prima met een smoother uitrollen tot superdunne draadjes :Y


Het lijf: Begin met een bal. Die aan twee kanten tot een peer uitrollen, de staart-kant wat langer dan de nek-kant.
Druk het uiteinde van de staart heel plat uit - kijk uit dat er iets van anti-plak onder zit! ;) - en snij het in een drakenpunt.
Met de brede kant van een spuitmondje maak je over het hele lijf een overlappend schubbenpatroon.
Over de hele lengte een inkeping maken, waarin de kartelrand geplakt kan worden. Plat lint rollen ( niet te dun, hij moet wel rechtop blijven staan) en aan een kant puntjes snijden. Tylose lijm in de rug, kartelrand erin plakken.
Kop: Maak een peervorm van een bolletje fondant en druk de "punt" wat plat om de bek te vormen.  Vorm aan de "kop"-kant drie punten op een rij, twee voor de oren , de middelste snij je in twee-en om twee hoorntje te vormen. Snij de bek door midden met een zeer scherp mes. Druk met een flute-tooltje of ball-tool twee gaten voor de neus, en twee voor de ogen. In de ogen heb ik pearl-kleurige pareltjes gebruikt, maar het kan natuurlijk gemakkelijk met twee balletjes fondant. Ik heb met eetbare stift een streepje getekend voor de pupil, maar ook dat kan natuurlijk met zwarte fondant.
Snijd een vlammenvorm van een klein lapje fondant ( nog mooier met gemarmerd fondant :Y) en plaats dit in de mond. Prik dan de tanden op hun plek, met een druppeltje tyloselijm.
Vorm vier peervormpjes voor de voeten, snijd in elk drie tenen en wrijf de snijvlakken weer mooi glad. Ik heb hier gewoon een deukje gemaakt op de nagelplek ( Was zojuist bevallen van nummer drie, en de taart was voor de derde verjaardag van zoon 1 ; tijd was dus niet aan mijn zijde :+ ), maar dat zou ik zeker met een stukje witte of ivoorkleurige fondant doen. Ook de poten even bewerken met een schubbenpatroontje.
Dan een behoorlijke inkeping maken op de plek waar de vleugels moeten komen, tyolselijm erin en de vleugels insteken. Waarschijnlijk is enige ondersteuning bij het drogen wel nodig.

Veel plezier en veel succes!




http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTZE4NVG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V7QV78RY.jpg

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

2

Re: [howto] Draak

Thanks!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Re: [howto] Draak

Wauw leuk! Nu nog een keer een gelegenheid zoeken om een draak te maken...

Groetjes Renske

4

Re: [howto] Draak

Helemaal goed toch? Deze mag van mij linea recta richting de how to's!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Re: [howto] Draak

wauw ga ik ook eens proberen....

groetjes Carolien   
www.cakepunt.nl

6

Re: [howto] Draak

Pooh schreef:

Helemaal goed toch? Deze mag van mij linea recta richting de how to's!

Is er ook een verzameling van how to's ergens te vinden?

Wauw dat klinkt niet moeilijk zo. Moet ik toch eens proberen.
Ik ben geen held in boetseren.

7

Re: [howto] Draak

witje75 schreef:
Pooh schreef:

Helemaal goed toch? Deze mag van mij linea recta richting de how to's!

Is er ook een verzameling van how to's ergens te vinden?

Wauw dat klinkt niet moeilijk zo. Moet ik toch eens proberen.
Ik ben geen held in boetseren.

Yep, zie menubalk links, onder howto's.......

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Re: [howto] Draak

Bedankt!! Hier heb ik zeker wat aan :Y

Groetjes Desiree
mijn taartjes vindt je op Nieky.nl of op hyves! Niekytaarten

9

Re: [howto] Draak

wauw, super! heb er binnenkort vast en zeker wel een reden voor om deze te gaan maken! hij is zoooo leuk!

10

Re: [howto] Draak

hartstikke bedankt!!

Winkel en webshop in Houten. Voor PME & Wilton Cursussen. www.liescakeshop.nl

11

Re: [howto] Draak

Pooh schreef:

Helemaal goed toch? Deze mag van mij linea recta richting de how to's!

Toegevoegd aan mijn immer groeiende todo-list :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Re: [howto] Draak

Ohhh deze ga ik bookmarken, ik heb waarschijnlijk een taart opdracht voor november.

I love Crisco <3

13

Re: [howto] Draak

Hoi Adrienne,
Hartelijk bedankt voor de foto's en de how to! :Y  :thumb:
saskia

Als ieder mens een ander mens gelukkig zou maken, was de gehele wereld gelukkig
groetjes saskia

14

Re: [howto] Draak

Graag gedaan! :-D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

15

Re: [howto] Draak

Super! 27 oktober is onze zoon jarig dus dit gaat 'm worden!!
Eeuwige dank!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

16

Re: [howto] Draak

Deze laat zien hoe je een draak maakt.


http://nl.youtube.com/watch?v=zqwWPCSPP-E

17

Re: [howto] Draak

Totaal offtopic maar de muziek (Mystic Dream van Loreena McKennitt) is helemaal geweldig van dat filmpje

I love Crisco <3

18

Re: [howto] Draak

Is de draak van marshmallow fondant gemaakt?
En zit er ook tylospoeder in?

19

Re: [howto] Draak

Deze draak is van marsepein gemaakt, en omdat hij ligt was er geen tylose voor nodig. Hij is vast ook van fondant of MMF te maken, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Zoals je kunt lezen is er WEL tylose in de vleugels nodig als je ze rechtop wilt laten staan. Laat je de veugels "rusten" ( dus plat liggen) kan het zeker ook zonder. Succes!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

20

Re: [howto] Draak

de draak van het filmpje is van marsepein met tylose gemaakt .
normaal hoef je er niet echt tylose door tedoen omdat het een liggende draak is ,maar ik wilde hem bewaren als  voorbeeld model vandaar dat ik er veel tylose in hebt gedaan en hij is echt knetter hard geworden , ik zet hem afgedekt onder een stolp weg  en heb ik hem nodig dan gaat de alufoli eraf en zet ik hem zo onder de stolp zodat de mensen hem dan kunnen zien.

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

21

Re: [howto] Draak

deanera schreef:

ik zet hem afgedekt onder een stolp weg  en heb ik hem nodig dan gaat de alufoli eraf en zet ik hem zo onder de stolp zodat de mensen hem dan kunnen zien.

Is de folie om verkleuring door zonlicht tegen te gaan?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

22

Re: [howto] Draak

Van mij mogen er meer van dit soort how to's komen Adrienne!
Lekker duidelijk en oh oh oh het lijkt zo simpel :)

23

Re: [howto] Draak

Bedankt voor jullie tips

24

Re: [howto] Draak

Adrienne schreef:
deanera schreef:

ik zet hem afgedekt onder een stolp weg  en heb ik hem nodig dan gaat de alufoli eraf en zet ik hem zo onder de stolp zodat de mensen hem dan kunnen zien.

Is de folie om verkleuring door zonlicht tegen te gaan?

ja ik zet de stolp wel ook altijd weg als ik hem niet showed in het donker met de folie als zekerheid eroverheen.

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

25

Re: [howto] Draak

Wat issie leuk!!
ik ga m zeker een keer (proberen te) maken!
thankx!