1

Onderwerp: Glutenvrij kapsel

Glutenvrij kapsel

Ingredienten:

4 eieren
100 gr rijstemeel (toko)
25 gr maizena (let op: geen Koopmans!)
120 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
25 gr roomboter

Werkwijze:

Leg de eieren 10 minuten in warm water, daarna met suiker en zout 10 minuten mixen op hoge snelheid tot de massa zeer lichtgeel is. Rijstemeel en maizena goed mengen en zeven. In gedeeltes voorzichtig door het eiermengsel scheppen. 25 gr roomboter zachtjes smelten en dit voorzichtig door het beslag roeren.
Beslag storten in een ingevette 20-24 cm ronde bakvorm en ca 25-30 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden bakken tot het kapsel lichtbruin is en een prikker er schoon uitkomt.

Glutenvrije vulling: bv botercreme, banketbakkersroom (kijk even in de ingredienten of er geen tarwe(zetmeel) in zit), jam, ganache etc.

Bekleding: mmf (als er geen tarwezetmeel in de mm zit), marsepein, fondant is meestal ook glutenvrij.

PS. ben er dus recentelijk achter gekomen dat het beter is als ik geen gluten eet, en ben thuis aan het experimenteren geslagen met een alternatief recept, dat geen speciale (lees: moeilijk verkrijgbare en dure) mixen nodig heeft. Dit is mijn eerste poging en na proeven als "geslaagd" bestempeld. Het is misschien iets droger dan met normale tarwebloem, maar smaakt prima en de structuur is zeer goed en luchtig!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: Glutenvrij kapsel

Even off topic, maar als je ooit wilt laten testen of je glutenintolerantie hebt kan je dat beter nu laten doen. Als je nl al een tijdje glutenvrij eet is het niet meer aan te tonen en als je dan een test wilt moet je eerst weer een paar maanden gluten eten. En daar ga je dan echt niet blij van worden!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Glutenvrij kapsel

Mirjam5 schreef:

Even off topic, maar als je ooit wilt laten testen of je glutenintolerantie hebt kan je dat beter nu laten doen. Als je nl al een tijdje glutenvrij eet is het niet meer aan te tonen en als je dan een test wilt moet je eerst weer een paar maanden gluten eten. En daar ga je dan echt niet blij van worden!!

Ja ik weet het. Even in het kort: ik heb al jaaaaaren buikklachten en de laatste 10 a 15 jaar in toenemende mate. Op aanraden accupuncturist een periode glutenvrij gegeten: instant resultaat! Thuis (de periode was op vakantie dus...) bloed laten testen op coeliakie: helemaal niks! Advies huisarts: weer tarwe gaan eten en dan na een tijd weer weglaten... Nou dat tarwe eten heb ik drie dagen volgehouden: weer zelfde klachten in toenemende mate. Dus nu weer gestopt. Tsja, dat lijkt weer beter te gaan. De vraag is inderdaad; hoe nu verder: toch aansturen op een biopt? Of gewoon geen tarwe eten en zonder medische tests aannemen dat het zo gewoon beter is. Ik neig nu naar dat laatste...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

4

Re: Glutenvrij kapsel

Ik heb coeliakie, en ik zou echt voor een biopt gaan als ik jou was. Zonder medische verklaring uit het reguliere circuit kan je geen geld terug krijgen van de belasting. De glutenvrije producten zoals brood en pasta zijn erg duur. Je kan elk jaar een dieetaftrek doen van ongeveer 1000 euro.
Je kan afspreken met een MDL arts dat je een glutenbelasting gaat doen, dat duurt minimaal 6 weken. Maar dan heb je 100% zekerheid.
Glutenvrij is licht te verteren en kan ook bij andere darmklachten voor verlichting zorgen en het is niet echt een dieet wat makkelijke te doen is...

5

Re: Glutenvrij kapsel

Harmien schreef:

Ik heb coeliakie, en ik [...knip...] wat makkelijke te doen is...

In plaats van hier verder te gaan open ik even een topicje in de Babbel... misschien zijn er meer mensen met wijze raad voor mij!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

6

Re: Glutenvrij kapsel

Hey wat handig!!! Ik kreeg toevallig laatst de vraag of ik een glutenvrije taart kon maken.
Bedankt!

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

7

Re: Glutenvrij kapsel

Super een glutenvrij recept voor een kapsel.Mijn vader en ik zijn beiden gluten en lactose vrij.Ik heb wel al taart gemaakt van cakemeel van de Schar maar ik vind dit niet luchtig genoeg. Ga dit recept zeker proberen.  Dank je wel!!!!

8

Re: Glutenvrij kapsel

super! ik ga het meteen proberen als ik thuis kom van mijn werk.. met speltbloem lukt het gisteren niet maar hopelijk wel met rijstsmeel.

Re: Glutenvrij kapsel

Ik heb dit recept vandaag gebruikt omdat ik geen mix C meer had van sch

10

Re: Glutenvrij kapsel

Marjolein47533 schreef:

Ik heb dit recept vandaag gebruikt omdat ik geen mix C meer had van sch

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

11

Re: Glutenvrij kapsel

Ik maak dit recept altijd voor mijn vriendin die zowel gluten als melkvrij is en gebruik dus wajang ipv boter, dat gaat prima, het deeg rijst niet heel veel maar is erg lekker. Vooral omdat het niet de bekende smaak is van de c-mix vindt ze 'm zo lekker. Van deze hoeveelheid deeg maak ik 2 blanda 12 cm en een klein cakevormpje van zo'n kinderbakset

12

Re: Glutenvrij kapsel

Chaja: Bij mij gaat het dus juist met Wajang snel mis... Als ik een lactose vrije taart moet maken doe ik vaak een scheutje olie ipv boter, dat gaat ook goed!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

13

Re: Glutenvrij kapsel

kan je de rijstemeel ook vervangen door de ''mix c van schar'' ?

14

Re: Glutenvrij kapsel

Dan zou ik een ander recept nemen.

Voor taartvorm Ø 23 cm
Ingrediënten
4 grote eieren
100 gram witte basterd suiker (witte)
100 gram gezeefde c-mix vanShär
2 theelepels bakpoeder van dr oetker.


Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Klop de eierenen de  suiker 'au bain marie' op totdat de suiker opgelost is en er een schuimende massa ontstaat. (niet te heet laten worden dan gaat het klonteren)

Ikzelf verwarm de eieren van te voren en mix 10 minuten.

Klop de massa nu koud op tot een stevige schuim. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door.

Stort het beslag in een ingevette taartvorm.

Bak de taartvorm in ongeveer 40 minuten af.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

15

Re: Glutenvrij kapsel

jolanda71 schreef:

Dan zou ik een ander recept nemen.

Voor taartvorm Ø 23 cm
Ingrediënten
4 grote eieren
100 gram witte basterd suiker (witte)
100 gram gezeefde c-mix vanShär
2 theelepels bakpoeder van dr oetker.


Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Klop de eierenen de  suiker 'au bain marie' op totdat de suiker opgelost is en er een schuimende massa ontstaat. (niet te heet laten worden dan gaat het klonteren)

Ikzelf verwarm de eieren van te voren en mix 10 minuten.

Klop de massa nu koud op tot een stevige schuim. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door.

Stort het beslag in een ingevette taartvorm.

Bak de taartvorm in ongeveer 40 minuten af.

Bedankt voor het recept ;) maar ik heb inmiddels rijstemeel haha. En het bescuit is gelukt.. maar de smaak is toch heeel anders als je het met normaal bescuit vergelijkt :P

16

Re: Glutenvrij kapsel

Heb je met bovenstaande niet

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

17

Re: Glutenvrij kapsel

Tessa92 schreef:

Bedankt voor het recept ;) maar ik heb inmiddels rijstemeel haha. En het bescuit is gelukt.. maar de smaak is toch heeel anders als je het met normaal bescuit vergelijkt :P

Mwah, dat vind ik zelf dus eigenlijk niet zo heel erg! Zeker met vulling erin en bekleed met marsepein of fondant lijkt het toch heel erg op een "gewoon" taartje. Ook onze verjaarsvisite heeft regelmatig het verschil niet geproefd...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

18

Re: Glutenvrij kapsel

lilo schreef:
Tessa92 schreef:

Bedankt voor het recept ;) maar ik heb inmiddels rijstemeel haha. En het bescuit is gelukt.. maar de smaak is toch heeel anders als je het met normaal bescuit vergelijkt :P

Mwah, dat vind ik zelf dus eigenlijk niet zo heel erg! Zeker met vulling erin en bekleed met marsepein of fondant lijkt het toch heel erg op een "gewoon" taartje. Ook onze verjaarsvisite heeft regelmatig het verschil niet geproefd...

Haha okee dat is mooi ! morgen ga ik hem vullen en bekleden ik denk dat het dat inderdaat wel mee zal vallen :D
Heb je toevallig nog een tip voor een lekkere glutenvrije vulling?

19

Re: Glutenvrij kapsel

Meestal gebruik ik voor vulling met deze taarten zwitserse room. Bbr van dr oetker en slagroom door elkaar. Met een jam.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

20

Re: Glutenvrij kapsel

Bakpoeder van Oetker in een glutenvrije taart???Wat gek, dat is toch ook niet glutenvrij?

21

Re: Glutenvrij kapsel

Jawel hoor! De BBR van Dr. Oetker is glutenvrij. Omdat ik zelf ook vaker de vraag krijg een glutenvrije taart te maken (en overigens ALTIJD dit recept gebruik voor het kapsel) heb ik Dr. Oetker gemaild met de vraag of hun BBR gluten vrij is. Hieronder staat hun antwoord:

------------------------------------------------------------------------------------

Geachte mevrouw Prast,

Hartelijk dank voor uw interesse in onze producten.

U vroeg om meer informatie over glutenvrije producten. Van onze afdeling Kwaliteit hebben wij vernomen dat Dr. Oetker banketbakkersroom glutenvrij is.

Wij vertrouwen erop dat uw bericht hiermee naar tevredenheid is beantwoord.


Met vriendelijke groet,

Dr. Oetker Consumentenservice

Rika van Empelen

---------------------------------------------------------------------------------

Groetjes Anuska

Groetjes Anuska
Sweet cake, tasty bite

22

Re: Glutenvrij kapsel

Ik heb hem vandaag gemaakt. Het snijden ging makkelijk en hij smaakte ook goed :D bedankt lilo, ik denk dat mijn buurmeisje hier heeel blij mee is :P

23

Re: Glutenvrij kapsel

Ik zelf ben een echte 1:1 botercreme fan, goed luchtig geklopt en met een lekker smaakje erdoor... jammetje erbij en klaar!
En natuurlijk ook glutenvrij  :Y

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

24

Re: Glutenvrij kapsel

Anuska schreef:

Jawel hoor! De BBR van Dr. Oetker is glutenvrij.

Ik had het over de bakpoeder.... die is toch niet glutenvrij?

25

Re: Glutenvrij kapsel

chaja schreef:
Anuska schreef:

Jawel hoor! De BBR van Dr. Oetker is glutenvrij.

Ik had het over de bakpoeder.... die is toch niet glutenvrij?

Ook die is glutenvrij :Y

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

Berichten [ 1 tot 25 van 95 ]

Pagina's 1 2 3 4 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren