1

Onderwerp: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Met deze vorm van chocolade kun je bekleden, bloemen maken enz.
Het maken is vrij simpel, dan laten rusten en weer op kneedtemp brengen door het met je handen te verwarmen en door te kneden.

Het is een vies werkje het maken dus zorg dat je ruimte hebt en een schoon oppervlak om op te werken, maak voor je eerste batch een kleine hoeveelheid, niet iedereen vind het namelijk prettig om mee te werken.

450 gram chocolade
125 ml glucose
2 tl ijskoud water

De chocolade smelten, de glucose in een potje in een bakje zetten met heet water.

De glucose bij de chocolade schenken en nu roeren, voeg het water toe en je zult merken tijdens het roeren dat er zich een bal vormt, nu de bal uitnemen en even doorkneden (vet scheidt zich nu af en deze wordt weggeveegd met wat keukenpapier) ald de bal er kneedbar en goed homogeen uitziet, de bal verpakken in folie en voor de nacht laten rusten op een koele plaats.

Het beste is als je het in kleine gedeeltes doorkneed als je er mee wilt gaan werken, het is namelijk vrij hard in ruste. Sommige mensen die ik ken doen een stuk goed verpakt in hun broekzak zodat het op lichaamstemp komt voor ze er mee werken :))

Het is wat vettig om mee te werken maar plakt wel makkelijk aan zichzelf zeg maar, je kunt er bloemen mee maken, figuren etc, maar ook bekleden mits je uitrolt op voldoende poedersuiker.

Je kunt er meer over vinden onder de naam candy clay (amerikaans) ik zou zelf geen cornsyrup gebruiken, op 1 of andere manier werkt het niet zo goed als glucose, waarom weet ik niet want ze hebben dezelfde basis......

I believe in Sandy Claws

2

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Staan diverse versies van hier in deze rubriek :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Dankje, Granny, dit is inderdaad eenvoudiger dan met corn syrup en cacaoboter erdoor. Ik ga het eens proberen!

Groeten, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Nou, ik heb hem uitgeprobeerd hoor! Ik zal de foto er even bijzetten, dan hebben jullie een idee van hoe het eruit ziet....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EIFLX3W7.jpg

Het smaakte hemels, van de drie taarten die ik had gemaakt was deze het eerst op.

Ik vond het vrij eenvoudig te maken. En best snel ook. Nog een kleine tip: Er kwam nogal veel vet uit, dus een flink stuk keukenrol klaarleggen is wel een aanrader :D Je moet het ook echt goed wegvegen, anders stolt het vet tot een wittig laagje.

Als het koud wordt, wordt het keihard. Maar ik heb gewoon de magnetron gebruikt om het spul op temperatuur te krijgen, leek me confortabeler dan in mijn broekzakken ;) Ik heb trouwens melkchocolade gebruikt.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

:) Leuk recept en klinkt helemaal niet moeilijk! Vooral roze hiervan vindt ik er g mooi, ga het dus zeker onthouden :Y dankje!

6

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

H

7

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ziet er idd goed uit, is ook een leuke en lekkere oplossing voor mensen die niet van marsepein en fondant houden (zoals mijn vriend). Ga het zeker proberen.

Vraag me alleen af, kan je de glucose ook in een gewone winkel kopen of kan dat alleen via de webshop?

8

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik heb de glucose bij een toko gekocht. Maar ik kan je de webshop zeker aanraden hoor!

Groeten, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Waar kan ik de "witte" chocolat leather" mee kleuren?

10

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ik denk gewoon met kleurstof (beetje door het water??)

11

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Met vet-oplosbare kleurstof..meestal is dat te koop in poedervorm.

12

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

met de wilton potjes moet het volgens mij ook lukken. Lijkt me wel leuk om te doen, dus gewoon de chocolade uitrollen zoals marsepein?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

13

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ja, inderdaad!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik ga dit zeker weten een keer proberen. Hmmm, maar waar zal ik de taart dan mee vullen? Waar zouden jullie de taart mee vullen als er chocola over heen is?

15

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik vind zelf chocolade goed combineren met kersen of banaan, en dan een lekkere botercreme erbij (chocola, toffee, vanille) en een laag jam (kersen, abrikozen, viervruchten). Ook hemelse modder of chocolademousse is lekker, of ...of...:D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

16

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

of botercreme met hazelnootpasta en als verrassing stukjes hazelnoot

cateren is ook gebakjes maken :)

17

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Is deze hoeveelheid goed voor een taart van ongeveer 24 cm? Hebben jullie dat al geprobeerd?
Jozien, ik vind jou taart er super uitzien! Heerlijk, het water loopt me in m'n mond!

18

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Hahaha, ik bekijk dit topic net omdat ik weer eens een lading wil gaan maken, zie ik een nieuw berichtje! Willeke dank voor je compliment. Het is een 26 cm taart en daarvoor had ik dus ruim voldoende.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

19

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

kan je dit eigenlijk dun uitrollen? of blijft het nog een dikke laag? (niet dat dat zo erg is met chocolade natuurlijk)

20

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik heb het niet geprobeerd.... Ik vind wel dat het tijdens het uitrollen behoorlijk afkoelt. En het werkt een beetje lauwwarm het prettigst, dan is het soepel. Hoe kouder, hoe stijver....Maar als je snel rolt zal ook een dunne laag wel gaan, het is in elk geval wel dun te krijgen (heb wel eens een paar roosjes gemaakt van een dun gerold stukje) maar ik weet niet of het zo dun ook snel scheurt. Maar dat merk je dan vanzelf.... en gewoon opnieuw verwarmen, kneden en uitrollen is zo gebeurd.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

21

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

wie weet of je kneedbare chocola in kunt vriezen?

22

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Nooit geprobeerd. Maar het is wekenlang houdbaar, dus lijkt me ook niet zo nodig...

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

23

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik heb dit recept toevallig gevonden en dan maar meteen gemaakt. Ik vind het echt super. Zo gemakkelijk en handig om mee te werken. Vettig wel, maar veel aangenamer dan marsepein volgens mij.

Ik heb roosjes gemaakt (met Wilton kleurstof gekleurd) voor op de taart voor de 50e verjaardag van mijn moeder. Foto's volgen nog.

Groetjes,
Vanessa

24

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Hoi Dredwen,

Heb je witte chocolade gebruikt? Ging dat goed? Ik heb nl. alleen nog melkchocolade gebruikt (en ik ben het met je eens, het is heeerlijk...) En nog een vraagje: welke Wilton kleurstof heb je gebruikt, gel of poeder?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

25

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

kristien schreef:

kan je dit eigenlijk dun uitrollen? of blijft het nog een dikke laag? (niet dat dat zo erg is met chocolade natuurlijk)

Hoi hoi,
Ik kon het heel dun uitrollen, zo dun dat het door de papierponsjes kon, dus ik had er allemaal vlindertjes mee gemaakt.

Groetjes,