1 Laatst bewerkt door ria (13-04-2006 13:21)

Onderwerp: piping gel

ere wie ere toekomt dit recept is een tijdje terug door Eline geplaatst in een ander onderwerp. Ik ben zo vrij geweest hem hier bij te zetten.

Ik heb twee boeken, waar piping gel in voorkomt. In het ene boek wordt gezegd dat piping gel of piping jelly "maintains a shiny, wet look when set". In het andere boek een recept om zelf te maken: Doe 75 g witte basterdsuiker en 1 el maizena in een klein pannetje. Roer er geleidelijk 60 ml citroensap en 60 ml water door. Op hoog vuur roeren tot het kookt en dikker wordt. Evt. nog kleuren. De piping gel is luchtdicht in de koelkast tot een maand houdbaar. Als het te dik is, dan met een klein beetje water verdunnen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar misschien heeft iemand hier wat aan.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

2

Re: piping gel

waarvoor wordt piping gel dan gebruikt?

Groetjes,

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

3

Re: piping gel

Piping gel word gebruikt om een ouwel, je weet wel zo'n computerprint, op je taart te plaken. Ook word het gebruikt als water op de taart, voor b.v. een vijvertje.

Re: piping gel

het wordt ook gebruikt om royal icing wat elastischer temaken voor stringwork en
gespoten lelies.
Ook kan het handig zijn om een plaatje op de taart over te brengen.

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

Re: piping gel

Dat laatste wist ik niet... Kan je daar iets meer over vertellen of heb je een link? (stringwork en plaatje overbrengen)

Groetjes Evelien

Re: piping gel

het stringwork is te zien op mijn witte bruidstaart.(1 theelepel op 1 cup RI)
In de cursus boeken van wilton wordt botercreme gebruikt maar mijn (zeer ervaren)instructrice raadde RI aan want als dat tijdens het vervoer breekt haal je de harde stukjes zo van de taart het zit niet meteen aan de rest van de versiering vast.
Het plaatje overbrengen heb ik op het snoopy taartje gebruikt.
Het plaatje overtrekken op bakpapier op de achtekant het lijntje heel dun met piping gel overtrekken, dan plaatje op taart en met een kwastje zacht over de lijntjes gaan. Papier recht omhoog eraf en voila daar staat de tekening (glanzend en doorschijnend) op de taart(je kunt natuurlijk de gel ook kleuren).
Daarna kun je het plaatje invullen met bijv. botercreme sterretjes of om meer in de sfeer van dit forum te blijven met de puzzelstukjes dan zitten ze volgens mij ook meteen vast.

Even reclame maken: op mijn workshops behandel ik deze dingen natuurlijk ook ha ha
maar ik probeer het duidelijk uit te leggen hier zodat iedereen er wat aan heeft.

Groet saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

7

Re: piping gel

mag ik dan het adres van je website?

cateren is ook gebakjes maken :)

Re: piping gel

Staat in het balkje naast email maar hier istie nog een keer:

http://home.casema.nl/spvandenberg
veel plezier!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

9

Re: piping gel

even domme vraag maar dat citroensap is dat de verse of uit zo'n plastic citroentje????

groetjes rianne

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

Re: piping gel

Hoi Rianne,

Ik neem altijd uit zo'n plastic limoentje(groen) dat vind ik lekkerder maar vers zal nog wel lekkerder zijn. Verder maakt het allemaal niet uit hoor.
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

11

Re: piping gel

bedankt saskia ben nog een groentje he dus dacht zal het eerst maar even vragen voor ik het weg kan mikken!!!


Groetjes Rianne

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

12

Re: piping gel

Hoi,
Heeft iemand dit recept al een keertje geprobeerd? En, hoe beviel het??

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

Re: piping gel

Sorry Car, nog niet geprobeerd het gaat zo lang mee dat ik nog steeds met mijn eerste(gekochte) potje bezig ben.

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

14

Re: piping gel

Eindelijk zelf geprobeerd. Tenminste, gemaakt en in de koelkast gezet... Moest een paar weken geleden een afzwemtaart voor mijn dochter maken, maar heb het uiteindelijk met blauwe botercreme gedaan. Nu staat de pipinggel dus in de koelkast te wachten op een nieuwe taart. Nu is mijn jongste volgende week jarig, maar ze wist nog niet wat ze voor taart wilde...Dora of een race-auto of toch een piratentaart met Schip en Eiland en Piraten of misschien... Afijn, ik verzin wel wat en probeer dan toch de gel te gebruiken. Wordt vervolgd dus...

Groeten, Eline

15

Re: piping gel

Saskia, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb voor al mijn spuitwerk tot nu toe gewone icing gebruikt, maar ga het met die pipinggel erdoor ook zeker eens proberen. Kijken of het dan ook iets makkelijker spuit. Vooral dat hele kleine mondje (nr1) gaat ontzettend lastig. Aan de allerkleinste (0 en 00) durf ik me niet eens te wagen!

Groetjes Evelien

16

Re: piping gel

Ik heb het gisteren gemaakt, het was heel makkelijk, supersnel klaar en mooi helder. Meteen blauw ingegooid (iets teveel eigenlijk) en er staat nu een mini zwembadje in de koelkast. Dit weekend eens uitproberen of het makkelijk te verwerken is!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

17

Re: piping gel

Nou, ik heb 'm verwerkt in een taart hoor, die piping gel. Dat ging hartstikke goed, weer even doorgeklopt en toen was ie weer vloeibaar. Kon 'm zo in de zwembadtaart kiepen. Zodra onze eigen notebook het weer normaal doet (er is een glas bier overheen gegaan), zal ik de foto wel even posten. Alleen is het volgens mij wel verstandig om, als je er een zwembadje mee wilt vullen, om dit pas op het allerlaatste moment te doen. Ik had een marsepeinen poppetje in het zwembad liggen, en van die boeien, maar de marsepein wordt er na een nachtje toch wel wat nattig van.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

18 Laatst bewerkt door michelle (02-01-2007 19:23)

Re: piping gel

Ik heb het net ook geprobeerd naar aanleiding van dat boerderijtaartje alleen het is wel erug zuur...weet iemand of de citroensap te vervangen is voor iets anders? Ik neem aan dat die citroensap/het zuur erin ergens voor dient? Wat zou het effect zijn van meer suiker of alleen water? Ik heb geen maizena meer om te proberen :(

Ps. ik heb het laatste beetje maizena bijelkaar geschraapt en nogmaals geprobeerd alleen met een dopje citroensap en ik geloof dat ik er achter ben waarom er zoveel citroensap in moet, de gel is heel vloeibaar. :) Even kijken wat er gebeurd als ik het zo laat staan.

19

Re: piping gel

Heeft iemand een idee of ik voor dit recept ook gewoon kristalsuiker kan gebruiken? Ik ken nl wel bruine basterdsuiker en die lichtbruine basterdsuiker (cassonade) maar geen witte. En volgends mijn opzoekingen is witte basterdsuiker 'kristalsuiker met stroop' dus mss moet het met kristalsuiker (of griessuiker) ook lukken?
En hoe lang blijft het goed? Of kan je het ook invriezen?

20

Re: piping gel

hoi kristien,
ik weet niets van dit recept maar die lichtbruine basterdsuiker is niet wat ze er in nederland mee bedoelen, de belgische is van dat ... tja ik weet niet hoe ik het moet noemen, maar is dat waar van die kleine bruine bolletjes inzitten (potsuiker noemen we dat in limburg)
die van hier heeft de struktuur van kristalsuiker
en heb je in wit, lichtbruin en bruin

21 Laatst bewerkt door Nathalie (15-01-2007 21:58)

Re: piping gel

Die bruine suiker met bollekes is in belgie casanade suiker. Een geel pak met een jongetje met een witte boterham met die suiker erop. Dat manneke heeft een jommekes-kapsel (de belgen hier zullen dan wel weten hoe dat is :-D)
Zou het gewoon met kristalsuiker proberen. Niet geschoten is altijd mis. En laat je ons dan weten hoe het gegaan is>

22

Re: piping gel

ik denk dat ik het morgen gaan proberen, als ik in de winkel geraak, want ik heb geen maizena in huis. Ergens op een engelstalige site kwam ik een ander recept tegen: met gelatine en corn syrup.
Maar ik laat jullie iets weten!

23

Re: piping gel

ik heb het dus gewoon met griessuiker gemaakt, en het resultaat was bruikbaar - ik heb het gebruikt om het prentje van de orchideeen op de taart over te brengen

24

Re: piping gel

hallo ik heb ook een vraagje (begin pas net dus t zal wel n beetje stom overkomen)
als je met die piping gel een plaatje op een taart maakt moet de taart zelf dan al geglazuurd zijn?

alvast bedankt groetjes avalon

Re: piping gel

Heb net met kristalsuiker de piping gel gemaakt, hij is wel erg dik maar dat komt denk ik doordat ik hem erg lang heb laten koken