1 Laatst bewerkt door marlies (26-07-2010 10:32)

Onderwerp: Appelcidertaart

Jawel hier is ie dan HET recept van de aller, allerlekkerste appeltaart. Een harde bodem en zijkant met een vulling van frisse appels en cider/vanille pudding met daarop een licht gezoete slagroom en cacao.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GEQG8APC.jpg

APPELCIDERTAART

250 g tarwebloem
125 g koude boter of margarine
280 g suiker
1 ei
1 kg zachtzure appels (goudrenet of jonagold)
2 tot 3 el citroensap
750 ml appelcider of appelmost
6 blaadjes witte gelatine
2 pakjes poeder voor pudding extra vanille (Dr. Oetker / John Moir)
2 zakjes vanillesuiker
4 dl slagroom
2 el cacaopoeder
springvorm 26 cm doorsnede

Maak op het werkvlak een bergje van de bloem, de in stukjes gesneden boter,  80 g suiker en het ei. Hak met een groot mes alles kruimelig en kneed het dan tot een stevig deeg. Leg het, in folie gewikkeld, een uur in de koelkast. Schil de appels, snijdt ze in vieren en verwijder het klokhuis. Hak de partjes in stukjes en besprenkel ze met citroensap. Leg de blaadjes gelatine in ruim koud water. Maak volgens de gebruiksaanwijzing de pudding klaar met de cider of most (in plaats van de melk) en 200 g suiker. Voeg als je de pudding zachtjes laat doorkoken de uitgeknepen gelatine toe en roer het geheel goed door. Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de springvorm in. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een iets groter formaat dan de springvorm. Beleg de vorm met het deeg en vorm tegelijkertijd een 4 tot 5 cm hoge rand. Verdeel de appels over de bodem en giet er de pudding over. Bak de taart in 80 tot 90 minuten gaar. De pudding is dan nog vloeibaar en zal op moeten stijven, als de taart afgekoeld is, in de koelkast. Sla de slagroom en de vanillesuiker zeer stijf. Strijk de slagroom op de taart en zeef er de cacao overheen.

TIPS.
Maak de taart de avond van te voren zodat hij ’s nachts kan opstijven in de koelkast. De volgende dag slagroom erop en de cacao erover, en nog even de koelkast in zodat de slagroom op kan stijven.

Deze taart is ook heerlijk met de puddingvariant rum rozijnen van Dr. Oetker / John Moir.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

2

Re: Appelcidertaart

O gelukkig daar is het recept al! Dank je wel!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Re: Appelcidertaart

Die ga ik z

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Re: Appelcidertaart

Yes!!
Die ga ik zeker ook eens proberen, klinkt errug lekker en gemaakt met de favoriete appelcider van mijn lief. (overigens kost diezelfde cider bij onze Vomar maar 99 cent!)

5

Re: Appelcidertaart

ga ik zeker proberen...klinkt heerlijk

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

6

Re: Appelcidertaart

risly schreef:

(overigens kost diezelfde cider bij onze Vomar maar 99 cent!)

Wat een afzetters bij de C1000 ;)

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

7

Re: Appelcidertaart

Dank je wel Marlies!! Die pudding erin klinkt verrukkelijk! :Y

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

8

Re: Appelcidertaart

Mij lijkt ze ook  verschrikkelijk lekker !

Heb jij toevallig ook een recept voor de appeltaart die ze warm eten met ijs en slagroom ?

9

Re: Appelcidertaart

Hahah...die cider tip er achteraan is geweldig...je kunt gedachten lezen...
Ik kende het niet en dacht meteen zal wel een duur goedje zijn :S

10

Re: Appelcidertaart

karentje schreef:

Heb jij toevallig ook een recept voor de appeltaart die ze warm eten met ijs en slagroom ?

Helaas heb ik daar geen recept voor... Misschien eens even Googlen?

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

11

Re: Appelcidertaart

karentje schreef:

Mij lijkt ze ook  verschrikkelijk lekker !

Heb jij toevallig ook een recept voor de appeltaart die ze warm eten met ijs en slagroom ?

Ha volgens mij kun je elke appeltaart warm eten met ijs en slagroom!
In Engeland in de pub voor het eerst gehad, geweldig!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

12

Re: Appelcidertaart

Die ga ik eens maken, misschien vrijdag

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

13

Re: Appelcidertaart

Ik zag het recept (en mijn man was jarig) en de volgende dag gemaakt voor hem op zijn werk. Wat baalde ik daar eigenlijk van, want hij zag er geweldig uit! Gelukkig had hij nog

14

Re: Appelcidertaart

Ah die taart ziet er echt prachtig uit en lijkt me heerlijk! Het recept ga ik opslaan en zo snel mogelijk een keer uitproberen!

15

Re: Appelcidertaart

Fleur schreef:

Het is niet veel werk (meer wacht tijd eigenlijk...), maar overheerlijk! Super!

Ja lekker is ie nietwaar.... MMMMM krijg er trek van.....
En inderdaad lang niet zoveel werk als een appeltaart waar je nog stroken deeg overheen moet leggen (wat je altijd te kort hebt).....

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

16

Re: Appelcidertaart

Hallo Marlies,
Ik heb deze taart vrijdag gemaakt. Het ging bijna mis, omdat ik te ongeduldig was. de rand was me namelijk gebroken, waardoor de pudding uit de taart liep. Snel een noodmaatregel getroffen en zo heb ik toch nog de helft van de taart kunnen redden. Zo zie je maar "haastige spoed is zelden goed". Maar eerlijk is eerlijk hij smaakte echt bijzonder lekker. Bedankt voor dit heerlijke recept.
Groetjes Natascha.

17

Re: Appelcidertaart

Ik heb 'm ook gemaakt (gisteravond en vanmorgen de slagroom)
Iedereen vond 'm erg lekker (lekker fris !...ik had gedacht dat ie veel zoeter zou smaken vanwege de pudding en slagroom....)

Verder zag hij er ook heel professioneel uit (ik had de slagroom met een snoepzak er circelgewijs opgespoten dat gaf een mooi effect) dus iedereen was wel nieuwsgierig naar de smaak ;)

Heel erg bedankt voor het delen van dit recept !!!
:thumb:

18

Re: Appelcidertaart

Krijgen we hem te proeven op het  T&T event :D

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

19

Re: Appelcidertaart

Hahaha wie weet...

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

Re: Appelcidertaart

Nou Marlies,je hebt niks teveel gezegd dat dit de lekkerste appeltaart is!!
Dat is hij inderdaad!!!!!
Ik heb hem vrijdag gemaakt en meegenomen naar mijn werk,iedereen vond hem lekker,zelfs een collega die niet echt van appels houd,dat zegt al wat!!!
Ook een collega het recept gegeven,die maakt hem volgende week voor haar verjaardag!!
Volgende keer alleen maar deze!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

21

Re: Appelcidertaart

Hou op zeg ik krijg er echt heel veel trek in.... Wat fijn dat ie in de smaak viel....

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

22

Re: Appelcidertaart

Ik heb hem vorige week ook gemaakt voor de verjaardag van mijn vriend. Zn vrienden vonden het een heerlijke taart en hij was zo op :)

23

Re: Appelcidertaart

wij hebben de houdmap als leesmap, dus lopen een poosje achter zeg maar. nu de margriet van week 40 gelezen en dacht h

24 Laatst bewerkt door miss_ietje (05-02-2009 22:38)

Re: Appelcidertaart

Ga ik zeker eens uitproberen!.
En om even terug te haken op de stroken appeltaart die altijd te weinig is, hier een tip:
Ik gebruik altijd de rasp voor de bovenkant, bodem helemaal bedekken en zo ziet ie er ook heerlijk uit en hij smaakt hetzelfde. Geen gedoe met te korte stroken.

Ilona

Ik heb de taart gemaakt!  Heerlijk was ie, lekker fris.
Ik alleen geen cider gebruikt, maar de goedkoopste wijn (liebfraumilch) en hij was erg goed.
Ik vond alleen de verhouding appel en die mousse niet oke.
Er had van mij iets meer appel in gemogen, maar misschien komt dat door de wijn ipv de cider.

25

Re: Appelcidertaart

Leuk zo'n zoekfunctie op dit forum.
Deze taart sprak me aan. Heb m zaterdag gemaakt, gistermorgen afgemaakt met de slagroom en iedereen vond m hartstikke lekker.
Voor herhaling vatbaar!