1

Onderwerp: rolfondant in België

hoi,

Ik ben zelf van Herent (bij leuven, Belgi

2

Re: rolfondant in België

pelusa1511,

kan jij me helpen?

Hanne

3

Re: rolfondant in België

hoi hanne,

ik ben zelf van het antwerpse en ik koop echte bakspullen en ingredienten bij marco bakker in kontich, niet direct in je buurt natuurlijk. maar ze hebben wel de beste rolfondant van het merk leman. voor specifieke dingen bestel ik altijd alles bij de webshop, en voor bakblikken en dergelijke ga ik naar sileto-chocolate world in antwerpen. misschien toch eens een dagje hier komen shoppen?
katleen is van overijse en die koopt wel eens bij ranson, heb geen adres, ik dacht dat het in waver was.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4 Laatst bewerkt door belluna (07-05-2007 16:58)

Re: rolfondant in België

hi,


Poedergelatine vind je in de delhaize (van oetker), glicerine kan je bij de apotheek kopen (vermelden dat het voor in voeding is) als ook tylose (effe opzoeken via de zoekfunctie staat de juiste benaming) en glucose moet volgens mij ook via de apotheek te bematigen zijn.  In Waver is er een winkeltje (website staat in een mailtje van V

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5 Laatst bewerkt door Pelusa1511 (08-05-2007 08:08)

Re: rolfondant in België

Hallo Glider, Wat leuk! Fijn dat er nog iemand vlak in mijn buurt gebeten is door het taart virus.

Ik moet zeggen dat ik ook wel heb moeten zoeken hoor. Ik moet zeggen dat Belluna je al goed op weg heeft geholpen. Je kan ook nog in de Aveve op de Vaartdijk je licht eens opsteken. Daar hebben ze wel een paar kleurtjes maar niet zo veel. Rood en geel ben ik heel zeker van en ik denk dat ze ook nog groen hebben. Dit zijn echter wel vloeibare kleurstoffen en als je je fondant heel fel van kleur wilt krijgen, moet je veel toevoegen. Dan kan je fondant wel een beetje kleverig worden omdat het vocht je fondant afbreekt. De gelkleurstoffen van de webshop zijn inderdaad een stuk beter, heb ik ondervonden.
Om dezelfde reden kan ik je de kleurstoffen van Vahin

6

Re: rolfondant in België

hoi

dank voor alle hulp.

Glycerine heb ik al gevonden, dat had de apotheker liggen.
Glucosestroop had mijn bakker niet (dat is blijkbaar een product dat vooral bij kerstmis gebruikt wordt). De bakker had trouwens ook nog nooit over rolfondant gehoord!
De poedergelatine vind ik niet, heb al gekeken bij aveve en ook in de delhaize. Morgen loop ik nog wat winkels af.

bedankt!


ps: Ik heb nog nooit rolfondant gebruikt, kan je hier figuren (bijvoorbeeld een vlinder) mee maken die uit zichzelf een beetje blijven recht staan (bijvoorbeeld het lijfje op de taart en de vleugels in de lucht)?

7

Re: rolfondant in België

glider schreef:

ps: Ik heb nog nooit rolfondant gebruikt, kan je hier figuren (bijvoorbeeld een vlinder) mee maken die uit zichzelf een beetje blijven recht staan (bijvoorbeeld het lijfje op de taart en de vleugels in de lucht)?

neen die vlinders worden gespoten met icing (dus eiwit + bloemsuiker) dit staat allemaal in het boek van peggy porshen, maar op de website van Lonnes vind je een paar foto's misschien dat die iets verklaren.

je mag me altijd rechtsteeks mailen met vraagjes.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

8

Re: rolfondant in België

belluna schreef:
glider schreef:

ps: Ik heb nog nooit rolfondant gebruikt, kan je hier figuren (bijvoorbeeld een vlinder) mee maken die uit zichzelf een beetje blijven recht staan (bijvoorbeeld het lijfje op de taart en de vleugels in de lucht)?

neen die vlinders worden gespoten met icing (dus eiwit + bloemsuiker) dit staat allemaal in het boek van peggy porshen, maar op de website van Lonnes vind je een paar foto's misschien dat die iets verklaren.

gelatinepoeder is van dr oetker als ik me niet vergis, een rechthoekig hoog doosje, geel/bruin.

je mag me altijd rechtsteeks mailen met vraagjes.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

9

Re: rolfondant in België

Poedergelatine hebben ze normaal wel bij Delhaize hoor. Het staat meestal in het rek bij de pudding mixen en bakpoeders staan er ook meestal in de buurt.

Ja, rolfondant dat schijnen ze hier niet echt te kennen. Fondant is voor de bakkers hier van dat glazuur dat op rozijnen koeken gedaan wordt. Zo vindt je het ook wel in de winkel.

10

Re: rolfondant in België

Tipje tussendoor: de MMF (marshmellow made Fondant) vind ik persoonlijk een uitkomst. met name omdat je de kleurstof er in de keukenmachine al kunt doormengen. Scheelt een boel uitleg op je werk, als je geen kleurstof aan je handen hebt;-)
Overigens heb ik me juist in de franse hypermarch

11

Re: rolfondant in België

Wat heb je daar dan zoal gekocht? Want een Carrefour hebben we hier natuurlijk ook.

12

Re: rolfondant in België

die glucosestroop heb ik ondertussen gevonden bij een maalderij (je weet wel, waar ze diervoeding enzo verkopen).  Meestal hebben die een assortiment bakbenodigdheden ook. 

Ik heb me ondertussen ook zot gezocht om in Belgie rolfondant te vinden, ze kennen het hier inderdaad niet.  Een behulpzame bakker heeft me nu wel een tip verteld..
Gewoon 50% marsepein en 50% fondant (diegene die je in de winkel kan kopen, de lopende versie die ze op koffiekoeken smeren) en dit mengen en dat maakt een lekkere rolfondant.   Ik geloof dat ze het hier op het forum marsefond noemen (maar dan met vaste fondant). 

De MMF heb ik ondertussen ook uitgeprobeerd en die lukt ook goed.

Catherine, die bakker in Kontich, verkoopt die particulier?  en in welke hoeveelheden moet je die fondant dan kopen?

13

Re: rolfondant in België

Hi Kellyke,

Misschien even je provincie/land erbij zetten in je profiel ;)

Het adres dat Catherine heeft is een winkeltje en die verkoopt fondant, maar wel op bestelling, ik dacht dat hij Marco heette.  Catherine is nu op vakantie en zal je volgende week wel kunnen antwoorden.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!