1

Onderwerp: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

was zo goed bezig om een goeie belle te boetseren, tot ik alle onderdelen op elkaar zette, het zakte gelijk in! die fondant blijft ongelofelijk zacht, licht al meer dan twee uur op tafel maar het blijft zo zacht.

dus please iedereen die ooit al hetzelfde heeft meegemaakt, of de oplossing weet voor dit probleem..

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

Ik gebruik marshmallowfondant zelf, maar als het te zacht is dan zet ik het even in de koelkast om even hard te laten worden.
Wat ik ook doe bij het boetseren soms is het boetseerwerkje laten ondersteunen door iets tot het stevig staat en dan blijft het ook zo staan.

3

Re: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

Heb je er wel tylose of tragant in gedaan ???? Want anders werkt het niet hoor !

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

4

Re: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

Ik doe er zelf ook geen tylose of tragant in en het gaat zo ook wel gewoon.

5

Re: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

Ik gebruik ook mmf. Het is afhankelijk van wat je maakt. In mijn sneewpopjes en dergelijke was tylose niet nodig. Maar aangezien je het over Belle hebt, verwacht ik dat ze redelijk groot en slank is. Dan heb je wel tylose nodig. Ook helpt het als je onderdelen langer laat drogen. Bijvoorbeeld laat het onderlichaam een nachtje staan. Doe er dan wel een droge spagetti stick in zodat het boven lichaam er op gezet kan worden. Ik heb een paar weken terug een vrouwtje gemaakt en die bleef ook in elkaar zakken wat ik ook probeerde. Totdat ik het langer liet drogen. En er de tijd voor nam. Wat met mijn gedult heel moeilijk is. ;)

groetjes Francisca

6

Re: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

domme gans natuurlijk tylose vergeten!!!!!!!!!!!!  :o morgen opnieuw dus

bedankt voor de snelle reacties :)

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Re: HELP ! ! boetseren met fondant : zakt in elkaar!!

hi catje,

ik las uw bericht en dacht "kiekske, dat weet toch iedereen dat ge er dan iets ter versteviging moet doordraaien..."maar een tijdje gelden had ik er voor mijn assepoester ook niet aan gedacht ....8)
gelukkig leren we uit onze fouten h

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!