1

Onderwerp: limoenbavarois

Dit is een heel lekker recept voor bavarois, iedereen vindt hem altijd lekker en het vriendje van mijn zus vindt het zo lekker dat hij al een 3 stukken taart achter elkaar opgegeten heeft!

ingrediënten:

75 ml. limoensap
75 gr. poedersuiker
75 gr. kwark
3 1/2 blaadje gelatine
250 ml. slagroom

Week de gelatine in water, klop het limoensap samen met de poedersuiker en de kwark glad. Los de gelatine op in een beetje kokend water en klop de gelatine door het limoenmengsel. Klop dan de slagroom stijf en schep die voorzichtig door het limoenmengsel. Laat het ongeveer 2 uur opstijven.

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

2

Re: limoenbavarois

Hoi Pauline,

En hoe maak je de rest van de taart?
Klinkt nl. wel lekker fris.
Doe je dan die groene flesjes limoensap, (geel is citroen, dat weet ik wel, maar ik zie ook wel eens groene flesjes)

Groetjes TinekeT

3

Re: limoenbavarois

ik heb nog nooit gelatine gebruikt. doe je dan dat losgeweekt gelatineblaadje
in zijn geheel onder het mengsel en lost het dan gemakkelijk op?

klinkt heerlijk!!!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Re: limoenbavarois

Hoi!

TinekeT: Ik maak meestal een groot zandkoekje als bodem ter groote van mijn kom en laat dan de bavarois in de kom opstijven. Dan leg ik de bodem erop en stort het geheel, maar je kunt het ook tussen een biscuit-taart gebruiken en die met fondant bekleden (dan wel zorgen dat de bavarois niet in contact komt met de fondant dmv. een laagje botercr

Groetjes, Pauline

5

Re: limoenbavarois

Ik maak bodems voor kwark of bavarois ook wel met biscuits. Gewoon een rol goedkope biscuitjes halen in de supermarkt, deze in de keukenmachine of met een staafmixer helemaal fijn malen (ook leuk voor "zand" bij strandtaarten of zandkastelen ofzo) en dan wat boter smelten en dit er door roeren. De hoeveelheden doe ik altijd een beetje op gevoel... Hoe meer boter hoe steviger de bodem en hoe minder des te "brokkeliger".

Groetjes Evelien

6

Re: limoenbavarois

Zo doen veel mensen het inderdaad Evelien, maar omdat ik door allergieën alleen maar de koekjes mag die ik zelf bak doe ik het op deze manier. Als ik dan toch koekjes moet bakken voor de bodem kan ik er net zo goed een grote van maken. Maar de  manier waarop Evelien het beschrijft is waarschijnlijk eenvoudiger als je 'gewone' koekjes mag. Ik heb al zo lang dit dieet dat ik daar niet eens meer aan denk!

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

7

Re: limoenbavarois

Hoi Pauline,
Eindelijk dan je recept geprobeerd en ECHT verrukkelijk!!!! Van de week lekker opgesmikkeld met die warmte, echt een perfeckte taart ervoor! Wilde je het toch even laten weten, staat nu bij m´n favorieten!! :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

8

Re: limoenbavarois

Hallo,
Ik ben op zoek naar eens een "andere" vulling in plaats van de botercreme.
Nu kwam ik deze tegen, lijkt me heerlijk.

Maar ik heb nog nooit iets gedaan met gelatine.
Hoe moet dat nou precies? Er staat oplossen in een "beetje kokend water" hoeveel is een beetje?

Zou dit lekker zijn als vulling van bescuitdeeg  taart? En nog een laag, zou dat botercreme kunnen zijn of wordt dat te machtig in combi met de limoenbavarois?
Doen jullie alleen de limoenbavarois als vulling of nog een andere vulling erbij?

Hoe lang van te voren kan je de vulling maken? Ik moet a.s zaterdag de taart klaar hebben.

Ik hoop dat jullie antwoord hebben!

Groetjes Chantal

9

Re: limoenbavarois

talla, met de gelatine kan ik je niet helpen, het lukt bij mij nog steeds niet.

je kan wel een tweede laag toevoegen bijvoorbeeld lemon curd, of botercreme met geplette stukjes speculaas er in. ik vind dat erg goed passen bij limoen.

laat je weten wat je gedaan hebt en hoe het smaakte?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10

Re: limoenbavarois

Hoi Chantal,
Ja inderdaad gewoon een heel klein beetje water, 2 eetlepels ofzo, het gaat erom dat de gelatine daar in oplost in dat hete water dus. Verder denk ik dat je deze vulling beter kunt doen samen met een lekkere frisse jam (viervruchten ofzo) bij de biscuit en geen botercreme erbij. Ik heb de taart zelf al getest ;-) en vond het verrukkelijk, heel fris en romig!! Ik zou wel een dijkje van botercreme gebruiken in de taart als je die met marsepein gaat bekleden. En een dag van te voren kan makkelijk, stijft het alleen maar lekker op! :-) Je moet alleen wel de taart dan in de koelkast bewaren maar dat gaat bij mij altijd prima met de marsepein (ik zet hem in m´n gewone koelkast, iets lager de stand en de taart in een kartonnen taartdoos).

Sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

11

Re: limoenbavarois

Hebben jullie ipv limoen ook al eens een andere smaak bavarois gemaakt.
Gebruikte altijd die pakjes yoghurtbavarois, maar niemand heeft dit meer te koop.
Zou het ook kunnen met aardbeisap? en verder hetzelfde recept?
En gebruik de de gewone poedersuiker in die bussen,(supermarkt of hier bij de webshop)

12

Re: limoenbavarois

Ik heb het nog niet met een andere smaak geprobeerd maar ik denk wel dat het zou kunnen. Met aardbeisap lijkt me heerlijk! Ik zou zeggen: gewoon proberen, en ons laten weten of het lekker is natuurlijk!

Groetjes Chantal

13

Re: limoenbavarois

ik maak het wel eens met aardbei, maar ik zou wel minder suiker gebruiken. Limoen is heel zuur en aardbei niet dus dat wordt wel errug zoet dan. De limoen is inderdaad erg lekker fris.
ook lekker: frambozen!!! (of bosvruchten)

Mijn website: Presentaart

14

Re: limoenbavarois

deze ga ik zeker een keer uitproberen, klinkt erg lekker.........

15

Re: limoenbavarois

Een ander vergelijkbaar recept dat ik heb werkt met ananassap; dus dan moet het ook wel te doen zijn het limoensap te vervangen door ananassap.

16 Laatst bewerkt door monidick (14-12-2006 08:47)

Re: limoenbavarois

hoi ik gebruik vaak bavarios
in alle smaken
we hebben bij ons in de omgeving een brood boerderij waar je van alles kunt halen
kijk maar eens op www.baklessen.nl
groetjes monique

17

Re: limoenbavarois

Ik heb net de bavarois gemaakt met een blikje mandarijntjes ipv limoen, erg lekker!

18

Re: limoenbavarois

hai allemaal

dus..als ik het goed snap is dit standaard bavarois
75 gr. poedersuiker
75 gr. kwark
3 1/2 blaadje gelatine
250 ml. slagroom
en dan zelf nog evt een smaakje der tussen voegen.?

groetjes

19

Re: limoenbavarois

Dat heb ik wel gedaan en het smaakte goed ga het ook eens uit proberen met kersen lijkt me ook lekker!

Re: limoenbavarois

Hoi

Ik heb genoeg van dat poedergelatine in de kast staan, hoeveel moet ik daar van gebruiken? heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd?

Groeten @nnette, http://taartjebakker.mijnalbums.nl/
Bakt graag van alles zolang ik het zelf mag mixen!!

21

Re: limoenbavarois

Hoe lang is de bavarois houdbaar??
Ik wil namelijk een dubbele portie maken. Eigenlijk voor een taart die ik morgen ga maken en voor 2 taarten die ik zaterdag wil maken voor zondag en maandag...
Ik denk dat ik alleen maar voor zaterdag maak...

Enne... is het misschien een idee om limoensap warm te maken en daar de gelatineblaadjes in op te laten lossen??
Ik weet wel dat ik dit eens gedaan heb met citroensap in een kwarktaart!

22

Re: limoenbavarois

Ik ga deze vulling ook eens uitproberen, volgens mij is ie heerlijk! Paar vraagjes nog: hoeveel limoenen heb je nodig om 75 ml sap te krijgen, en voor wat voor doorsnee taart is deze vulling?

23

Re: limoenbavarois

Roos88 schreef:

Ik ga deze vulling ook eens uitproberen, volgens mij is ie heerlijk! Paar vraagjes nog: hoeveel limoenen heb je nodig om 75 ml sap te krijgen, en voor wat voor doorsnee taart is deze vulling?

Voor een 24 of 26 cm rond heb je wel genoeg hoor.
Ik gebruik gewoon limoensap uit zo'n flesje. Daar staat op hoeveel erin zit (100 ml ofzo?). Gewoon net als flesjes citroensap bij de supermarkt, maar dan dus de groene :)

Mijn website: Presentaart

24

Re: limoenbavarois

Talla schreef:

Hallo,

Maar ik heb nog nooit iets gedaan met gelatine.
Hoe moet dat nou precies? Er staat oplossen in een "beetje kokend water" hoeveel is een beetje?

Ik heb de gelatine opgelost in een deel van de 75 ml. limoensap. Het gelatine mengsel dan van het vuur halen. Om klonten te voorkomen, schep ik eerst een beetje van het kwark-poedersuiker-limoensap mengsel bij de gelatine in, beetje bij beetje, zo bouw je langszaam de temperatuur af en voorkom je dus klontjes :).

Echt een heerlijk receptuur! Vind het eigenlijk wel een beetje weinig voor een vorm van 24 cm, dus volgende keer verdubbel ik het mooi en dan bewaar ik een beetje als toetje haha!

25

Re: limoenbavarois

Oud topic!

ik heb net geprobeerd limoenbavarois te maken, maar toen ik de gelatine in kokend water ging oplossen en daarna bij het kwark mengesel deed werd het 1 grote klont.. dit kan ik dus weg gooien.
hoe doe ik dit goed en krijg ik dus geen klonten?