1

Onderwerp: sinaasappelvulling

Hoi,

over 3 weken moet (wil) ik een taart maken voor mijn ouders die 30 jr getrouwd zijn. Nu wilde ik graag

2 Laatst bewerkt door Car (25-07-2006 08:53)

Re: sinaasappelvulling

Mmm, klinkt lekker, chocolade en sinaasappel. Misschien kun je sinaasappelmarmelade/jam kopen?
Ik heb even gegoogled voor je, en vond ook nog een receptje:
recept sinaasappelmarmelade

Wat ook lekker is (maar ik weet niet of dat lekker is i.c.m. chocolade) is de rode sinaasappelbavarois die je bij de molen in Zevenaar kunt kopen. Maar ja, moet je wel weer uit die buurt komen :-) Die smaakt echt goed, ook samen met mandarijntjes trouwens.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

3

Re: sinaasappelvulling

Ik zag vanavond bij Ikea ook sinaasappelmarmelade maar daar zaten schilfertjes schil in...het lijkt mij helemaal niks maar als je er van houdt ????!

Gr Nicole

4

Re: sinaasappelvulling

ik heb ook sinaasappelmarmelade gekocht, er zitten ook grote stukken in, ik denk idd zelfs van de schil.

ik zou het zo nooit op de boterham doen, maar het is wel goed om als vulling te gebruiken natuurlijk.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Re: sinaasappelvulling

In marmelade hoort ook schil te zitten hoor. Dat is denk ik niet te vergelijken met de pimsvulling. Ik zou misschien meer denken aan sap en gelatine. Of misschien een marmelade recept maken en dan de schil eruit laten?

Als je er trouwens achter bent hoe je dat kan maken, hou ik me aanbevolen, want die pims zijn inderdaad heel erg lekker! :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: sinaasappelvulling

Als je van iets zuurs houd kan marmelade heel lekker op brood of toast zijn!
Marmelade is er zonder en met schil te koop. Ik weet niet of dat in nederland ook zo is. Maar manlief in engeland vond ze allerbei heerlijk. En als hij overkomt brengt hij vaak wat voorzichzelf mee!
Ik heb verschillende recepten en zal ze voor jullie opzoeken.

groetjes Francisca

7

Re: sinaasappelvulling

Hoi Francisca,

Ik heb hier nooit marmelade zonder schil gezien, maar als je het recept hebt? Het lijkt me heerlijk!! Die met schil vind ik wat te bitter.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8 Laatst bewerkt door Car (25-07-2006 08:53)

Re: sinaasappelvulling

Kun je de marmelade dan niet door de zeef halen? Dan zitten er geen schilletjes meer in... Of is het daar te dik voor?

En misschien dat recept dat ik hier eerder zette, zonder het sinaasappelvlees maken? Misschien krijg je dan ook wel iets dat daar op lijkt.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

9

Re: sinaasappelvulling

Als je jam verwarmt wordt het vloeibaar en kan je het zeven. Ik gok dat dat met marmelade net zo werkt.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: sinaasappelvulling

Bedankt voor de antwoorden, maar volgens mij is marmelade heel erg bitter van de sinaasappel dan...? Ik ga er nog eens hard over denken hoe ik het dichts in de buurt kom van de "pim's van lu" Want die is precies goed; niet te zuur, niet te zoet, niet te bitter.... Eens denken..

11

Re: sinaasappelvulling

Ik ging even zoeken, en vond de ingredienten van Pims:

Sinaasappelmarmelade 41,5% (glucosefructosestroop, sinaasappelpulp 22% en geconcentreerd sinaasappelsap 2,4% (equivalent sinaasappel 36%), suiker, geconcentreerd sinaasappelsap 0,9% (equivalent sinaasappelsap 5,6%), zuurteregelaars: citroenzuur, natriumcitraat, calciumcitraten, geleermiddel: pectine, verdikkingsmiddel: xanthaangom, natuurlijk sinaasappelaroma), chocolade 24,5% (suiker, cacaomassa en cacaoboter, plantaardig vet, emulgator: sojalecithine, aroma: vanilline), tarwebloem, suiker, eieren, glucosefructosestroop, plantaardig vet, rijsmiddel: ammoniumwaterstofcarbonaat, dinatriumdifosfaat, natriumwaterstofcarbonaat, zout, lactose en melkeiwitten.

Misschien kun je er iets mee?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

12

Re: sinaasappelvulling

Nou dames, ik ga het gewoon testen. Mijn vriend staat nu in de supermarkt, neemt geleisuiker voor me mee. Ik heb nog perssinaasappelen en ga vanavond aan de slag. Ik doe er alleen dus geen vruchtvlees door, dat lijkt me niet lekker.
Als het wat is, laat ik het jullie wel weten en verschijnt er zondag een pims taartje in de show off :-) Want dan mag ik weer bakken (jarig!) :-D

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

13

Re: sinaasappelvulling

Nou ik hoor het heeeeeel graag. Mijn taartje moet zaterdag klaar zijn!

14

Re: sinaasappelvulling

Het maken was heel makkelijk:

500 ml ongezoet sinaasappelsap (ik heb verse jus gebruikt en deze door de zeef gegoten, zodat er echt geen stukjes inzaten)
500 gram geleisuiker

Dit mengen, in een hoge (heel belangrijk, want het komt een eind omhoog) pan aan de kook brengen. Vanaf dat moment 4 minuten doorkoken. De kooktijd begint als het tijdens het roeren ook borrelt. Dan in een (gesteriliseerd) weckpotje gieten, tot aan de rand. Deksel erop en dan 5 minuten op de kop zetten.
Dan af laten koelen.

Het is nu al een uur geleden of zo, dat ik het maakte, maar het is nog steeds bloedheet. Toen ik het deksel dichtdeed, stroomde het iets over, dus ik heb een heel klein beetje geproefd en het smaakte goed! Maar ik denk dat ik morgen een beter idee heb van hoe het smaakt. Het leek me in ieder geval niet bitter.

Maar het is nu nog heel erg dun, hopelijk wordt het dikker tijdens het afkoelen.
Misschien is het wel zo dun omdat ik alle vruchtvlees eruit heb gehaald. Misschien moet je in dat geval meer geleisuiker gebruiken. Ik houd jullie op de hoogte!
Morgen meer!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

15

Re: sinaasappelvulling

Hai Car. Als hij nou iets te dun blijft kan het zijn dat je er de volgende keer wat citroensap bij moet doen. (ik maak dus ook mijn eigen jam en gelei.)

Wat trouwens ook lekker is, heb ik pas nog gemaakt, is 1 deel aardbeien, 1 deel kersen en twee delen annanas. En scheutje citroensap en de binnenkant van een vanille peul erdoor roeren. De peul heb ik er ook nog bij gegooid.
Dan aan de kook brengen en goed door laten koken zoals je al deed. De peul er weer uitvissen en dan de staafmixer er goed doorhalen. Dan heb je dus ook geen stukjes fruit maar wel de body en smaak die het fruit geeft. Dan in het potje zoals je dus al deed. Ik laat altijd een lepeltje gewoon afkoellen op een bordje, dan zie je al snel of hij goed opstijft

Ik kweek zoals sommige van jullie waarschijnlijk al weten ook nog pompoennen. Daar wil ik dit keer ook gelei mee gaan maken. Lijkt me heerlijk in een echte herfst taart. (is met kaneel en vanille smaak) Als hij erg lekker word dan verwerk ik het wel in een taart die ik dan meeneem naar de m&g. :)

16

Re: sinaasappelvulling

wendy, jij maakt je eigen rolfondant, je eigen jam, hoeveel uren sta jij nu in je keuken??

en die pompoenvulling klinkt overheerlijk, dus laat maar komen! :D
ben altijd gek geweest op pompoen!! en de herfst klinkt zo heerlijk gezellig en koud, zeker nu met dit hete weer.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

17

Re: sinaasappelvulling

@wendy

ik sluit me aan bij catherine, hoe doe je dat? slaap jij nog wel?

groetjes,
gina

18

Re: sinaasappelvulling

Ja, EN ze werkt ook nog!!!! :-) :-)
Super hoor! En bedankt voor je receptje, klinkt lekker! Ik vond het heel leuk om te doen, dus bij mijn volgende bezoekje aan de ikea sla ik nog wat weckpotjes in!!!
Ga ik ook aan de jam-makerij! Lekkerrrrr!

Ik draaide vanmorgen trouwens de pot om en ik vond 'm er nog steeds erg dun uit zien. Wanneer doe jij dan de citroensap erdoor? Na het afkoelen?
En welke verhouding geleisuiker/vruchten(sap) gebruik jij?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

19 Laatst bewerkt door wendy (26-07-2006 09:54)

Re: sinaasappelvulling

Hihi, Hoeveel ik slaap? Heeeeel weinig dus. ;) :D
En ik zit zeer zelden voor de televisie, ben liever bezig. :)

En Catherine, ik heb ook nog een heerlijk recept voor pompoenen soep. Als ik met de m&g nog veel pompoennen over heb dan neem ik er wel een paar mee.

Even reclamen maken voor mezelf hoor. ;) :D
Voor wie uit de buurt van Rotterdam komen, ik sta in november op de herfst plantendagen op Arborhetum Trompenburg. Daar sta ik dan met mijn zelfgekweekte pompoenen en sierkalebassen. Ook maak ik daar weer kranzen voor en maak bakjes op. Dit keer wil ik ook siertaarten meenemen als ik het allemaal voor elkaar krijg. (hihi, als jullie dus dachten dat ik nu weinig slaap kreeg dan moet je dan eens opletten. ;) ) Voor wie er eventueel langskomt, je herkent me aan de wallen onder mijn ogen. hihi, geintje.
En nog even eerlijkheids halve, het is meer Ruud zijn verdienste hoor, het kweken en watergeven en wat er bij komt kijken. Ik heb er duidelijk minder tijd voor dit jaar. Met oogste ga ik wel tijd maken, het is zo leuk om die enorme dingen van het land te halen. :)

Car.  De citroensap doe ik er meteen door met de suiker. Het kan zijn dat je de volgende keer eens moet proberen om er echt sinasappel door te doen, dat pureren met je staafmixer. Dan word het ook al dikker. Het kan trouwens nog wel wat in gaan dikken hoor. Zet het anders maar in de koelkast. Dit weer houd het ook wat vloeibaarder. Ik gebruik gewoon de verhouding op het pakje geleisuiker. 1 op 1 geloof ik.

20

Re: sinaasappelvulling

Bedankt Wendy! Ik zal 'm in de koelkast zetten, kijken hoe dat gaat. En dat pureren is inderdaad een goed idee, geen nare velletjes, maar wel lekker stevige jam. Vanavond ga ik 'm even proeven, ben benieuwd hoe ie smaakt...
Je kunt eigenlijk zelf ook makkelijk pims maken, gewoon met een lekker koekjes deeg, die jam en gesmolten chocolade. Mmm, lekker...

En succes met je pompoenen!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

21

Re: sinaasappelvulling

Ik ga het gewoon proberen en tussen de taart doen! Smaakt het niet is er nog altijd de vuilnisbak...

22

Re: sinaasappelvulling

Car schreef:

geconcentreerd sinaasappelsap 2,4% (equivalent sinaasappel 36%),

Hee, weet iemand of je tegenwoordig nog geconcentreerde sinaasappelsap kan kopen? (En zo ja waar?) Mijn moeder had het vroeger, volgens mij bij de AH vandaan, uit de vriezer in van die kartonnen "blikjes". In de kan, water erbij en dan had je dus sap.... Maar ja, dat is dus wel zo'n 30 jaar geleden....... :rolleyes:

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.