1

Onderwerp: herman de vriendschapscake

kennen jullie hem?

ik heb hem van iemand gekregen maandag, wat beslag in een bakje en een hele brief met instructies. de bedoeling is van 10 dagen lang hem om te roeren en ingrediënten bijvoegen, en dan hem in 5 te verdelen waarvan je 1 deel zelf opbakt en opeet, en de andere 4 delen aan 4 mensen geeft, met de instructies bij.

leuk h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: herman de vriendschapscake

Op het Bakkerswereld forum is Herman regelmatig te vinden.
Zie bijvoorbeeld Recept Herman

Op dat forum staan nog wel meer onderwerpen rondom Herman, dus als je er alles over wilt weten zou je daar eens moeten zoeken... :)

3

Re: herman de vriendschapscake

Ik heb daar ook al van gehoord maar vond het een heel raar idee, dat je beslag zo lang moet laten staan en er dan nog een deel van weggeeft om nog langer te laten staan... Maar het zal wel werken zeker? :-)

Kristien

4

Re: herman de vriendschapscake

zie ook de vele links:
http://www.beleefbaar.nl/blog/new_pivot … php?id=399

5

Re: herman de vriendschapscake

Ik heb Herman ook eens een keer gestart, en daarna doorgegeven. Op zich leuk om te doen, alleen heb ik er niet altijd even veel geduld voor :-( Dan duren die dagen best lang!
Hij smaakte goed, wel zwaar weet ik nog. Echt heel bijzonder vond ik de cake op zich niet, maar het gaat natuurlijk om de gedachte die erachter zit!

Groetjes, Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

6

Re: herman de vriendschapscake

Ik heb 'm wel eens gehad toen ik nog op school zat. Een jaartje of 20 geleden dus. Kan je nagaan hoe lang het al staat ;) ;) ;) :D

Maar zonder gekheid: hij was best lekker en het is gewoon zuurdesem. Daarom moet het lang staan om te gisten.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: herman de vriendschapscake

oh leuk dat jullie dat allemaal kennen.
er stond bij 'herman houdt niet van de koelkast' maar er is melk bij dus durf ik het bij dit weer niet op het aanrecht laten staan.

groetjes, en bedankt voor de link.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

8 Laatst bewerkt door jimmy (08-07-2006 11:03)

Re: herman de vriendschapscake

Even om wat mensen gerust te stellen.

Herman berust op het principe van een zuurdesem. Dat gebeurt, en nu klinkt het toch weer vies, door gisting, dus door de vermenigvuldigende "goede" bacteriën gewoon lekker lang te laten "werken". Dat klinkt eng maar de echte Franse en Italiaanse broden zijn bijna allemaal zuurdesem broden.
De melk lijkt ook inderdaad eng maar juist door het zure ervan werkt het hele systeem. Voor gisting zijn eigenlijk 3 dingen nodig, gistcellen, suiker en zuur. Oja, en minstens kamertemperatuur (ik geloof 24 graden optimaal)!

De allereerste gerezen broden stammen ergens uit Egypte. De oude Egyptenaren hebben gisten van deeg ontdekt/uitgevonden. In de Bijbel worden ook wel zure- en ongezuurde broden genoemd.
Het Paascha feest is een moment waarop de zuurdesems weggegooid werden waar ze dus verder een heel jaar lang brood mee maakten. En dat was best zonde want juist die oude desems waren de beste, maar bij dat feest ging het om het reinigen.
Herman is eigenlijk ook zo'n desem. Jaren oud steeds een stukje van het vorige deeg. Met ieder stukje wordt weer een nieuw deeg gemaakt, waar dan weer een stukje van bewaard werd voor het volgende deeg.

Zet je het deeg in de koelkast dan stop je het proces. Zo kan je een stukje Herman wat langer bewaren om het zelf later weer te gebruiken of om het later door te geven. Maar als je dat doet dan zet je de klok van de 10 dagen stil hoor!

Zelfs de lekkerste stokbroden zijn desembroden.
Heerlijk om zelf te maken, het duurt alleen even...

Tsja, het is even wat anders dan een standaardmix van de supermarkt!  ;)
Als thuisbakkertje vind ik desems juist reuze interessant. Een mix = nix!  :D

Oja, zolang het "fris-" zuurachtig ruikt is het goed (al vind ik fris hier geen exacte omschrijving, maar zo noemt men de geur van een zuurdesem).
Als het een andere vieze geur heeft dan is er iets foutgegaan. :(

9

Re: herman de vriendschapscake

oeps, snel uit de koelkast halen dus.
hij ruikt wat naar bier dus ik veronderstel dat alles nog ok is.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10

Re: herman de vriendschapscake

Haha, naar bier... Ik denk dat dat inderdaad de juiste geur is. Persoonlijk ben ik geen bierdrinker dus ik vind die lucht ook niet denderend, maar zo is wel de "fris-zure" lucht die je moet hebben!  :D

11

Re: herman de vriendschapscake

Haha, wat leuk om dit te lezen. Mijn moeder maakte deze cake vroeger ook wel, toen ik nog een klein meisje was... Is toch zo'n 25 jaar geleden! En ik kan me herinneren dat ik die cake erg lekker vond. :)

Groetjes Evelien

12

Re: herman de vriendschapscake

omdat er zuurdesem in zit, kan ik dan gelijk wat als smaak toevoegen?

bij het recept staan dingen zoals appels, kaneel en noten, maar kan ik ook chocolade of citroen of zo toevoegen?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

13

Re: herman de vriendschapscake

Toevoegen kan uiteraard, zolang je je aan de regels daarvan houdt.
Alles kan, net als met taart, cake, brood enzo!

Erg natte dingen bijvoorbeeld eerst even door bloem rollen omdat anders het deeg te nat wordt.
Vochtabsorberende dingen eerst even weken (en dan eventueel nog door bloem rollen).
Met chocolade er rekening mee houden dat het smelt.  :p

Oja, zoete dingen kunnen de rijs versterken, kaneel kan dat juist remmen, maar daar zal je weinig van merken zolang je je aan de hoofdregel houdt:

De hoofdregel, pas toevoegen als je het gaat bakken dus niet tijdens de 10 dagen voorwerk he!  ;)

14

Re: herman de vriendschapscake

ok! bedankt voor de tips.

ga de kinderen in bed stoppen en dan begin ik er aan.

ik ga herman wel lichtjes van naam veranderen van herman de vriendschapscake
in de hermannekes, de vriendschapscupcakes.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

15

Re: herman de vriendschapscake

bij mij heette Herman Kees, en hij was erg lekker. Ik vond het toen een heel leuk cadeau!!

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

16

Re: herman de vriendschapscake

onze herman is niet lekker geworden vind ik.

weet je nog toen ik zei dat hij naar bier ruikte? dat is door de gist natuurlijk.

wel, ik heb hem gisteren gebakken, en had er nog wat cacaopoeder toegevoegd,
om er een chocoladecake van te maken,

maar nu smaakt hij naar bier met chocolade! ik vind het nogal een vies smaakje.

mijn man proefde er niks van, die vindt het lekker, onbegrijpelijk want hij is heel kritisch.

eens zien wat de kindjes er straks van vinden.

echt jammer vind ik het :(

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

17

Re: herman de vriendschapscake

Hoi Catherine,

Herman smaakt ook niet als gewone cake. Misschien als je dat verwacht dat het wel tegenvalt. Lijkt me ook dat je met smaak combinaties ook niet van je gewone cake-ervaring uit kan gaan. Ik heb het zelf trouwens nooit met chocola geprobeerd hoor.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon helemaal je smaak niet zijn. Jammer!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

18

Re: herman de vriendschapscake

Ik heb ook al eens een Herman gehad, maar om de zoveel dagen taart was een beetje te veel. Mijn man eet niet graag zoet en vindt Herman niet lekker, en de kids eten sowieso al wienig zoetigheid, dus ik moest hem volledig zelf binnenspelen.

Ik heb thuis (zit nu namelijk op 't werk sssst) nog wel een aantal recepten liggen, onder andere met banaan en chocola !

Groetjes,

Vanessa

Groetjes,
Vanessa