1 Laatst bewerkt door ria (24-01-2006 14:25)

Onderwerp: minder zoete taarvullingen

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of jullie ook nog tips hebben voor andere vulling dan botercr

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

2

Re: minder zoete taarvullingen

Als je marsepijn gebruikt ipv fondant is hij qua smaak al iets minder zoet vind ik, ik heb er wel eens yoghurt bavaroi tussen gedaan ipv jam, alleen sloeg toen de marsepijn wat uit (ondanks dat ik hem in de koude garage had gezet ipv in de koelkast.
Ik wil nu een ander soort cake mix gaan gebruiken, chocolade met noten smaak of zo. Ik mail wel als het lukt en lekker is.

Taart-toedeloe, Maris
Zoals je het taartje thuis bakt, bak je hem nergens!

3

Re: minder zoete taarvullingen

Hoi Ria,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar vandaag maakte ik icing en ik heb het recept nog niet opgezocht, maar ik had de indruk dat ik wat te veel citroenzuur heb gebruikt. ;) (1 theelepel op 500 gram poedersuiker) Het werd dus een beetje zurig. Maar eigenlijk vind ik het wel een lekker smaakje! :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: minder zoete taarvullingen

Hoi Mirjam,

Een mespuntje was genoeg geweest :D maar ik vind het iets zuurder ook wel lekker eigenlijk ;)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: minder zoete taarvullingen

Hoi Ria,

Ook ik ben hier behoorlijk mee aan het experimenteren! Wat heel veel scheelt is de verhouding cake:botercreme. Dus hoe meer cake, des te minder zoet het geheel. En idd. een chocoladetaart (cacao door het deeg) lijkt ook minder zoet. Mijn succesnummer is nog steeds een slagroomvulling met marsepein er over. Ik weet niet hoe lang je hem moet bewaren, maar de tip om je taart op een koelelement te zetten kan je misschien ook nog gebruiken. Als ik botercreme gebruik smeer ik trouwens maar een heel dun laagje als vulling en top (net als boter op brood, maar dan ietsje ruimer).
En mijn laatste idee (nog niet geprobeerd): een smaakje door de fondant.

Groetjes Eef

6

Re: minder zoete taarvullingen

Hai Evelien,

even een vraagje over die slagroomvulling met marsepein h

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

7 Laatst bewerkt door ria (25-01-2006 15:26)

Re: minder zoete taarvullingen

Hoi allemaal

Éen van de  critische consumenten ;) wil eigenlijk binnenkort een prinsessen taart. Ik had voor haar zus een teletubbieland taart gemaakt .De uitvoering was volgens haar geweldig, maar zij vond dus die combi met banketbakkersbotercreme en abrikozenjam nog te zoet.
Ik loop nu te denken aan een mix van mascarpone met kersenvaai vulling erdoor.
Maar dan zal ik door de botercreme ,voor de rok ,misschien iets van kersenaroma(hebben ze dat eigenlijk bij de toko??) moeten doen of toch meer citroen.
Waar het mij om gaat is dat het net als de botercreme verantwoord is om buiten de koelkast te laten. want voor een prinsessen taart moet je hem anders toch verbouwen :)

@ Evelien, Die slagroom met gelatine erdoor heb jij die wel eens tot ongeveer 24  uur buiten de koeling gehad?

Ik blijf benieuwd naar jullie tips:)
groetjes ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

8

Re: minder zoete taarvullingen

mmm, ong 24 uur he? Nee, ik had hem gewoon heel eigenwijs in de koelkast gezet (was voor mijn schoonmoeder en die is niet zo heel kritisch) en had geluk dat er niks mee is gebeurd. Maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om een koude plek buiten de koelkast te vinden met dit weer? ;)

En als het echt niet zo zoet mag zijn, zou ik helemaal geen botercr

9

Re: minder zoete taarvullingen

Geen flauw idee of het wat is (het schiet me zo ineens te binnen) maar als je nou botercreme (met mix) maakt en je gebruikt citroensap ipv water??

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: minder zoete taarvullingen

Hoi Ria,

Waarom gebruik je niet een grote doos met koelelementen. Ik draai om de elementen altijd een theedoek, zodat daar het vocht in gaat zitten. Ik heb zelfs eens de pannenla in de keuken uitgeruimd en daar de taart in gezet, ook met koelelementen.

Succes,
Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

11

Re: minder zoete taarvullingen

Hoi Ria,

Ik gebruik zelf voor de eerste vulling gele banketbakkersroom van baukje, die moet je alleen maar aanmaken met water.
de tweede laag vul ik met slaroom en om de buitenkant  doe ik botercreme.
Die heb ik ook wel eens gedaan met slagroom maar dan blijft de marsepein niet mooi.
Ik vind hem zo niet erg zoet en de taart blijft mooi.
ik zet mijn taart in de kelder daar is het niet te koud en niet te warm.
Bij ons vinden ze jam als vulling ook niet lekker
nou succes er mee en de groetjes van Esther

12

Re: minder zoete taarvullingen

probeer eens gewone kwark van de supermarkt. ook erg lekker en het wordt helemaal niet zo machtig! succes!!!
groetjes dummie

13

Re: minder zoete taarvullingen

Zeg Ria, was die tip niet van jou? Om de taart in de oven te zetten met koelelementen erbij? Dat heb ik nl ook laatst gedaan toen het zo warm was . ik vertrouwde mijn kelder nl niet helemaal meer... En inderdaad, Peronne, slim om er dan een theedoek omheen te doen!
Mascarpone met ietsjes zoetigs erdoor is ook lekker.... Maar die kende je vast al:)!

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI