1 Laatst bewerkt door Karin (16-05-2006 08:50)

Onderwerp: DE Toscaanse Vleespastei

Op veler verzoek, hier istie dan:

Toscaanse Vleespastei
zowel warm als koud verrukkelijk(dit zijn niet mijn woorden, maar die uit het kookboek!:))

250 gr bloem
2 tl bakpoeder
75 gr boter koud
1/2 tl zout
1 dl melk

Bloem en bakpoeder in kom doen. Boter fijnsnijden en erbij doen. Dan zout en melk erbij doen en snel tot een smeuiig deeg kneden. Dan met 3/4 van het deeg een ingevette(of beklede) springvorm van 26 cm bekleden. Ook de rand bedekken.

100 gr ham in dunne plakjes
1 grote ui
1 tl boter
500 gr gehakt (half om half)
20 gr gehakte amandelen (gepeld of ongepeld)
1 el ketchup
20 gr krenten (of meer :))
geraspte schil van 1/2 citroen
zout peper
1 kleine geschilde appel

De bodem met ham bedekken. De ui fijn snijden en in tl boter fruiten. Dit over de ham verdelen.
Overige ingredienten in een kom doen en mengen. De appel erboven fijnraspen. Je kunt er ook nog wat Toscaanse kruiden door doen. Alles naar smaak! Ipv ketchup zou je wellicht ook wat tomatenpassata kunnen gebruiken.

Dit mengsel over de taart verdelen. Dan de rest van het deeg uitrollen en over de taart leggen. De zijkant en bovenkant goed aandrukken tegen elkaar. Met losgeklopt eierdooier bestrijken.
Figuurtjes uit restjes deeg snijden en die ook bestrijken.

ps ik lees nu pas dat je het deksel ook moet inprikken met een vork... dat had ik deze keer niet gedaan.. Oeps! Maar dat heeft niemand gemerkt denk ik ;)

Goed, de taart in een voorverwarmde oven 175-200 graden, zo'n 45-60 minuten bakken.
(Mocht je een kleinere vorm nemen, dan moet je dus een langere baktijd aan houden omdat de vleeslaag dikker is)

Ik heb zelf de temperatuur tijdens het bakken wat verhoogd. Dus wel begonnen met 175, maar na een kwartier dus wat hoger gezet.

Veel eetplezier!!!!!

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

2

Re: DE Toscaanse Vleespastei

Karin, bedankt!

Ga het zeker maken!!!!

Ciao| Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

3

Re: DE Toscaanse Vleespastei

Hoi Karin,

Dank je wel! Hij was koud inderdaad heel lekker. Nu dus nog warm proberen ;)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.