1

Onderwerp: Witte Botercreme

Hallo allemaal..

Ik ga alvast oefenen voor een verjaardagstaart en ik wil voor de verandering maar een keer botercreme gebruiken ipv chocola wat ik normaal altijd als vulling gebruik.
Nu heb ik al een keer botercreme gemaakt en ik had het idee dat dat wel gelukt was alleen het was heel erg geel. Op de site bij voorbeelden van de barbie taart lijkt de botercreme veel witter.
Ik heb wel een recept gevonden voor "'snowwhite buttercream" maar daar heb ik dus een paar vraagjes over:
- Hoeveel moet ik aanhouden als er ''1 cup'' staat?
- kan ik hier ook frituurvet ipv shortening voor gebruiken?
- is dit de botercreme waar je ook rozen en bloemen mee kan spuiten?

Wie kan me helpen??

:) gr. Charlie

2

Re: Witte Botercreme

Hoi Charlie

Botercreme is niet echt geschikt voor de bloemen. Het kan wel, maar ze blijven zacht, dus dan zou je direct op je taart moeten spuiten. De meesten van ons doen de bloemen met dik eiwitglazuur (icing). Dit kan je laten drogen, zodat je de bloemen later weer op een taart kunt gebruiken. (Net als die dropflowers en paddestoeltjes van baukje uit de supermarkt.)

Je kunt idd frituurvet gebruiken, maar dat smaakt een stuk minder lekker. Ik gebruik zelf altijd roomboter en margarine (half om half, om de kosten te drukken). Ik denk dat jouw botercr

3

Re: Witte Botercreme

Even een aanvulling op de uitleg van Evelien: Met botercreme kan je wel bloemen - en dan specifiek roosjes - spuiten, alleen moet je er dan wel wat voorzichtiger mee zijn. Je kan ze ook allemaal op een eigen bakpapier-vierkantje naast elkaar leggen en invriezen. Dan kan je ze heel gemakkelijk op de taart leggen waar ze moeten komen.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

4

Re: Witte Botercreme

Hoi Charlie,

Het klopt dat zelfgemaakte botercreme wat gelig is. Als je het maakt met gele room (banketbakkersroom) is dat uiteraard zeer van invloed op de kleur. We verkopen in de webshop een mix voor botercreme die wel wit is. Daardoor blijft het ook wit van kleur inderdaad. De boter is wel gelig als je het koopt, maar dat is meestal alleen het buitenrandje als het al zo is. Door het op kamertemperatuur te brengen en zeer goed en romig te mixen, wordt de boter ook al helemaal wit.

En je kunt wel roosjes spuiten van de creme. Je moet wel oppassen dat je creme door je handen niet te warm wordt, dus te slap, om ze te maken. Ik werkte dan met een koude natte doek en dan leg ik mijn spuitzak dus wat vaker weg. Ook je handen koelen onder de kraan helpt. Verder kun je de roosjes tot gebruik in je koelkast bewaren, ze worden dan mooi stevig. Ik heb wel eens een mokkataart gemaakt met mokkaroosjes, heel bijzonder!!

Groetjes en succes!

Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: Witte Botercreme

oke, bedankt allemaal... ik maak botercreme zonder banketbakkersroom dus als het goed is moet het dus met langer mixen wel lukken. Weet iemand ook hoeveel je aan moet houden als er staat 1 cup?

groetjes charlie

6

Re: Witte Botercreme

Hoi Charlie,

Er moet ergens een link staan in dit forum voor omrekening van engelse maten.
En er bestaat een soort tangetje waarmee je pasgespoten icingroosjes zo van je bloemennagel op je taart kunt zetten. Zou ook moeten werken voor botercreme lijkt me.
En ik heb een keer op het forum gelezen dat iemand banketbakkersroom maakte met alleen eiwit ipv heel ei. En daar dus botercreme mee maken. Dan is het ook een stuk witter. (Zelf gebruik ik trouwens de mix van de webshop. Lekker makkelijk en ook heel lekker :-) )

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: Witte Botercreme

Wat een goed plan van die botercr