1

Onderwerp: hoe maak ik een busje (auto)

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een autobusje (wegenwacht) te maken van taart.
dfe bedoeling is dat ik dat met taart zonder boter ga maken (hopen dat het stevig genoeg is, want gewone cake vind ik veel te machtig met marsepein)

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste  het busje met marsepein kan bekleden ?
Moet ik eerst een strook over de bovenkant leggen en dan de zijkanten op een of andere manier er tegenaan ?
Hoe krijg ik de naden netjes afgewerkt ?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaring !

groetjes Nicole

2

Re: hoe maak ik een busje (auto)

H

groetekes Kris

3

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Hoi Nicole,

Je kunt het ook met witte marsepein bekleden en schilderen. Je kunt de kleurstof (pasta) iets verdunnen met afgekoeld gekookt water. Ik heb op deze manier de auto van Pieter Post gemaakt. Misschien heb je er iets aan?

Carla

4

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Bedankt alvast voor jullie ideeen en adviezen, daar kan ik zeker wat mee !

Inge, kun je ons ook zeggen hoe jij die blauwe bus heb gemaakt ?
Is daar de grijze en blauwe marselein ook dubbel ? Het lijkt van niet namelijk of is het misschien super dun uitgerold ?

Ik wil namelijk het liefst een zo dun mogelijke laag marsepein gebruiken omdat de meeste mensen die ik ken niet van zo'n dikke laag houden ;-)
En als ik dan de hele bus dubbel moet bekleden wordt het al snel heel dik.
Het blijft altijd een compromis tussen lekker en mooi bij mij :D


Groetjes Nicole

5

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Hoi nicole,
als je met rustige zaagbewegingen je biscuit in vorm snijd wil het best wel lukken.
Ook kun je eerst zoveel mogelijk de rechte blokken snijden en dan daar waar nodig bijkanten of kleine op maat gesneden stukjes  biscuit er tegen aanplakken met bijv. botercreme
Zorg dat je boter creme lekker smeuiig is, maar niet te veel vocht erin.(evt 5 tot 10 sec in de magnetron) zodat hij goed smeert maar ook goed kan op stijven.
Dan zet je hem na het insmeren even in de koelkast tot de botercreme wat steviger is geworden. Daarna ga je hem dan bekleden.
Bij een busje kan je wel eerst

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Hoi Nicole,

Ik moest even mijn bus opzoeken om te zien hoe ik dat ook alweer had gedaan! Maar ik heb de bus eerst helemaal met grijs bekleed, een dunne laag. Dit werkt zeer handig, omdat je daarna de 2e laag kunt neerleggen op je taart en daarna nog bijsnijden als dat nodig is. Omdat ik met randjes om de ramen kon werken, hoefde ik niet echt aan te hechten.

Bij de brandweerauto heb ik het bijvoorbeeld andersom gedaan. Eerst helemaal rood en daarna de ramen erop.

De tips die Ria geeft zijn zeer handig, vooral dat opstijven. Als je de taart tussenin nu vult met om en om een dun laagje friszure jam (kersen of viervruchten oid) en een heel dun laagje creme, kun je aan de buitenkant iets meer gebruiken voor een goede vorm.

Heel veel succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Hoi allemaal,

niks zinnigs te zeggen over een bus, maar ik volg dit topic toch met veel belangstelling, want ik heb voor juli een ferrari op de planning staan en dat wordt vooralsnog mijn eerste 3d taart. :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Hallo allemaal!

Ik maak mij 3D taarten ook op de manier die Ria beschrijft. Ik vul eerst mijn cake en snij hem dan in de juiste vorm. Evt. nog stukken "plakken". Als ik de juiste vorm heb, smeer ik de buitenkant nog helemaal in met een dun laagje botercr

9

Re: hoe maak ik een busje (auto)

Mensen,

Dat jullie bedankt zijn dat weten jullie he ?
Ik ga mijn best doen ....!

Groetjes Nicole
p.s. Mirjam, succes alvast met je voorrarie (dat zegt je waarschijnlijk alleen maar wat als je praatjesmakers volgt op tv) :D