1

Onderwerp: Rolfondant? Marsepein?

Hey allemaal,

wie kan mij het verschil eens uitleggen tussen rolfondant en marsepein?  Want niet iedereen is altijd even zot van marsepein.  Wat is eigenlijk het makkelijkste om te gebruiken voor het bekleden van een taart want met de marsepein ondervind ik soms problemen, als ik die over de taart leg dan scheurt die soms door en de hoeken krijg ik nooit mooi afgewerkt.  En met rolfondant heb ik nog nooit gewerkt omdat ik dit produkt niet ken en niet weet naar wat het smaakt.

Groetjes en tot gauw, Katje

2

Re: Rolfondant? Marsepein?

Hai Katje.

Het verschil zit hem ten eerst in de smaak.
Fondant is nog een stuk zoeter dan marsepijn.
Hij droogt ook sneller op dan marsepijn, dus kan soms wat lastiger te verwerken zijn. Ik vind het persoonlijk wel fijn werken en geeft ook een mooi glad resultaat zoals bij mijn roosjes taart en klavertjes taart.
Bij het maken van kleinere figuurtjes moet je dus wel alles af blijven dekken.
Nu werk ik tot nu toe alleen met zelfgemaakte fondant, het kan dus zijn dat de kant en klare uit de webshop makkelijker verwerkt. (heb ik begrepen.)

Die vouwen, dat is waarschijnlijk gewoon even veel oefenen, is toch een beetje een handigheidje, gaat bij mij ook de ene keer beter dan de andere keer hoor. ;)

Je kunt natuurlijk ook bij grotere taarten de moeilijke hoeken vermijden door de zijkanten van een andere kleur te bekleden dan de bovenkant en dan het naadje bedekken door een spuitrandje. Heb ik bij mijn rolly taart ook gedaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

3

Re: Rolfondant? Marsepein?

Hey Wendy,

bedankt voor de uitleg.  Maar als fondant zoeter is dan marsepein dan is dit niet iets dat ik moet gebruiken want in onze familie zijn ze niet echt te vinden voor te zoete dingen maar nu ken ik wel het verschil!  Het werkt blijkbaar wel veel strakker dan marsepein als ik jouw taarten bekijk.  Ze zijn trouwens buitengewoon prachtig!!

Ik wil jou ook nog bedanken voor de tip van de zijkanten in een andere kleur marsepein te doen dan bovenop, dit ga ik echt uitproberen.  Maar hierover toch nog een vraagje, blijven die zijkanten dan goed kleven, zakken zij niet naar beneden?

Groetjes en nogmaals bedankt,Katje

4

Re: Rolfondant? Marsepein?

Hai Katje.

Nee hoor, als je botercreme op je taart smeert en dan de marsepijn ertegen aan plakt blijft het zitten, eventjes aan drukken en gladstrijken.
Bij een gewone lage taart werkt het wel beter dan bij mijn aquarium taart b.v. want dan heb je toch iets meer last van de zwaartekracht.
Bij de rollie taart was alleen mijn botercreme erg dun uitgesmeerd, (voor wie het was moest het niet te zoet worden) en dat was al opgedroogd toen ik aan de zijkanten toekwam.
Ik heb toen de zijkanten er gewoon met icing tegenaan gelijmd, werkte prima.
Ik klungel vaak ook maar wat aan hoor, ;) met wat uitproberen merk je al snel wat wel of niet werkt. De beste oplossingen komen toch meestal bij je op op het moment dat je voor een probleempje komt te staan. :)
Succes met de volgende taart in ieder geval, ik mag vrijdag weer voor de verjaardag van mijn zoontje zondag.

5 Laatst bewerkt door katje (04-04-2006 20:24)

Re: Rolfondant? Marsepein?

Wat klungelen noem je dat??  Ik vind jouw taarten prachtig en zeer goed gelukt, beter als die van mij.  Wat het beste lukte waren die kleine cakjes die ik zogezegd als proefexemplaar heb gemaakt en die vielen ook het best in de smaak. 

Wat voor iets is icing??  Gebruik je dit vooral voor de afwerking en eventueel marsepein tegen je cake te plakken of kan je dit ook gebruiken om een hele taart te bekleden??

Allesinds bedankt voor jouw tips en ik wens je veel plezier toe bij het maken van de taart voor je zoontje zijn verjaardag.  Ik kijk er in ieder geval naar uit om deze ook te bewonderen!!

Groetjes, Katje

6 Laatst bewerkt door wendy (04-04-2006 23:15)

Re: Rolfondant? Marsepein?

Hai Katje,

Allereerst bedankt voor je complimenten (bloos) maar ik ben toch ook echt nog een beginner hoor. Deze taarten zijn allen van de laatste maand. Hiervoor wel veel gewoon appeltaarten en cake gebakken en de laatste drie jaar voor mijn zoontje zijn taart gemaakt.
Die waren wel al met marsepijn maar dan in combinatie met van die plastic speeltjes en veel slagroom. Ik zal de foto's daarvan ook eens op mijn album zetten.

Icing is eigenlijk alleen maar eiwit met poedersuiker.
De eiwit stijf kloppen en poedersuiker toevoegen tot je stijven pieken kan trekken.
Je kan hiervoor beter eiwit poeder gebruiken met wat water vanwegen salmonella gevaar. Voor poedersuiker is bakkerspoedersuiker weer het beste, zit geen antiklontermiddel in en stuift niet zo. Het is dus ook wel erg zoet.
Met icing kun je b.v. cakjes glazuren of b.v. figuurtjes spuiten zoals die vlinders die je overal voorbij ziet komen op de show off. (maak ik nu ook graag trouwens, erg leuk) De vissen en plantjes op de aquarium taart zijn ook van icing. Die heb ik er dan dus ook weer mee opgeplakt. Je laat het gewoon na verwerken heel goed drogen en dan word het goed hard maar het blijft eetbaar.

Voor vlinders en dergelijke gebruik je diverse diktes icing, door wat water toe te voegen. Je kunt er zo ook hele plaatjes mee maken op een taart of zoals ik op Liam's taart ga doen, een combinatie van icing, marsepijn en fondant maken.
Dat kun je namenlijk lekker vooruit doen zodat het niet allemaal laatste moment werk is.

Een hele taart ermee bekleden kan mischien ook wel maar dat weet ik niet zeker, heb het in ieder geval nog nooit gedaan, daar gebruik je denk ik weer eerder vloeibare fondant voor waar momenteel ook een item over gaande is.
Mischien weet iemand anders hier antwoord op, zoals gezegd, ik leer al aardig veel in korte tijd maar heb nog lang niet alle antwoorden en moet ook nog veel leren.

Maar Katje, zolang we leergierig zijn leren we het allemaal vanzelf. ;)
Voor mij geld in ieder geval "LANG LEVE DIT FORUM", en alle baksters met antwoorden op onze vragen. :D

7

Re: Rolfondant? Marsepein?

h

groetekes Kris

8

Re: Rolfondant? Marsepein?

Icing kan je wat minder zoet maken door er een beetje citroenzuur doorheen te doen. in het recept staat een mespuntje op ongeveer 500 gram poedersuiker, maar ik heb er eens een theelepeltje doorheen gedaan en toen werd het heel lichtzurig. Ik vond dat zelf erg lekker. Als je geen citroenzuur hebt en je wilt de icing alleen gebruiken om de taart te bedekken (dan hoeft ie dus niet zo heel stijf te zijn) kan je ook een beetje citroensap gebruiken.

Groetjes,
mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: Rolfondant? Marsepein?

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties!!  Nu weet ik weer wat meer en kan ik weer aan de slag.

Ik ben eigenlijk al jaren bezig met koekjes, taarten, cake en alle mogelijke andere desserten te bakken/maken want ik ben verslaafd aan zoete dingen.  Maar sinds ons Krisje met haar leuke taarten op feestjes begon te showen en ze me deze site aan de hand gedaan heeft kreeg ik de kriebels ook te pakken.  Het ergste was, nu bijna twee weken geleden, toen ons Krisje mijn Nijntjestaart voor de verjaardag van mijn dochter op deze site plaatste, toen is het een echte verslaving geworden, zit ik alle dagen op deze site en kriebelt het constant om te gaan bakken.  Mijn schoonvader is de volgende die verjaart maar die wil een traditionele biscuittaart met slagroom, hagelslag en fruit.  Dit viel me eerst wat tegen maar nu ik er enkele nachten over geslapen heb ga ik er toch mijn eigen versie van maken.  Hij krijgt zijn zin maar ik steek er toch een deel van mijn eigen creatie in.  Afwachten wat het wordt want is pas voor binnen en week en een half.

En... Wendy, als jij ook nog maar enkele maanden bezig bent met zulke taarten dan vind ik dit super en geeft het me hoop dat het binnen enkele maanden en na nog vele bezoeken op deze site wel beter zal gaan.

Nogmaals bedankt en tot ...
Katje