1

Onderwerp: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Ik ben momenteel bezig met de taart van Dikkie Dik. Maar nu wilde ik twee kleuren om de taart mee af te dekken. Groen (gras) en blauw voor de lucht. Erg leuk natuurlijk, maar wat is dat ontzettend moeilijk !!! Na heel veel geworstel lagen de twee delen op de taart. ik had ze van te voren nog een beetje gerold, maar dat viel bij het overleggen op de taart alweer uit elkaar :(

Het ligt nu op m'n taart, afgesneden en wel, maar nu krijg ik zo'n kiertje waardoor ik de botercreme kan zien :( :( :(.

Ik heb het ook alweer terug geduwd en m'n plaatje van dikkie dik ligt er ook op, maar dat helpt allemaal niet !!!

HELLUP !!!


Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

2

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Oh ja, vergeet ik nog te vragen. Ik had gelezen dat iemand z'n marsepein uitrolt tussen keukenfolie. Ik zat nl vandaag helemaal onder de poedersuiker ! :D

Maar hoe doe je dat precies, want kan dat dan ook met zo'n hele plak marsepein voor over de taart !!!

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

3

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Hoi Wietske,

Oh jee, dat is balen zeg!!! Misschien kan jer nog een randje/rolletje van een (iets) andere kleur over de naad heen leggen zoddat die weg is en het misschien net lijkt of het zo hoort?
Tussen folie moet je volgens mij elk formaat kunnen uitrollen, zolang je folie maar groot genoeg is. Zelf gebruik ik geen folie, dus het fijne weet ik er ook niet van. :)
Ik hoop dat je taart nog te redden is. Succes ermee!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Ik heb vorig weekend mijn eerste Nijntjestaart gemaakt en heb die folie gebruikt.  Ik had een zeer groot stuk afgescheurd, daar mijn marsepein op en daarna weer zo'n groot vel erop.  Daarna rollen maar.  Helaas was die folie niet al te breed maar in de lengte had ik heel veel plaats om mijn marsepein uit te rollen.  Af en toe moest ik de marsepein wel even omdraaien want de zijkanten rolden soms omhoog en dan draaide ik die met folie en al om.  Soms begon de plastiek te ribbelen maar daar zag je niets van op de marsepein zelf.  Dus geen vegen van poedersuiker.

Groetjes, Katje

5

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Hoi Wietske,

vervelend zeg dat gedoe met je marsepein, ik hoop dat het al in orde is gekomen.

Over het uitrollen van de marsepein, ik gebruik altijd de mat en roller van tupperware (had mijn moeder nog in een kastje liggen) en dat is zzo super. Ik gebruik dus echt nooit poedersuiker en de marspein blijft echt niet plakken.
zeker als je regelmatig taarten maakt is het echt een aanrader.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

6

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

H

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

7

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Bedankt voor jullie tips allemaal !

Ik heb al een heel keukenkastje vol met tupperware, maar er kan nog meer bij !!!

Aangezien ik morgen jarig ben, kan ik dat nog wel even op de valreep op mijn lijstje zetten ;) !!!

M'n taart is inmiddels klaar, ik vind hem zelf erg leuk geworden (afgezien dan van dat kiertje :D ), ben nu bezig met m'n eigen verjaardagstaart.. zweet, zweet...

Moet nog beginnen met het marsepein uitrollen, dus dat wordt waarschijnlijk wel nachtwerk !!!

Ga dan nu proberen met het huishoudfolie :)

Zodra ik even tijd heb, zal ik de taarten op het forum plaatsen !

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

8

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Hoi Ria,

ik heb de roller eigenlijk nog nooit gevuld met water omdat ik nog geen last heb gehad van plakkerigheid. Mijn eerste taart die ik afgelopen september heb gemaakt was een drama want alles bleef maar aan het aanrechtblad plakken.

Ik was ook echt heel blijk met die tupperware spullen van mijn moeder.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

9

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Succes wietske

Ik heb vandaag van 9 tot 9 gewerkt en ga zo ook de keuken nog in om een taart te bakken die ik dan morgen ga bekleden.
Ik doe dus gezellig met je mee met nacht braken.
Ben ook erg benieuwd naar de dikkie dik taart, hij is zo leuk die kat. :D
En denk eraan, geef nooit de moed op hoor, probleempjes zijn er om opgelost te worden.
Een lijntje icing tussen de naadjes zou ook nog kunnen, of inderdaad een rolletje marsepijn, gewoon volhouden en uitproberen h

10

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Yes, het is gelukt hoor, het uitrollen op folie... SUPER !!!

Heerlijk geen geklieder met poedersuiker !!!

M'n eigen taart hou ik simpel hoor, ik heb hem bekleed met lila marsepein en nu wil ik gaan spuiten, uit de losse hand !!!! :) Ben benieuwd !!!

Ik had van de week al vlindertjes gemaakt dus die gaan er op.. en klaar is kees !

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

11

Re: HELP !!! M'n marsepein glijdt van m'n taart !!!

Hoi Wietske,

Als je 2 kleuren aan elkaar wilt rollen over de taart, dan kun je het beste de 2 kleuren apart uitrollen, maar dikker als normaal laten. Daarna snij je de 2 kleuren zo uit dat ze tegen elkaar aan passen en druk je het goed stevig aan tegen elkaar, evt maak je met je vingers een beetje een bobbelrand die je tegen elkaar kunt krijgen. Daarna ga je weer uitrollen met deze hele plak van 2 kleuren. Hierdoor rol je ze wat steviger tegen elkaar. Denk wel om nieuwe suiker onder die rand, want daar plakt het het snelst.

Ik doe de randen ook wel eens over elkaar, maar dan zie je wel wat kleurnuances helaas. Het werkt echter ook wel. Je kunt die randjes een beetje nat maken, zodat het goed vast zit.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat