1

Onderwerp: de bakpoeder truuk

Hoi allemaal,

Nog niet echt een recept, maar wellicht volgt dat nog hieruit. Voor mijn jongste die geen melk en geen gewone suiker mag bak ik steeds zelf cupcakes met wajang en druivensuiker. Door de druivensuiker rijst het wat minder en blijven de cakejes wat te compact naar mijn smaak (Hij vindt het zelf trouwens wel heel lekker :) )Vanochtend moest ik weer een voorraadje voor hem bakken (Gaan dan gewoon de vriezer in) en ik dacht: ik doe er gewoon een scheppie bakpoeder doorheen. WOW Wat een spul is dat zeg!! Het rees de pan uit! Stroomde gelukkig nog net niet over, maar waar het normaal nog binnen het papieren vormpje bleef stond er nu een kop op de muffinvorm waar ik die papieren vormpjes altijd in zet. Het resultaat is heel luchtig en zacht. Nu wil ik dus gaan proberen om gewone cake met boter te maken en daar bakpoeder doorheen. En dan proberen hoe dat bevalt als ik er een taart met botercreme, fondant, e.d. mee maak. Wellicht is dat dan weer een stuk minder zwaar dan gewone cake. Jullie horen/lezen er nog wel van.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: de bakpoeder truuk

En wat denk je, dan de poeder erdoorheen wanneer je de bloem er doorheen spateld? of zou het er dan niet goed genoeg doorheen gaan.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen want voor mij geld, hoe luchtiger hoe beter.
Ik bak heel graag en veel en ze worden ook altijd wel erg lekker maar zo lekker luchtig als mijn vriendin ze altijd heeft bij de kindertaarten die zij besteld bij de bakker bij haar in "Noorden" krijg ik ze gewoon niet. :(
Vraag me altijd weer af wat hun geheim is.

Groetjes Wendy.

3

Re: de bakpoeder truuk

bakpoeder meng je eerst met de bloem en dan door het deeg Wendy.

Groetjes Evelien

4

Re: de bakpoeder truuk

Hoi Mirjam,

welk beslag gebruik je voor je muffins? Gewoon cake-beslag (dus met boter er in) of biscuit-beslag (dus zonder boter)? Of een heel ander beslag?

Ik wil ze ook gaan maken, maar ik twijfel of dit ook kan met biscuit-beslag. En ik vind muffins van cake-beslag altijd een beetje droog.

Alvast bedankt !! Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

5

Re: de bakpoeder truuk

Hoi Mandy,

Ik gebruik voor gewone cupcakes altijd gewoon cakebeslag. En dan per ei 50 gram van alles (suiker, boter, zelfrijzend bakmeel. Officieel hoort er bloem in, maar ik zweer zelf bij zelfrijzend bakmeel ;) ) Echte muffins heb ik nog niet gemaakt. Zou er denk ik de eerste keer een pak mix voor halen. :D
Bij mij wordt de cake niet droog. Misschien moet je het wat korter in de over laten? Ik laat ze meestal iets van 35 minuten op 160 graden bakken.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: de bakpoeder truuk

Hoi mirjam,
voor cupcakes mag je oven zelfs op 175 graden en dan hoeven ze er maar 15-20 minuten in.  Dan zijn ze perfect met het zelfde recept :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

7

Re: de bakpoeder truuk

Hoi

Mocht er iemand een muffin recept willen hebben, ik heb vorig jaar een heel fanatiek ;-) muffinjaar gehad en veel receptjes getest (op de collega´s van mijn man uitgeprobeerd :-) ). Het is echt supereenvoudig te maken, en ook klaar in een tel, je hoeft niets te mixen ofzo, gewoon "natte " ingredienten samen doen, droge ingredienten samen en dan samen doorroeren (vouwen, heet het eigenlijk, muffinsbeslag mag een beetje rommelig blijven, is beter voor de luchtigheid). Overigens pas ik ook altijd de bakpoedertruuk toe, werkt geweldig. Mijn favorieten zijn: muffins met citroen en frambozen, bananenmuffins, muffins met abrikozen en munt en de kleine carrotcakes (smaakt naar kaneel en citrusfruit). Dus als iemand een receptje wil, laat maar even weten.

Groetjes,

Lara

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

8

Re: de bakpoeder truuk

Hoi Lara,

wijkt jouw basisrecept veel af van het recept van Mirjam en Ria? Kun je het anders sowieso niet plaatsen (misschien als een heel nieuw hoofdstuk in het onderdeel Ã?ngezonden recepten").

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

9

Re: de bakpoeder truuk

Hoi Mandy,
Ja, de boter verhouding is veel minder dan bij cake. En ook gaan er staandaard 2 eieren in op zo´n 250-275 g bloem. Resultaat is dan het veel minder zwaar is dan cake, heel lekker vind ik ( en mijn familie :-) ), je kunt je alleen niet zo lang bewaren, ze worden snel oud maar goed, ik gooi ze altijd gelijk de vriezer in. Uit de vriezer smaken ze eigenlijk net zo goed als zo gebakken, vooral even na de defrost stand van de magnetron, echt yummie. Voor degene die zweren bij cake, ik heb ook nog een cakereceptje met banaan erin, worden ze ook heel luchtig en smeuig van, Wendy misschien iets voor jou of voor Mirjam, doet het namelijk heel goed bij kids dat receptje...

Groetjes,

Lara

Ps. ik zet het recept erbij

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

10

Re: de bakpoeder truuk

Hey,

in mijn kookboek staat er steeds dat ik zelfrijzende bloem moet gebruiken maar dit doe ik nooit.  Ik gebruik steeds, voor alles en nog wat, bloem gecombineerd met bakpoeder.

Katje