1

Onderwerp: Rolfondant te brokkelig??

Hallo allemaal,

even een vraagje over rolfondant: enige tijd geleden heb ik er een taart mee gemaakt die prima lukte, maar na een uurtje of twee begon het hier en daar te brokkelen en zelfs te breken!

Toen ik de ingredienten kocht, heb ik meteen rolfondant gekocht om een prinsessentaart mee te maken. Ik heb dus nog zo'n 1,5 kilo liggen... Maar nu twijfel ik of het wel geschikt is voor gebruik, vooral voor het lijfje van de jurk???? Iemand ervaring of tips??

Alvast bedankt!!

Suzanne

2

Re: Rolfondant te brokkelig??

Je zou de fondant voor het gebruik even goed kunnen doorkneden. dan worden de ingredienten weer wat soepeler. Dan rolt het ook wel makkelijker uit. misschien hebben de anderen ook nog tips??

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: Rolfondant te brokkelig??

Je moet het van tevoren inderdaad goed doorkneden daar wordt het soepel van. Het kan ook zijn dat je het misschien te dun hebt uitgerold.

Succes, Petra

4

Re: Rolfondant te brokkelig??

Ik bedoel eigenlijk meer dat het vorige keer goed te bewerken was, maar eenmaal op de taart werd het al na 'n paar uurtjes brokkelig en braken er zelfs een paar stukken af. Niet handig als je de taart 's ochtends wil maken voor het feestje 's middags...

Ik neem aan dat een vochtige onderlaag (botercreme??) zal helpen, maar ja, dat werkt niet op het lijfje van de jurk lijkt me...

5

Re: Rolfondant te brokkelig??

Hoi Suzanne,

Inderdaad kan je er beter wel wat onder smeren. Droog op de taart wordt de fondant wel hard lijkt me. Voor de rok van een barbie kan je ook botercreme gebruiken hoor!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: Rolfondant te brokkelig??

En voor het lijfje kun je dan mischien toch beter marsepijn gebruiken.
Hoewel ik ook rolfondant wel eens uitsteek om later de vormpjes op de taart te leggen en dat droogt wel hard op maar wordt niet brokkelig.
Zal per keer wel schelen.

Groetjes wendy.

7

Re: Rolfondant te brokkelig??

Hoi,

ik heb de tip gekregen (van Inge geloof ik) om wat eiwit(poeder) door de fondant te kenden om het weer soepel te maken en dat helpt echt goed.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl