1 Laatst bewerkt door Car (16-03-2006 11:02)

Onderwerp: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Ik ben het lijfboek van iedereen hier weer eens aan het bekijken en vroeg me iets af. Dus: pak het boek erbij en blader naar blz. 19 :-)

Het gaat om het maken van een stapeltaart. Ze legt in stap 2 uit dat je een sjabloon op de ondertaart moet leggen en de hoeken moet markeren met een naald.
Dan haalt ze het sjabloon weg, steekt de stokjes in de taart, spuit glazuur op de ondertaart en zet de boventaart erboven op.

Maar, hier bij de Leukste taarten, lees ik altijd dat er een kartonnetje tussen moet. Is ze nu vergeten een stap te beschrijven, of zou ze er geen kartonnetje tussenleggen?

Vorig jaar heb ik me er niet aan gewaagd, maar dit jaar wil ik het toch eens proberen, zo'n stapeltaart. Zou er niet een workshop ergens zijn waarin je leert hoe dat moet, zonder dat je er eerst voor hoeft te trouwen? ;-)

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Hoi Car,

hmmm......... misschien zijn haar taarten stevig genoeg voor het gewicht. (Cake met boter en een flinke laag marsepein en fondant erover.) Als je biscuit gebruikt en een dun laagje erover doet zou ik wel een kartonnetje gebruiken..........

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Hoi Car,
als je goed op de foto kijkt, zie je dat het sjabloon het cake board is
dus ik denk dat hij met board er opgeplaatst is. Want anders zou de boventaart ook door de deuvels kunnen zakken.
Het is wel zo dat het een oorspronkelijk engels boek is en daar werken ze meer met de stevigere cakes(en snijden ze kleinere porties ;) )
Dus voor zo'n 12 x12 taartje zou het zonder kunnen, maar lijkt mij niet waarschijnlijk.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

4

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Hallo allemaal,

Ik heb het ook al vaker gezien dat ze zonder karton werken, maar ik vind het behalve minder stevig, ook minder handig snijden. Ik gebruik ook altijd bakpapier aan de boven- en onderkant van mijn kartonnetje (even plakken met kinderlijm, die is niet giftig). Zo snijdt het makkelijker

5

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Hoi

Volgens mij prikt dat stokje zo door de taart die je erbovenop zet, dus dat heeft volgens mij geen enkele zin. Het is wel iets dat je snel vergeet te beschrijven, kijk maar bij het voorbeeld van de barbietaart hier *bloos*

Maar ik denk inderdaad, hoewel ik het boek niet bezit en dus niet mee kon bladeren :(, dat het met karton of board was hoor.

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Hoi hoi,

Helaas ik heb het lijfboek ook nog niet (komt er wel aan hoor, ben bijna jarig!)
maar ik heb wel net een klein stapeltaartje gemaakt. ondertaart was 22 doorsnede en met een taartje erbovenop van 16 doorsnede. Ik heb er wel wat tussen gedaan, zo'n dunne soort piepschuimachtige pizza bodem op maat geknipt. Dit werkte op zich wel goed. En aangzien mijn lieve man zich snel laat verleiden tot een  verse pizza als ik 's avonds moet werken hebben we 2 vliegen in 1 klap.
Ze zijn goed afwasbaar. Om de taart goed op elkaar aan te laten sluiten heb ik er het afgewerkt met een rolletje marsepein.
Groetjes Marloes

7

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Bedankt dames! Het leek me ook al niet logisch. Waarom stokjes prikken als je er niet iets op laat rusten... Nou, ik ga maar eens op zoek naar pizzadozen of mooi bakpapier. Weten jullie welk merk wit bakpapier heeft? Ik heb volgens mij altijd die van AH, maar die is bruin. Ziet er niet zo mooi uit op zo'n taart vind ik.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

8

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

ik heb laatst snackpapier van het merk toppics gekocht bij de konmar en die is wel wit

Groeten,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Re: Taart met verdiepingen, Peggy Porschen

Volgens mij heeft Baukje ook wit bakpapier, alleen is dat omgerekend wel een stuk duurder.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.