1

Onderwerp: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Heeft iemand enig idee hoe ik marsepijn of foundant in bordeaux kan kleuren?

En is er een manier om zilver in een taart te verwerken? en dan het liefste niet met die zilverparels.....

Ik hoor graag tips ;)

2

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hoi Ivo,

Voor bordeaux misschien een beetje blauw of zwart door veel rood heen? Ik heb het nog niet zelf gemaakt. Voor zilver heeft Inge hele mooie glitterpoeder in de webshop, dat kan je met een theezeefje erop strooien of met een kwastje erop smeren. Ik heb zelf de goud ervan en ik vind het erg mooi! (Ik heb er b.v. marsepeinen trouwringen mee gemaakt.)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hoi Ivo,

Ik heb een bordeauxrood in vloeibare vorm, in een fles. Ik heb deze kleur ook al een paar keer in de toko gezien. Als je er weinig van gebruikt is het roze en veel dus bordeaux.
Heeft Inge niet een rood die in de buurt komt??

Groetjes Evelien

4

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hoi Ivo,
Ik heb hier eens kleurstoffen gekocht en vond dit een heel handig schema
http://www.candylandcrafts.com/colorchart.htm
Goud of zilver moet je niet door je fondant heenkneden maar met heldere alcohol bijvoorbeeld wodka  en kleur poeder een "verfje'maken en dat over je fondant heen schilderen dan blijft het glanzend. Door de fondant heen is het zilver effect minder  en heb je veel meer nodig. Als je veel zwart moet gebruiken voor je taart zou ik die verf techniek ook overwegen. de kans is anders groot dat de gasten allemaal met een zwarte tong rondlopen. (misschien heeft Mac ;) hier ervaring mee, met de zwarte darttaart)
Groetjes ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

En voor marsepein heb je wat minder kleurstof nodig dan voor fondant. Misschien dat dan ook scheelt met dat zwart.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Dat scheelt zeker, die ervaring heb ik ook! Ik probeer fondant te vermijden voor donkere kleuren!

Eef

7

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Oke, schilderen op taart :)

Klinkt als een nieuwe uitdaging.

Zwart zal zeker veel nodig zijn, dus zal overwegen dat ook te schilderen.
Al moet ik dan dus wel kleurstof in poedervorm hebben?
of kun je ook met de vloeibare kleurstoffen (die potjes uit de shop) schilderen?

8

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

ivo


Ik heb mijn fietstaart , de berg en de weg dan, ook geschilderd.

Ik heb hier kleurstofpasta voor gebruikt en verdunt.

En ik zag dat ze dat idd ook hier in de webwinkel hebben

Groetjes,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Je kunt de kleurstof uit de webshop gewoon gebruiken. Even bij Inge checken of je met water of alcohol moet verdunnen, maar waarschijnlijk kan het allebei. Eigenlijk is iedere kleurstof wel geschikt om mee te "verven".

Groetjes Evelien

10 Laatst bewerkt door ria (07-03-2006 22:44)

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

hoi,
als je het op fondant gaat gebruiken is alcohol  de beste oplossing, het verdampt heel snel, waardoor je fondant niet gaat smelten. Voor marsepein wordt het ook wel
geadviseerd. Als je een zwarte laag moet maken, kun je al wel wat zwarte kleurstof er door kneden. (Anders schijnt je lichte onderlaag erdoor).en dan maak je het af met het laagje wat je erover verft.
groetjes ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

11

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hai Hai!

Voor de dart-taart heb ik gewoon marsepein gekleurd met zwarte pasta.
Gebruik in ieder geval (als je dat gaat doen) wel handschoenen!

Het was wel een leuk gezicht om al die zwart gekleurde tanden te zien :-)
Niet dat het helemaal pikzwart is ofzo! Maar het zwart gaat vanzelf wel weg!

groetjes | mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

12

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hoi Ivo,

Ik weet niet of je wel eens met fondant hebt gewerkt, maar die kun je nl. per kilo kopen.... en ook in kleur, waaronder zwart dus! Dat scheelt een hoop werk.

Het zilver kun je er ook op doen mbv de metallic kleurpoeders. Dat werkt heel makkelijk, gewoon met een kwastje erop smeren, droog. Voor een mooier en beter eindresultaat adviseer ik de gildesol erbij te nemen. Hierdoor krijgt een mooier gladder effect, en het blijft ook goed zitten dan.

Verder gaan Marianne en ik dit weekend naar engeland en ik heb ontdekt dat ze bij mijn leverancier ook de kleur bordeaux verkopen als kleurpasta. Als je wilt kan ik een potje voor je meenemen?

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

13

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Ik heb toen ik bij jou was wel 100 gram fondant mee genomen.
Omdat ik het nog niet kon en dus 0,0 ervaring had, dus als oefen spul.

Ik moet het alleen nog gaan gebruiken :)

Kun je niet gewoon marsepein op kleur per kilo gaan verkopen....

Dat potje kleurstof, neem die maar mee. (gok tenminste dat het zo'n 3 a 4 euro potje is)

Ik moet toch binnenkort weer spullen hebben, dus dan kom ik nog wel een keertje naar jisp ;)

14

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hoi Ivo,

Sorry, maar marsepein moet ik zelf kleuren, dat wordt voorgekleurd helaas niet verkocht door leveranciers, hoewel, wel zalmrose en lichtgeel, maar ik vind die standaardkleuren echt helemaal niet mooi! Ik ben meer van lekker fel qua kleuren ;). Het kan dus wel hoor, maar het kost dan 1.50 per ons gekleurd. Je kunt dus gewoon 10 keer een ons bestellen.

Weet je al wat over die mini egg pan, als je die niet wilt dan laat ik de order nl zometeen al opsturen....

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

15

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Wat leuk dat je naar Engeland gaat Inge, ga je naar die beurs van Squires? Leek me zo leuk om heen te gaan! Wie weet volgend jaar...

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

16

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

hoi Carry!

Ja, daar gaan Marianne en ik samen heen :) leuk h

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

17

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Inge en Marianne,

Wat een super idee om dat als een soort groepsreis te organiseren!! Ik meld me bij deze aan. :D Ik kan me voorstellen dat er behalve de beurs ook een heleboel leuke winkels zijn, waar we dan misschien ook kunnen neuzen??
Ik ben heel benieuwd wat jullie er aantreffen! Flink veel foto's maken... Misschien volgende week een nieuwe galerij erbij??? ;) (Als dat mag trouwens daar op die beurs, anders stiekem met je telefoon. ;))

Groetjes Evelien

18

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Hoi Inge

Ik ben er ook een paar keer geweest en heb er erg van genoten!!
Om eerlijk te zijn baalde ik echt dat ik dit jaar niet kon gaan.
Veel plezier. Enne zorg dat je genoeg centjes op zak hebt want op een of andere manier raak je die daar gauw kwijt!! ;-)

groetjes Francisca

19

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Oh, Francisca, daar was ik al bang voor..... ik neem wel een zak mee ;)

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

20

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Haha!
Ik sluit me helemaal bij Evelien aan! Gezellig hoor met z'n allen naar Engeland!
:-) :-)
Ga ik nu alvast hard sparen!!

groetjes | mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

21

Re: Kleuren: bordeaux en zilver.....

Ik ook, ik ook! Mag ik me vast inschrijven voor volgend jaar? :-D

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops