1

Onderwerp: Spuiten met royal icing

Ik ben tegenwoordig in het trotse bezit van een mooie 26-delige spuitset en heb tot nu toe eigenlijk alleen simpele dingetjes met botercreme gedaan. Ik zou graag 'echte' figuurtjes willen gaan spuiten, zoals rozen en figuurtjes zoals op de Wilton site bij decoration techniques staat, maar weet niet echt waar ik moet beginnen. Wat is nou het precieze recept van royal icing, en hoe hard wordt dit? Als ik bijv. paashaasjes zou willen spuiten ter decoratie maar ook om op te eten, kan dit van royal icing? Wie heeft een duidelijke uitleg voor me?

2

Re: Spuiten met royal icing

Het recept van icing staat bij de recepten (glazuur). Dit wordt hard, maar niet oneetbaar hard. Als je er wat citroenzuur door doet wordt het wat minder zoet.
Op de Wiltonsite staan wel duidelijke voorbeelden, soms ook met filmpjes erbij.

Succes!
MIrjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Spuiten met royal icing

Hoi Roos,

Ken je de versierde kauwgomballen die je soms bij de bakker in de vitrine ziet staan? Dat is ook gemaakt van royal icing (glazuur) en ken je die paddestoeltjes en bloemetjes (dropflowers) van ...uhr Dr Oetker  of Baukje ofzo... Dat is allemaal hetzelfde spul!
Je moet eens rondkijken hier op de site (boven het forum staat een optie "zoeken") dan vindt je vast wel alles wat je weten wilt! Zo niet, dan kom je hier nog eens terug. ;) Veel plezier.

Groetjes Evelien

4

Re: Spuiten met royal icing

Hoi Mirjam,

ik heb nu al een aantal keer dat citroenzuur voorbij zien komen, voor in de icing.
Wat is dit nou precies is het vloeibaar of in poedervorm? (Ik denk eigenlijk gelijk aan die plastic citroentjes met citroensap)
Waar kan ik dit eventueel krijgen? Ik wil nl. ook gaan experimenteren met icing.
Alvats bedankt.

groetjes Ciska

5

Re: Spuiten met royal icing

Hoi Ciska,

Citroenzuur is in poeder/korrel vorm. Dit is echt heel erg geconcentreerd zuur, niet te vergelijken met het vloeibare. Je kunt het in de webshop krijgen, het kost maar 1 euro voor 30 gram en daar heb je voor een stuk of 20-30 keer icing maken wel wat aan, want je hebt een mespuntje nodig in de icing.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat