1

Onderwerp: Hoe drogen dikke muren?

Hoi allemaal,

Ik heb gisteravond de muren van een plantenkas gespoten met icing op een ingevette plastic showmap. Ze zijn wel een paar mm dik geworden. Vanavond wilde ik er 1 afhalen, maar de onderkant is nog zacht. Kan dat door het vet komen of is het te dik? of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: Hoe drogen dikke muren?

Hoi Mirjam,

gewoon meer geduld!! :D Wel een paar dagen. Minimaal 2 hele dagen laten drogen, maar misschien nog wel een extra dagje... Ik hoop dat je zoveel tijd hebt?

En ik ben wel heeeeeeeeeeel benieuwd. Een plantenkas!! Zien, zien, zien... :D:D Was jij dat met een moeder die met pensioen ging?

Groetjes Evelien

3

Re: Hoe drogen dikke muren?

Hoi Evelien,

Gelukkig hoeft ie zondag pas klaar te zijn. Maar ik  moet nog meer maken. Worteltjes, groene rozen (lijkt wel op sla toch? ;) ) en wat me nog te binnen schiet. En dan een poppetje die mijn moeder voor moet stellen. (Ja, inderdaad, dat was de mijne die 65 wordt. :D ) Heb ook al onderdelen voor een stoeltje gespoten. Nog even kijken hoe ik dat netjes in elkaar zet.
Meteen nog een vraagje: Ik heb bedacht om gevulde boterkoek als ondergrond te gebruiken (voor een moestuin dus) omdat mijn ouders niet van taart houden. Nu heb ik al donkere basterdsuiker gehaald in de hoop dat dat donker genoeg wordt. Ik weet nl anders niet wat ik als aarde kan gebruiken. Heb jij nog (of iemand anders) een ideetje?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Hoe drogen dikke muren?

hoi mirjam,
als je soms bruine en zwarte kleurstof in huis hebt, dan meng je dat samen door marsepein of fondant. Dan kan je met een knoflookpersje er rulle/losse aarde mee maken. Beetje knijpen mes er langs etc etc.
succes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: Hoe drogen dikke muren?

Hoi Ria,

Ik heb geen zwart. Daar zat ik dus ook al aan te denken. En de bruin die ik heb is niet donker genoeg. Dat van die knoflookpers is een heel goed idee! Die onthou ik zeker! :-)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: Hoe drogen dikke muren?

Mirjam, ik weet het uit een creatief verleden  , en heb het voor ik je dit advies geef nog even uitgeprobeerd


Geel rood en blauw geven bruin

beetje geel, met rood oranje maken
met blauw wordt het bruin, hoemeer blauw hoe donkerder

Misschien, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd kan je met blauw je bruin wat je al hebt donkerder maken.

En je vraagt of een groene roos , sla lijkt
dan moet je hem wel wat losser maken denk ik.

Succes, en ik sluit me aan: ik wacht op je foto

Groetjes,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

7

Re: Hoe drogen dikke muren?

Ik heb laatst zand gemaakt van goedkope mariabiscuits. Gewoon in de keukenmachine (of met een staafmixer) fijn hakken. Het is net echt zand! En als je dat nou eens probeert te kleuren net als suiker of kokos? Misschien kan het wel meteen tijdens het fijnhakken. Gewoon eerst met 1 koekje proberen! :D En waar ik ook nog aan heb zit te denken is een ontbijtkoek verkruimelen.

En die sla wordt helemaal echt als je er een bladnerfje in kunt maken (van een rozenblaadje).... :D En wat dacht je van een tomatenstruik met echte kleine rode besjes (die zure) als tomaten? En tandenstokers als ranken. (Taken enzo kun je ook met de knoflookpers doen.) En zo kun je ook een druivenstruik of tuinbonen, etc. maken... Bloemkolen zijn ook leuk. Ooooh ik wou dat ik die taart mocht maken. :)

Groetjes Evelien

8

Re: Hoe drogen dikke muren?

Evelien je mag voor mij zo'n taart maken hoor

Aangezien je er helemaal voor gaat!!!! :)

Ik zie wel aan wie ik hem slijt.

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Re: Hoe drogen dikke muren?

En vergeet voor zwart evt de Norit niet ;) Even fijn stampen met de vijzel of iets dergelijks. En je hebt maar heel weinig zwart nodig om de kleur wat dieper te maken.

@ evelien, Ik zag laatst dat ze in America een Taartwedstrijd hadden waar landelijke top pattisiers

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

10

Re: Hoe drogen dikke muren?

Wauwie! Wat een goeie ideeen allemaal!! Hier kan ik zeker wat mee!
Bedankt allemaal!!!
En natuurlijk komt er tzt een foto! :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Re: Hoe drogen dikke muren?

Nou, ik ben een beetje druk de komende dagen... (Tierno wordt 14 feb 1jaar!!) Morgen een testbeer maken van biscuit, en natuurlijk vrijdag ook versieren enzo. Volgende week ga ik een klein Bumbataartje maken, want dat weekend krijgen we ook al visite voor Tierno omdat die de week erna niet kunnen en dan daarna dus de beer. Ik wil die nog op een andere taart zetten, maar ik ben er nog niet uit hoe het moet worden... Of een loopkar (die heeft ie zelf) met de beer er in of een kadootje (waar de beer "uit springt"). Of heeft een van jullie nog een leuk idee?
Oh en ik vergeet nog de taartjes voor de fancy fair van de peuterspeelzaal van Sueño! Daar heb ik ook een paar taartjes voor beloofd en dat is ook het volgende weekend....

Maar daarna mag je hem rustig bij me bestellen! Ik ben eind maart in Rotterdam, is dat wat? ;) :D:D

Eef