1

Onderwerp: Madeira-cake Debbie Brown

Ik ben nog steeds aan het experimenteren met verschillend cake-beslag en heb vanavond de madeira-cake uit het boekje van Debbie Brown geprobeerd. Ik vind het maar vreemd beslag. Ik heb de aanwijzingen voor de cake voor de Popeye-taart gevolgd maar al tijdens het mixen begon ik me zorgen te maken. Het werd helemaal niet lekker romig, het klonterde helemaal in mijn mix-haken, zo erg dat ze niet meer wilden draaien.
Ik heb het uiteindelijk nog een beetje aangelengd met wat melk, maar romig en makkelijk te verwerken werd het niet meer. Het zit nu in de oven, maar het blijft eruit zien als een grote homp deeg, in plaats van een netjes gelijkmatige taart. Wie weet wat er aan de hand is?

2

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Hoi Roos,

Ik ken het recept helaas niet, misschien als je dat wilt melden kan ik wel kijken of er iets raars mee is? En evt. ook de volgorde waarin je gewerkt hebt?
Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Volgens de beschrijving moest je voor een cake van 20 cm doorsnede gebruiken:
250 gr zelfrijzend bakmeel
250 gr bloem
125 gr boter
250 gr basterdsuiker (ik heb maar witte gebruikt, aangezien er verder geen specificatie stond)
4 grote eieren
50 minuten bakken op 160 graden

Je moest eerst de twee melen zeven en bij elkaar doen. Dan de boter met de basterdsuiker mixen tot een glad en luchtig geheel. Daar ging het al mis: de boter ging dus in de mixer hangen en spetters vlogen in het rond..
Dan moest je een voor een de eieren en een lepel meel toevoegen aan dit mengsel. Het werd alleen maar massiever ipv romiger.
Ik heb em er net uitgehaald en het is 1 grote dikke melige massa geworden. Ik heb em ruim een uur gebakken (heb een combimagnetron, dus daarin moet het meestal wat langer).

Ik ben tevreden over de mix uit de webshop, maar ik wil gewoon graag dingen uitproberen en snap niet waarom dit mengsel niet lukt! Kan jij hier iets mee?

4

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Hoi Roos,

Het lijkt een soortgelijk beslag als cake. Heel belangrijk is dat je de boter hierbij op kamertemperatuur hebt en zeker 10 minuten mixt tot het echt lekker romig is. Pas als dat zo is doe je die eieren er 1 voor een bij lijkt mij, dus steeds na een ei weer goed mixen, dan een volgend ei enz. en daarna lepel voor lepel (? dan ben je wel even bezig.... dus misschien moet je een grote lepel nemen ;-)) het meelmengsel. Ik denk dat het komt omdat de boter in jouw geval niet romig genoeg was, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Jammer van deze keer, maar misschien ga je nog eens testen? Dan kun je ook voor een kleinere verhouding kiezen. Succes en laat je dan weten of het beter is geworden?

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Hoi Roos,

Ik laat boter ook wel eens helemaal smelten voor ik begin. Dan mixt het zeker makkelijker! :)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Aan dat boter smelten heb ik inderdaad ook gedacht, dat voorkom je in ieder geval dat het in je mixer gaat zitten. Hoe smelt jij het, gewoon lang van tevoren uit de koelkast leggen of echt in de magnetron laten smelten, Mirjam?

7

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Mijn ervaring met de recepten van Debbie Brown is dat ze niet echt goed zijn. Het zal wel te maken hebben met het "omrekenen" van het Britse matenstelsel naar dat van ons, want alles is precies afgerond.

Bijvoorbeeld 10 oz wordt in "cartoon cakes" vertaald naar 315 gram. Dit klopt dus niet want het moet 283,5 zijn (1 ounce is 28,329 gram). 5 oz zou 155 gram zijn en niet de werkelijke 141,7 gram.

De verhoudingen zijn zo dus een beetje zoek geraakt.

Succes, Petra

8

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Hallo,
Wat betreft de verhoudingen in Engelse recepten heb ik een algemene tip: ik gebruik al tijden een "sleutelhanger" van de Bijenkorf met daaraan de Engelse maten als cups en teaspoons, exact zoals de Engelsen gebruiken. Ik reken dus nooit om en dit gaat veel makkelijker tijdens het bakken met Engelse recepten. Tevens heb ik een digitale weegschaal waarop zowel in ounces als grammen te wegen is. Maar met de cups en teaspoons kom je er ook hoor...
groetjes
Marianne2

9

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Hoi Roos,

Inderdaad in de magnetron. Maar toen ik die nog niet had deed ik het ook wel gewoon in een pannetje. Alleen dan moet je even goed opletten dat het geen jus wordt ;)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: Madeira-cake Debbie Brown

Hey,

ik heb die madeira cake van Debbie Brown ook gemaakt voor mijn autotaart en heb er helemaal geen probleem mee gehad.

De boter en de suiker goed mixen tot het een soort cr

Groetjes,
Vanessa