1

Onderwerp: natte theedoek om het bakblik ?

Hoi,

Hier ben ik weer...haha..
Ik las net ergens op het internet de volgende tip:

Maak een theedoek vochtig en drappeer die om het bakblik heen (gewoon rond er omheen en met een veiligheidsspeld vastmaken 9dus alleen aan de zijkant.
hierdoor zou de bovenkant van de cake mooi vlak blijven na het bakken.

Ooit gehoord van die tip ?

Ik denk dat ik als beginner het maar even zonder theedoek ga doen maar misschien is het wel een superidee ???

Groetjes Nicole

2

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Lijk me raar. Terwijl je aan het bakken bent gaat het meestal al mis. Lijkt me gek dat je achteraf er nog iets aan kunt doen. Maar als je een vlakke kant nodig hebt is het veel makkelijker om aan de bovenkant iets eraf te halen en de cake om te keren. De onderkant is altijd heel erg vlak.
Petra

3

Re: natte theedoek om het bakblik ?

nee LOL...hahahah...
Die theedoek moet mee de oven in !!!

4

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Hmmm ja in dat geval zit er idd wel iets in ja. De temperatuur aan de zijkant is dan natuurlijk anders. Maar ik zou het toch niet durven proberen. Ik draai de cake liever om

5

Re: natte theedoek om het bakblik ?

http://www.fabulousfoods.com/school/cst … edeco.html

Ik heb de site weer gevonden !
Hier staat het op dat van die theedoek met foto's erbij.

Groetjes Nicole

6

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Hahaha, je theedoek verandert wel van kleur na het bakken :D LOL!

Nee, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar het is misschien wel een goede tip. Mocht iemand het uitproberen, graag de bevindingen hier melden dan!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Hoi,

Ze zeggen op die site: 'the moist heat from the towel helps the cake bake and rise more evenly'. Zou het dan misschien ook helpen om een bakje heet water onderin de oven te zetten? Dat doe ik ook bij brood bakken om het wat vochtiger te houden in de oven.

Groetjes,

Lonnes

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

8

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Nee, de truc is dat door de hitte van het bakblik de buitenkanten eerder "stollen" de binnenkant gaat gelijkmatiger en kan dus niet anders dan omhoog omdat de buitenkanten al "gaar" zijn. Door de buitenkant wat koeler te houden door de natte theedoek gaat heel de cake gelijkmatiger. Dus het is niet een kwestie van vochtig houden, maar van de temperatuur regelen.

9

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Hoi,

Ik weet dat Wilton "bake even strips" verkoopt. Die moeten hetzelfde doen. Toch waren een aantal cursisten waarmee ik les had niet te spreken over die dingen. Ik heb er dus nooit in geinvesteerd. Maar wie weet.....

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

10

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Ik heb het geprobeerd! Dat wil zeggen de cake staat nu nog in de oven, maar het ziet er veelbelovend uit. Ik heb vanmorgen al met dezelfde cakemix (chocolade muffinmix van Planet Cake) een taartje proberen te bakken, maar dat werd een hele mooie vulkaan. Nu gaat het mooi gelijkmatig. Dat had ik nodig omdat ik wat bredere zijkanten wil hebben die ik met chocolade ga bekleden. Het werkt dus echt (en de theedoek ziet er tot op heden ook nog normaal uit).
Groetjes, Petra

11

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Nou gisteren heb ik het ook geprobeerd met een theedoek om het bakblik!!
Ik sluit me helemaal bij Petr@ aan, het werkt echt.

Ik heb de temp. niet opgevoerd en het gaat perfect! Ik heb eerst een kapsel gebakken in een vierkante bakblik van 24 bij 24 cm. (en heb het temp. langzaam opgevoerd. Werkt ook echt super!!)
En dus had ik had nog wat beslag over, dus heb ik de restjes beslag in een springvorm ø20 cm. gedaan.
En hier had ik dus de theedoek omheen gedaan.

Ciao, mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

12

Re: natte theedoek om het bakblik ?

Sinds ik deze site ontdekte ben ik nog iedere dag komen kijken. En... echt elke dag weer iets nieuws geleerd! Ik ga die theedoeken de volgende keer ook gebruiken!

Bovendien wilde ik mijn theedoeken allemaal rood hebben en kan dat zo te zien aan de foto's ook met deze methode ;) LOL

Groetjes Evelien