1

Onderwerp: icing afbeelding

Hallo allemaal. Wat een leuke site zeg! ben al een tijdje bezig met taarten maken maar kan hier nog veel van leren..Stel dus ook maar meteen een vraag...
Ik wil graag een afbeelding inkleuren met icing om later op een taart te plakken en heb dit nog nooit gedaan.
Ik maak zelf altijd icing van (gepasteuriseerd) eitwit met suiker en heb geprobeerd om hier de afbeelding mee in te kleuren met een klein spuitmondje(omlijning eerst met dikke icing omtrokken) maar ik blijf een streperig en dik geheel houden. heb de icing geprobeerd te verdunnen maar niet echt een succes. Kortom, ik krijg de afbeelding niet echt mooi ingekleurd. heeft iemand tips?
bedankt alvast en groetjes
Marije

2

Re: icing afbeelding

hoi marije,
Degene waarvan ik het geleerd heb zegt de icing met een paar druppels water per keer verdunnen tot dat het, als je  een theelepel vol in je mengsel laat vallen, het met 10 tellen is verdwenen in je mengsel. Voor kleine details in te vullen kun je dan een klein spuitmondje gebruiken en voor grotere vlakken kun je dan gerust een iets groter spuitmondje gebruiken. Wat ook wel helpt is om niet strepen te trekken maar kleine cirkels te draaien met het opvullen van het binnenvlak. ;)
ik hoop dat je er iets aan hebt groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: icing afbeelding

hoi marije,

Ik volg nu een curssus en ik heb geleerd dat je drie soorten icing hebt en die zijn voor verschilende dingen te gebruken.Mijn eerste vraag is gebruik je wel bakkers poedersuiker?Want de gewoone bevat namelijk zetmeelen en dan kan je werk niet mooi opdrogen en het kan namelijk ook inzakken.De omlijning maak je met een wat dikkere icing en het inkleuren maak je van running icing.Die is namelijk wat dunnen.Dat doe je door wat citroensap bij je dikkere icing toetevoegen beetje bij beetje.De citroesap uit een geel flesje zonder vruchtvlees.Je moet het wel een paardagen laten drogen.Wat wil je ijgelijk overtrekken als ik dat mag vragen,want dan kan ik misschien nog wat tips vragen op mijn curssus.Hoop dat je het snapt en wat aan hebt.
groetjes van solange.

4

Re: icing afbeelding

Hoi Solange,

Even een vraagje aan jouw, wat voor cursus volg je en waar? Goede cursussen vind ik nl lastig te vinden.
Ben benieuwd.
Groejtes Marloes

5

Re: icing afbeelding

Hoi Ria en Solange,
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb geprobeerd de icing te verdunnen met water (omgetrokken lijnen eerst met dikke icing getekend) en de vlakken in te kleuren, maar na vier dagen is de icing nog niet droog.
Ik heb ook altijd begrepen dat je eigenlijk met citroensap moest verdunnen, maar las op de site "met water" dus dacht, probeer dat eerst eens.
Solange, ja, ik gebruik inderdaad altijd suikerbakkerspoeder (zonder zetmeel) en ik wil graag een kleurplaat van een clown inkleuren, laten drogen en dan op een taart leggen. Ik ga het denk eens gewoon nog maar eens proberen, maar dan met citroensap en niet met water. Als je nog meer tips hebt dan hoor ik het graag!
Groetjes
Marije

6

Re: icing afbeelding

Hoi meiden,

Was even de forum kwijt,dus daarom dat ik zo laat beantwoord.Ik verdun mijn icing nooit met water,maar met citroensap.Als je wat dikker icing wil maken doe je meer poedersuiker bij en wil je wat dunnere dan doe je minderpoedersuiker bij.Ik maak altijd twee eiwitten met poedersuiker en citroenzuur.Ik klop de twee eiwitten met de citroenzuur tot het stijf is en dan beetje bij beetje poedersuiker er bij tot de gewenste dikte.Je gaat eerst de dammen maken en dan kleur je het in.Trek je tekening op bakpaier.De laatste tijd droogt het slecht door het weer.Je kunt je kachel aan zetten of je oven even aan te zetten en dan laten afkoelen met je plaatje er in.Ik heb Je moet het wel een paardagen vantevoren maken.Ik heb laatst een holandsepakhuis gemaakt.Ik volg een cursus in Anna poulowna(acds)
Hoop dat je het nu snapt anders hoor ik het wel.

Groetjes van solange.

7

Re: icing afbeelding

Ik heb een heel mooi boek uit Engeland meegenomen dat heet "the essential guide to cake decorating" daar gebruiken ze zgn. "piping gel" dat kun je ook allerlei kleurtjes en smaaktjes geven. Alleen heb ik het in Nederland nog nergens gezien, maar op internet (vooral Britse en Amerikaanse sites) wel.

8

Re: icing afbeelding

Bij Bol.com kun je die bestellen...

9

Re: icing afbeelding

Bij Planet Cake kun je piping gel bestellen. Daar wordt het uitgelegd dat je dit kunt gebruiken bij een ouwel (eetbaar papier) om het zacht te maken. Dit smeer je dan bovenop.
Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, weet ook niet of het uithard of dat het zacht blijft.

Groetje Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

10

Re: icing afbeelding

Ik heb twee boeken, waar piping gel in voorkomt. In het ene boek wordt gezegd dat piping gel of piping jelly "maintains a shiny, wet look when set". In het andere boek een recept om zelf te maken: Doe 75 g witte basterdsuiker en 1 el maizena in een klein pannetje. Roer er geleidelijk 60 ml citroensap en 60 ml water door. Op hoog vuur roeren tot het kookt en dikker wordt. Evt. nog kleuren. De piping gel is luchtdicht in de koelkast tot een maand houdbaar. Als het te dik is, dan met een klein beetje water verdunnen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar misschien heeft iemand hier wat aan.

11

Re: icing afbeelding

Even terugkomend op zelf icing maken. Ik heb wel eens taarten gemaakt met glazuur van gesmolten basterdsuiker en stijfgeklopte eiwitten.
Ik snap alleen niet zo goed wat jullie bedoelen met het hard worden van de icing, want op de taarten die ik gemaakt had smolt het alleen na een poosje en het werd niet hard.

Kan iemand dit uitleggen?

Groetjes Ciska

12

Re: icing afbeelding

Hoi Ciska,

De icing die ik maak wordt wel hard, het is dan poedersuiker met eiwit en net als glazuur die je op koekjes maakt of op cakejes, wordt dat hard na opdrogen. Maar een vorm met basterdsuiker ken ik niet. De icing kun je dan ook gebruiken om van die bloemetjes of randjes mee te spuiten. Je kunt overigens iets toevoegen waardoor het wel zacht blijft, ik geloof glycerine of crisco (Peronne??) maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

13

Re: icing afbeelding

Inderdaad Nicole. Ik heb hem gezien bij Bol.com en nog goedkoper ook (grrr).