1

Onderwerp: Rijzen van de taart

Nou, ik heb inmiddels een kook-winkel gevonden in Tilburg en heb daar vanmiddag wat basis-dingen aangeschaft. Ben vanavond aan de slag gegaan, met het basisrecept voor de taart zonder boter, en hoewel ie er prima uitziet, vind ik em wat dunnetjes...Hij lijkt wel niet genoeg gerezen ofzo, hij is misschien 2 cm dik? Klopt dit en zo nee, wat heb ik dan verkeerd gedaan?

2

Re: Rijzen van de taart

Hoi Roos,
2 cm lijkt me niet gerezen genoeg. Als je uitgaat van een taart doorsnijden om 2 lagen te vullen (botercreme en jam bijvoorbeeld) moet je toch zeker om de 1,2 cm je mes erin kunnen zetten om enigzins recht te kunnen snijden. Dat betekent toch een taart van zo'n 5 cm hoogte..
Ik heb ook oneindig veel toestanden en recepten geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen.
Heb o.a. een oventermometer aangeschaft om exact de temperatuur in de oven te kunnen volgen, mijn termostaat gaf steeds verkeerde temp. aan (2 euro bij de Blokker).
Inmiddels gebruik ik bijna alleen nog mix voor biscuit van Soezie. Je voegt eieren en water bij het meel en je krijgt een prachtig hoge taart die ook nog eens heel lekker is. Wel heb ik daarbij een baktijd die soms langer is dan 20 min. extra boven op de baktijd aangegeven op het pak (35 min.).
Wil je geen kant en klaar mix gebruiken en toch zelf bakken; patisseriebloem is geschikter dan patentbloem (AH), kom om in te mixen vetvrij maken (water en scheutje azijn) en je eieren en suiker zeker 12 min. kloppen, bloem er dan heel voorzichtig door spatelen...Succes!!! De aanhouder wint!
Groetjes
Marianne2

3

Re: Rijzen van de taart

hoi roos,
heb je de eieren en de suiker wel minimaal 10 minuten gemixt??
en hoe was je verhouding (aantal eieren en maat van je vorm)?
ik was gewoon even benieuwd, want ik zweer bij dit recept.
groetjes ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

4

Re: Rijzen van de taart

Ik heb al een aantal keren dit recept gemaakt, ik mix de eieren en de suiker zo'n 6 a 8 minuten (de bak in heet water) en dat de bloem erdoor en dan heb ik genoeg voor een bakblik van 26 cm doorsnede (vandaag nog gemaakt en goed gelukt)
Wel heb ik heel voorzichtig de bloem erdoor gespateld.

succes.

5 Laatst bewerkt door Roos88 (10-11-2005 11:30)

Re: Rijzen van de taart

Ik heb het recept precies gevolgd, en ben zo secuur mogelijk geweest met de hoeveelheden. Mijn taartvorm heeft een doorsnede van 24 cm dus ook precies zoals in het recept. Ik ga denk ik toch maar eens het recept voor moscovisch gebak proberen, nog tips?

6

Re: Rijzen van de taart

Ik heb afgelopen week het moscovisch gebak proberen te maken. Dat wilde ook niet goed rijzen. Ik heb er toen maar 2 op elkaar gezet. De tweede keer ging het wel beter, want ik had toen een tip hier op het forum gevonden dat je de oven langzaam hoger moet zetten.
Groetjes Petra

7

Re: Rijzen van de taart

Mmm, bij ging het bakken van een biscuittaart meteen goed. Ik had een recept uit mijn eigen kookboek, want deze site kende ik toen nog niet...

Dat recept is als volgt: 1 ei : 30g suiker : 30g bloem en een beetje zout. De eieren, suiker en zout 10 min. mixen op de hoogste stand met de kom in een bak heet water. Geen water in de mix knoeien! Daarna voorzichtig bloem erdoor en met