1

Onderwerp: baktijden

Hoi hoi,

ik heb even een vraagje volgende week wordt mijn dochter 3 en ze wil dol graag een assepoestertaart. :) Assepoester heb ik al nu alleen het bakken van de taart nog.

Ik ben gisteren maar eens proef gaan draaien en heb een normale cake proberen te bakken in een tulband maar deze is mislukt het lijkt wel beton is kei droog en is niet mooi gerezen.
Nou ik online gegaan en kom op deze site terecht hahaha meteen in mijn favo gezet!

Nu wil ik opnieuw gaan oefenen en wil taart zonder boter gaan maken maar nu is mijn vraag of ik voor een sillecone tulband vorm van ongeveer 2 liter inhoud genoeg heb aan 1 maal het recept van de site.

Mocht ik het dubbel moeten maken hoe lang moet hij dan in mij n heteluchtoven? en op hoeveel graden?

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk voor je reactie

2

Re: baktijden

Hallo Nikol,

Ik heb nog maar een paar taarten gemaakt, maar wel met biscuitdeeg. Voor mijn ronde springvorm van 25cm gebruikte ik 6 eieren (1 ei : 30g bloem : 30g suiker). Geen idee hoeveel liter dat is, maar dat kan je zelf misschien even meten. Verder heb ik ook een heteluchtoven. Ik zette hem gewoon op 180grC en dan 45min.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr Evelien

3

Re: baktijden

Ik gebruik altijd de mix voor biscuit van het merk Soezie.
Die lukt altijd goed, en ik denk dat 1x het aantal wat op de verpakking staat genoeg is voor een tulband van 2 liter.
Als het maar voor 2/3 gevuld is, dan is het genoeg.

De baktijd doe ik verdelen, zoals Inge het al een paar keer aangegeven heeft hier op het forum. Eerst 12 min. op 150, dan 12 min op 170 en dan nog zo'n 12 min op 180 graden. Dan wordt het goed gaar. Ik heb ook een heteluchtoven, en het gaat goed op deze manier.

Groetjes, Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

4

Re: baktijden

Hoi Patricia,

Even over dat veranderen van temperatuur op je hetelucht oven.
Bij mij kun je hem alleen verhogen met 25 graden per keer en daalt de temperatuur van de oven dan niet of  draai je de temperatuur gedurende het bakproces omhoog?
Ik snap niet helemaal hoe jullie dat doen.

Groetjes Ciska

5 Laatst bewerkt door ria (06-11-2005 20:56)

Re: baktijden

hoi Nikol,
Bij het gebruik van een siliconen vorm moet je er rekening mee houden dat de baktijd korter uit kan vallen. Dus je kookwekker een kwartier korter instellen en vanaf dat moment ieder 5 min checken. Als je de basis voor taart zonder boter gebruikt zou ik de siliconenvorm wel lichtjes invetten. Ik bak de taart zonder boter op 175 graden in de hetelucht oven. Voor de poptaart gebruik ik een mooie hoge metalen tulband vorm die ik er 35 minuten in zet en een kleine siliconentulbandvorm die er meestal met 20 min al uit kan. Voor die twee samen reken ik het recept om op basis van 9 eieren
Groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.